Ten pan prede mnou Vam svuj nazor na Vas - ktery je shodny s tim mym - napsal naprosto presne, trefne a v poslednim okamziku, nez by to udelal nekdo jiny. Je mi jasne, ze by se Vam pripadna sebereflexe nepodarila, ale zkuste pozadat nekoho ve svem okoli aby si tu diskusi precetl a rekl Vam, kdo je v ni nejvetsi prudic a nejmene hodnotny prispevatel. Neni mozne aby neoznacili Vas.
Tohle je jináč.
Seznamy (katalogy) jednoznačně s hlodačema prohrály.
Viz Yahoo versus Google.
A víte proč?
Nevite?
Tak já Vám to povim.
Bylo to v kvantu WWW stránek.
Dokavad bylo WWW stránek pár, u nás i ve světě, tak katalogy stačily a byly lepčí než hlodače.
Ale s extémnim nárůstem počtu WWW stránek už kataology nešly rozumně udržovat ani v nich nende klikánim rozumně hlodat.
Mezi Vám a nalezením totiž stojí kategorie, které už prostě nemohou býto dost obsáhlé a přehledné.
Samozřejmě že se to nastavování homepage dělo, pokud to někdo popírá, tak kecá (anebo tu dobu nepamatuje). Sám jsem byl vůči seznamu dost vlažný, ale přes to jsem ho taky pár lidem nastavil. Ono to totiž pro BFU bylo opravdu dobré řešení.
Podle mě určitý zlom nastal v momentu, kdy se začalo přecházet od konceptu katalogu k vyhledávači. Tohle si už dnes leckdo neuvědomuje (mladí to ani nezažili :-)) ), ale Seznam se prosadil hlavně jako strukturovaný katalog, do kterého stránky přidávali sami jejich provozovatelé atd. To samé se týkalo i zahraničí - Yahoo, Lycos a další byly především katalogy, v podstatě jediným více rozšířeným vyhledávačem v podobě, jak to známe dnes, byla Altavista.
U Seznamu moment přechodu na tento koncept úplně nezvládli, už Atlas bych si dovolil označit za lepší vyhledávač, ale na ten ještě stačil marketing a "setrvačnost uživatelů", po příchodu Googlu na český trh ale přituhlo...
Centrum v roce 1997? Nepletete si to nahodu s Atlasem?
Ano, Seznam mel slabsi obdobi (navic, prodej slovenske pobocky mohl byt pro ceskou i plus), ale vzdycky to rozdychal a masa uzivatelu se Seznamem jako homepage ho podrzela.
A nejak nechapu, co se vam nelibi na te armade administratoru. Co z nasledujich tvrzeni rozporujete:
a) Zadne masivni nastavovani homepage na Seznam se nedelo (jelikoz jsem tu dobu zazil, tak s tim asi neuspejete ;-) )
b) Nastavovani homepage nemelo na propagaci Seznamu vyznamny vliv. Zde uz to tak evidentni neni, ale kazdemu, kdo trochu vidi do psychologie je to snad jasne, stejne tak nam, pametnikum. Koneckoncu, potvrzuje to i treba prispevek "lzap Dnes 14:28" o kus nize.
Nema smysl se prit, mohl bych Vam odvypravet pribeh zalozeni seznamu, stejne jako pribeh zalozeni centra jen nekolik mesicu pote. Pribeh, jak centrum podepisovalo prvni velke marketingove smlouvy uz v roce 1997, zatimco seznam preslapoval na miste. Nebo story o tom, jak seznam prodal svou slovenskou pobocku v dobe, kdy byla te ceske vzhledem k velikosti trhu zcela rovna. Nicmene to vse je dohledatelne na internetu a psat to zde potisici by bylo nosenim sov do Aten.
Proto se omezim na konstatovani, ze predhazovat seznamu jeho "armadu administratoru", jak Vy to nazyvate, je ta nejhloupejsi urban story, ktera v nasem oboru zdomacnela. Jako klise se siri dal, ale vetsinou bohuzel prostrednictvim lidi, kteri tu dobu sami aktivne nepamatuji. A to rikam pri vsi ucte k Vam.
