Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Zkušenosti Centrum Holdings s RTB: důležité je nenasadit ceny příliš nízko od petrph - Tak před pár týdny se zveřejnila zpráva že...

Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.

  • 26. 11. 2012 21:00

    petrph

    Tak před pár týdny se zveřejnila zpráva že EU připravuje nařízení, podle něhož by tvůrci webů museli s cookies zacházet jako s osobními údaji. Tedy,, museli by si od uživatelů; vyžádat povolení je ukládat, informovat je o jejich vzniku a ukládání. Ohlašovat jejich použití někam na úřady a podobně. A hned se snesla bouře křiku o tom jací jsou v Bruselu hlupáci a nic nechápou že cookies ničemu neškodí, že mají jen omezenou životnost a kdoví co..
    A ono buch,najednou jsou tu RTB systémy, kde dokonce majitelé serverů budou zasílat cookies svých klientů s marketingovými informacemi "na aukce" kde je budou zadavatelé reklamy "dražit" podle konkrétních informací a zájmů uživatele. Prý ty cookies "budou anonymní",ale kdo to zaručí?To už by snad o evidenci u nějakého kontrolního systému stálo že? Když uvážíme že ta původní cookies může obsahovat třeba uživatelovo jméno (k oslovení),ale třeba i jeho přístupové jméno a heslo k serveru,tak by ta kontrola měla být pořádně tvrdá..A že samozřejmě uživatel nemusí souhlasit s tím aby jeho informace byly takto někomu předávány (i když takzvaně anonymně,tedy jsou konkrétní,ale bez udání jména.I to je "na hraně" zákonů o evidenci osobních údajů..Takže by k tomu měl dávat souhlas.
    Tak jestli náhodou EU neměla na pravdu a své návrhy nesměřovala právě k RTB systémům, což už média čtenářům nesdělila,aby tito projevili "zásadní nesouhlas" s takovými zákony? Co myslíte?

  • 27. 11. 2012 9:14

    Matěj Novák

    Tohle jse samozřejmě velmi zajímavá problematika. Souhlasím s Vámi, že na jedné straně je třeba chránit soukromí lidí. Na druhé straně je cílená reklama jedním z podstatných zdrojů příjmů online médií a pokud by jí direktiva EU znemožnila, mohlo by to ohrozit jejich samotnou existenci. (Nevím, zda o tom víte, ale jediným velkým online médiem, které je v ČR ziskové, je Seznam, přičemž jeho zisk je do značné míry závislý na vyhledávání.)
    Co se týče ochrany soukromí:
    * RTB systémy si mezi sebou skutečně předávají údaje o návštěvních, ale tyto údaje jsou anonymní – jde tedy opravdu jen o nějaký náhodně vygenerovaný identifikátor, ze které třetí strana žádné osobní údaje nepozná. Výjimkou jsou Google a Facebook – tam mohou být data vázána na uživatelský účet, byť nevím, zda se to u Googlu fakticky děje.
    * Tomu, aby o vás někdo sbíral data můžete zabránit – buď nastavením prohlížeče nebo na stránkách http://www.youronlinechoices.com/cz/ kde si můžete nastavit, kdo smí data sbírat. Tato pravidla všichni hráči v RTB ekosystému dodržují, protože jinak by si koledovali o velký průšvih.
    Osobně si myslím, že tato úroveň ochrany soukromí v RTB je dostatečná, hlavně proto, že data jsou uchována opravdu anonymně. A pokud např. máte účet na Facebooku, zapomeňte, že jste se kdy bál o své soukromí, protože Facebook sbírá všechno a nelze se z toho odhlásit.

  • 27. 11. 2012 9:50

    x (neregistrovaný) 2001:470:9e70:----:----:----:----:----

    Podle zakona na ochranu osobnich udaju je osobnim udajem cokoli, co je zpusobile samo o sobe, nebo v kombinaci s jinym udajem identifikovat konkrenti osobu nebo maly okruh osob. Tudiz je podobny konani nelegalni uz ted.

    Pokud napr predate nekomu jmeno+prijmeni+IP, tak ste prave porusil zakon (a to plati i v pripade, ze takova data hromadite, aniz je na neco potrebujete).

  • 27. 11. 2012 9:53

    x (neregistrovaný) 2001:470:9e70:----:----:----:----:----

    Obavam se, ze co se shromazdovani dat, zcela zjevne nechapete, ze zakon vam uklada vyzadat si souhlas, nikoli dat moznost vyjadrit nesouhlas. Preju prijemne zazitky s ourady, az si nekdo postezuje. Predevsim sem zvedav, jak budete ten souhlas dokladat - v prisemne forme ...

  • 27. 11. 2012 10:47

    petrph

    Jistěže, já taky netvrdím že cookies se mají zakázat, (nakonec,kdybych chtěl, tak vypnout v prohlížeči si je umím sám). Ale mimochodem, už v tom odkazu co jste poslal "http://www.y­ouronlinechoi­ces.com/cz/ " se píše "Každá webová stránka používající behaviorálně cílenou reklamu by měla uvádět potřebné informace o sběru a použití dat pro tento účel, ať jsou data sbírána přímo touto stránkou nebo třetí stranou, například reklamní sítí"...Což je v podstatě přesně to co navrhuje EU. A debata (nikoliv akademická) by mohla být o tom, jak důrazně by měl být koncový uživatel s touto informací seznámen.
    A jak asi správně díte, data předávaná mezi RTB jsou (by měla být) anonymizivaná, ovšem požadavek na evidenci těchto RTB u nějakého úřadu na ochranu dat,který by měl právo, je evidovat a kontrolovat způsob této anonymizace a uložení těch dat, už zase vůbec není tak nesmyslná, jak by se se to jevilo, pokud budeme uvažovat obecně cookies jako takové ...

  • 27. 11. 2012 11:05

    petrph

    dejme tomu že někomu předám informaci ve které sice nebude jméno a příjmení,ale informaci u tom ve které obci a ulici žijete (nejnovější API prohlížečů už umí odečíst GPS souřadnice uživatele), kolik je Vám je let, co nakupujete za zboží, jaké odebíráte na iínternetu služby, na jaké chodíte často weby a určité stránky, v jaké denní době, jak dlouho, co si stahujete. atd...Hádám že i to odpovídá slovu zákona " cokoli, co je zpusobile samo o sobe, nebo v kombinaci s jinym udajem identifikovat konkrenti osobu nebo maly okruh osob"... ono to samo o sobě nelegální není, jen zákon o ochraně osobních údajů jasně stanoví podmínky-uživatel o tom musí být informován, musí dát souhlas-natož pak když se ta data předávají třetí osobě.Při představě že v RTB systémech se ty informace prodávají v aukci asi každému právníkovi vstávají vlasy na hlavě. Čili, nějaké právní krytí, evidence u nějakého kontrolního úřadu který převezme záruku že ta data nebudou zneužita, je to nejmenší..