Patenty a licence jsou dva různé pojmy. V tomto případě je problém s licencemi, ne s patenty. Ty karty totiž fyzicky patří Haguessu, pražský magistrát má jejich používání jen licencované. Což společně se skutečností, že obslužný software je, pokud vím, také šitý na míru Haguessem, vytváří docela slušný vendor lock-in.
Pokud vím, kdyby magistrát chtěl změnit dodavatele, musel by začínat v podstatě na zelené louce. Osobně mám podezření, že i tak by to bylo výrazně levnější...
A nebylo by pro město ve finále levnější nechat jezdit lidi zdarma, než tuhle chujovinu platit? Zkuste si to spočítat; nula peněz za revizory, i když už jsem je v pražské MHD skoro dva roky neviděl, nula peněz za jízdenky a jejich distribuci, nula peněz za tarifní technologie...
Nebo druhý extrém - nechat to čistě na soukromých dopravcích a město do toho vůbec netahat. Obě řešení mají něco do sebe. :-)
Podle mě by při zachování stávajícího částečně dotovaného provozu bylo nejlevnějším řešením vrátit se zpátky k papírovým legitkám. Stojí to pár korun a plat několika úřednic a nemusela by se řešit technologie za (v současné době) stamiliony korun. Ale to holt není dostatečně cool a navíc si nikdo z aktuálních politiků na radnici nelajsne říct, že jeho soustraníci jen tak vyhodili z okna miliardu...
Nechat to *jen* na soukromych dopravcich, tak pojede mozna jedna linka metra z konecne, pak prestup v centru a zase az na konec a to bude vse. Na druhe strane bych pak nemel problem se odstehovat z Prahy, protoze zakladni sluzba kterou ocekavam - MHD, by byla nepouzitelna. Jen doufam, ze do te doby doladi Google to auto co jezdi samo :-)
S druhym bodem souhlasim, navrat k papirovym kuponum (bez odklonu penez z kazdeho vytisteneho kuponu) by bylo v soucasne dobe nejlepsi reseni. Opencard neprinasi naprosto zadnou pridanou hodnotu oproti papirovym kuponum. Dokonce nedavno uz radnice uvazovala, ze to zrusi. Bohuzel k tomu nedoslo.
Jinak pro tu zelenou louku by holt bylo nutné mít po dobu přechodu souběžně více typů karet, alespoň do doby, než by skončila platnost těm současným. Pokud se nepletu, technicky by sice šlo aplikaci od alternativního dodavatele nahrát i na tu stávající kartu, ale pochybuju, že by to u Haguessů schválili... :-)
To by samo nejspis levnejsi bylo, ale nikdo(kamaradi tech nahore) by se na tom nenapakoval.
Tuhle sem se bavil prazkou ricni dopravou - clun spapa 5l nafty ... za celej den provozu ... provozovatel mestu fakturuje tusim neco kolem 20 ... za hodinu.
A se zbytknem to funguje uplne stejne ...
A přesně o tom to je! Jakékoli řešení, ze kterého nemají papaláši patřičný vejvar, je špatné, i kdyby bylo zlaté! A tohle je začátek a prazáklad všech potíží, které tento stát má. Ono by se dalo ušetřit hodně peněz už jen transformací D. P. z akciovky na s r. o. a vyházením přebytečných manažerů, ostatně jak je možné, že firma, žijící z dotací, vyplácí dividendy, když není schopna si sama na sebe vydělat? Ale jsme v Klausistánu, tady je možné skoro všechno.
Dvacku vyfakturuje a 15 - 18 zaplatí na daních, zdravotním a sociálním pojištění. Když spočítáš, náklady, (nafta cca 37 Kč/litr x 5 = 185 Kč), údržba, (motor papá také olej), obnova nátěru (aspoň 1x ročně), poplatky za všemožné licence a revize, tak to zase až tak lukrativní podnik není. A sedět celý den na loďce za každého počasí také není občas med.
Krakonosi, nauc se cist a nepindej tu kraviny, provozovatel uctuje spotrebu nafty 20litru za hodinu provozu, pricemz skutecna je 0,5l za hodinu provozu. Rozdil pokud si dobre pamajuho hodil nejaky 50-60M Kc, to je vejvar provozovatele ziskanej neopravnenym uctovanim neexistujicich nakladu. Provozovatelem je pak nejaka firma (kamos primatora ...), ktera si na vlastni provoz !najima! soukromniky, kterym samo zaplati 00 nic => je to prakticky cistej vejvar naprosto bez prace.
Uplne stejne funguje trebas Skanska - nemaj ani jediny auto/zednika/... cokoli, Skanska = 50 ucetnich v kanclu. Nic vic. Ale protoze sou kamosi spravnejch lidi, shrabnou znacnou cast statnich zakazek, 2/3 z tech penez si nechaj a za 1/3 najmou jiny firmy, ktery cosi splacaj.