Hlavní navigace

Zákazníci Electro.cz platili na špatná čísla účtů. Má jít o útok hackerů

7. 1. 2016
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Obchod Electro.cz byl prý napaden hackery a ti nechali zákazníky platit na jiná čísla účtů. Kde peníze skončily, je krajně nejisté.
  • 8.1. - doplněno vyjádření, které firma rozeslala zákazníkům

Pokud jste nakupovali v poslední době na Electro.cz a platili převodem, je možné, že jste poslali peníze na nesprávné číslo účtu. Podle informací poškozených zákazníků byl totiž tento e-shop „napaden hackerem“.

Stala jsem se obětí hackerů tak, že jsem si koupila pračku za 11 tisíc Kč na Electro.cz, které bohužel napadl hacker. Už to řeší kriminálka a je těch poškozených docela dost, nikde to není, pokud vím, ani zveřejněný, takže je poškozených možná mnohem víc,“ píše jedna z poškozených. 

Podle toho, co se jí podařilo zjistit, je účet, na který platila, už kompletně prázdný. Samotné Electro.cz jí přitom zboží dodat nechce, peníze prý také nemá.

Pokud budete na www.electro.cz hledat nějaké informace o tak závažné události, nic nenajdete. V době publikování této zprávy, ve čtvrtek 7. ledna 2016, na nějaké problémy ukazuje jen změna na kontaktní stránce, kde jsou informace o správných číslech účtu a seznam čísel účtů, „na které zákazníci nemají nic platit“

Kolik poškozených je? To zatím známo není. Electro.cz jsme oslovili s žádostí o vyjádření – jak k samotnému hacknutí, tak k tomu, jakým způsobem bude obchod řešit škody, které zákazníci utrpěli. Na odpovědi zatím čekáme. Na telefonický dotaz nám zástupci e-shopu jen bez dalších podrobností potvrdili, že problém s falešnými účty je reálný.

Doplněno 8.1. – Zástupci Elektro.cz nám poslali jen vyjádření, které rozesílali poškozeným zákazníkům. 

"Vážený zákazníku,

předem našeho dopisu, bychom se ještě jednou chtěli mnohokrát omluvit za vzniklé potíže.

Vzhledem k tomu, že jsme na vzniklou situaci reagovali v řádu několika hodin a ze strany policie došlo k urychlenému zmrazení uvedených podvodných účtů, tedy v době technicky nejkratší možné, škody nebudou velké a budou vyřizovány po uvolnění informací ze strany policie postupně.

Velice se omlouváme zákazníkům, kterých se to týká v řádu tedy třiceti zákazníkům, a prosíme o strpení. Nyní musíme počkat na pokyn policie ČR. Je i v zájmu dobrého jména naší firmy tuto nepříjemnou situaci co nejdříve vyřešit.

UX DAy - tip 2

Děkujeme za pochopení a ještě jednou se velice omlouváme."

Jak je to s odpovědností e-shopu?

Advokát Ondřej Preuss z webu dostupnyadvokat.cz k otázce odpovědnosti provozovatele e-shopu v případě hacku říká:

Přikláním se k tomu, že e-shop může být odpovědný a měl by dodat zboží nebo vrátit peníze.

Záleží na tom, zda jde o chybu zákazníka či ne. Pokud si zákazník na stránkách eshopu objednal zboží a plynule se na nich dostal na stránku s falešnými platebními údaji, je to chyba eshopu. Zákazník svou část smlouvy splnil, i když zaplatil na špatný účet, zejména pokud neměl důvod se domnívat, že je falešný. Jde o určitou formu tzv. phishingu.

E-shop pak může vymáhat náhradu škody po hackerovi, který narušil jeho systém.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).