Ano, to se pamatujete dobře. Jenže to bylo před čtyřmi lety. A dneska je na místě otázka, KDE nastal ten růst. Kdyby někdo z eBay prohlásil "díky Skype máme obrovské nárůsty na PayPal poplatcích", nikdo by ani necekl, tohle každý analytik chápe. Ale po čtyřech letech od investice není jasné, co a kdy Skype přinese. Proto investorům i analytikům dochází trpělivost: protože vámi zmíněný rámec pět let bude za chvíli over a z téměř 3 mld dolarů investice ani dolar zisku. I proto to nezmiňuje ani Cnet ani Lupa - to byla úvaha hodná doby před čtyřmi lety, dnes už ne, dnes už víme, co se stalo.
Koupě Skype eBayem byla bláznivá investice už tehdy. Pamatuji si, že mnozí si klepali na čelo. Obchodní model měl být ten, že by si účastníci aukcí (prodejce s kupujícím) navzájem volali. Jenže asi zadarmo, tak kde je ten vejvar?
Pokud se správně pamatuju, tak hlavní očekávání a důvod pro koupi Skype nebyl o tom, že to bude nějak zvlášť výdělečně, ale o tom, že se integruje do eBay a podpoří růst obratu zde. Takže pesimisti sice mohou mít radost, že se jejich předpoklady potvrdily, ale z poněkud odlišného důvodu než se uvádí v článku pana Zandla.
Ono navíc doměnky "IT odborníků a analytiků" skutečné investiční záměry vedení Googlu mohou být dost odlišné - mohlo jít pouze o využití volných peněz do jedinečné příležitosti, která se již nemusí naskytnout s tím, že přínos byl odhadován až v dlouhodobém horizontu například pěti let, což je u investičních akcí naprosto normální. Bohužel tohle ve všech, s prominutím minimálně mírně omezených, přehledech a zamyšleních chybí - ale není to jen problém Lupy, u tohoto příkladu to můžeme vidět třeba i na Cnetu a dalších renomovaných zahraničních magazínech.
Osobně mi prostě přijde směšné, když někdo nazve článek "Zavře se nad XY voda?" protože "XY mělo příjmy jen 2,04 miliardy a ne 2,12 miliardy USD".
Ono dávat něco zadarmo nemá nikdy dlouhou budoucnost. Ten kdo Skypiho prodal musí být vysmátej. Prostě jednou investor přijde na to, že je nesmysl to dál živit a zavře to. Pro mnoho lidí asi nepředstavitelné, ale s těma výnosama je to na zavření. Vždyť to není soběstačné a je to logické, když mají zakazníky, kteří si zvykli na to mít to zadarmo.
On soft zdarma, ktery bokem vydela 110 M$, neni zas tak spatny bussiness model ("nechci se vas doktnout, panove, ale kdo z vas to ma ?":-). Navic provoz je, pokud tomu rozumim, z prevazne casti zajistovan zelezem vlastnich uzivatelu, tedy naklady jsou primarne s dalsim vyvojem. Ponevadz pouzivam linuxi verzi, nemam moc prehled, do ceho ty investice Ebaye vlastne sly - co tak zasadniho se v souvislosti se Skypem za posledni dobu objevilo?
obávám se, že hlavní problém je v tom, že na to právě nestačí pouze železo uživatelů, ale že je nutné navíc taky provozovat nemalý vlastní HW i SW a dále trvale platit nezanedbatelný počet lidí, kteří se starají o techniku, obchod, marketing, ... atd. Těch 405 mil. zákazníků a 23 mld. minut je sice úžasných, avšak musí je něco a někdo obsluhovat (= trvalé a velké náklady).
Ve VoIP sítích, kde jsou volání v rámci vlastní sítě zdarma se řeší podobné problémy. Objem provozu zdarma má své náklady ale nemá své výnosy a zhoršuje celkovou rentabilitu operátora. Ve většině VoIP sítích naštěstí převažují odchozí + příchozí hovorové minuty (tj. placené) a vnitřní provoz (tj. bez výnosů) je jenom dílčí částí celkového provozu. Ve VoIP sítích se asi taky pomalu blíží doba, kdy za volání uvnitř sítě nebo do propojených VoIP sítí budou zákazníci muset začít něco málo platit.
V síti Skype, kde je podíl vnitřního provozu podstatně větší než odchozí + příchozí provoz je podle mého názoru pouze otázkou času, kdy to přestane být zvládnutelný. Částečně tomu pomáhají sami uživatelé, na jejichž železe se tato síť do velké míry provozuje. Nemohu se ale zbavit pocitu, že je to přesně to, čemu se řiká časovaná bomba (= bublina).
Jak je to doopravdy ukáže až budoucnost. Informace v příspěvku však začínají potvrzovat mé obavy. Alespoň ten život není nuda.