Kde říkám, že Seznam spoléhal _jen_ na postavení průkopníka? (navíc, "průkopník" není IMHO to správné označení) Samozřejmě, že nemohl jen sedět a nic nedělat, ale měl to mnohem snazší, jak jsem psal, stačilo to nějak výrazně nepokazit.
No, a co se stalo po nástupu Google - ano, pozice Seznamu jde znatelně dolů. Pozice ostatních portálů také a dokonce více - protože zatímco Seznam měl (a má) "konzervy", ostatní portály měly lidi "alternativní" kteří se nechají mnohem snáz přetáhnout. Nejdřív k nim a pak ke Google.
To, že Seznam.cz a (např.) Centrum.cz měly "naprosto shodné" výchozí podmínky, to je nějaký opožděný aprílový vtip, ne? Pokud to není vtip, tak co mělo třeba Centrum proti té armádě tisíců, možná i desetitisíců administrátorů / poučených laiků, kteří když instalovali novému člověku "ten internet", tak mu nastavili do prohlížeče jako výchozí stránku Seznam?
Nene, nesouhlasim. Kdyby Seznam spolehal jen na postaveni prukopnika, prisel by o svou pozici lidra trhu nejpozdeji s nastupem ceskeho Google. Fakt, ze se drzi i leta pote, co tu Google otevrel svou na evropske pomery nezvykle exponovanou pobocku, dokazuje, ze Seznam svou pozici buduje a nespoleha na "historicke" uzivatele.
Akvizice vsech podstatnych domen 2.radu, marketingove kampane Seznam je internet nebo Seznam do skol, toolbary, distribuce upravenych browseru, tim vsim Seznam svou pozici v poslednich letech upevnoval.
Koneckoncu srovnejme vyvoj Seznam.cz a treba Centrum.cz nebo Zoznam.sk. Vychozi podminky byly naprosto shodne a jak vypada trh dnes?
Podle mně jste zapomněl na největší výhodu - v začátcích pronikání českého internetu k veřejnosti se stalo módou dávat Seznam jako výchozí stránku do prohlížečů. Ne že by na tom neměl žádný podíl - byl dlouhou dobu jediný (tuším, dva roky) a relativně použitelný. Takže lidé (BFU) si asociovali "internet = Seznam". To byla výhoda, ze které žil až do nedávné doby, kdy módu Seznamu začala válcovat móda Google. Stačilo si to nepokazit.
Konkurenti to měli mnohem těžší - jim nikdo reklamu zadarmo nedělal a tak museli lidi zkoušet přetahovat lepší funkcionalitou. Což je nákladné a u BFU až tak moc nefunguje.
Seznam mel a ma na nasem produktovem pisecku nekolik nespornych konkurencnich vyhod:
- koncepcnost (seznam zna sve uzivatele a vi, ze se kvuli nim nemusi poustet do technologickych zavodu)
- SCRUM (efektivni vyvoj je meta, ktere ani technologicky vyspely Atlas nikdy nedokazal dosahnout v dostatecne mire)
- personalni politika (pres vsechny vytky seznam vzdy stahoval z trhu velmi kvalitni lidi)
- marketing (ackoli posledni kroky pusobi proti hlavni konkurenci zkostnatele, komunita dodnes uznale vzpomina napriklad na program Seznam do skol)
A proc bychom i my, konkurence, meli mit pochopeni pro lidra trhu? Protoze lidrovstvi seznamu do CR prineslo efektivni a na pilu tlacici Google. Tana dostala v pomeru k velikosti trhu z centraly vyznamnou podporu a zejmena diky ni tu mame sluzby, ktere jsou i na vetsich trzich raritou, napriklad Street View (jakkoli to je spis prace Jaroslava Bengla) nebo hlasove vyhledavani.
Vazme si lidra, ktery musi o sve vedeni tvrde bojovat.