Vlákno názorů k článku „Zlatý“ analog podruhé… (a podrobněji) od Kuba - Zajímavý článek, ovšem brán pouze z teoretického hlediska....

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 2. 2. 2007 1:06

    Kuba (neregistrovaný)
    Zajímavý článek, ovšem brán pouze z teoretického hlediska. Ano, podle všech matematických vzorečků je CD a digitální NEKOMPRIMOVANÝ záznam lepší než analogový. Poslechově to tak ale vždy není.

    Ovšem pokud čtu výroky jako: "...svým sluchem není schopen rozpoznat rozdíl mezi propojením obyčejným kabelem a kabelem z bezkyslíkaté mědi s pozlacenými konektory."
    Zajímavé je, že tady radši vzorečky neuvádíte. Co berete jako "běžný kabel"? Já jako běžný kabel beru takové ty obyčejné tenké propojovací kabely za 50 Kč. A mezi takovým kabelem, a např. plně stíněným kabelem Profigold se zlacenými konektory, který je 3x tak tlustý, ten zvukový rozdíl znát je. Nestudoval jsem elektroniku ani to nemám v plánu, ale některými znalostmi a logikou jsem vybaven. Co třeba odpor a útlum kabelu??? Ten je snad stejný? Odolnost vůči rušení a tzv. brumu? Ta je taky stejná? Zajímavé je, že když jsem vyměnil běžný kabel za tento tlustý a stíněný, brum odpadl a zvuk byl podstatně lepší... Takže to asi jedno nebude a výsměch "zlaceným kabelům z bezkyslíkaté mědi" není na místě. Nebo si snad myslíte že hulím, fetuji, mám halucinace, nebo jsem snad ve svém věku 17 let postižen snobismem, highendismem nebo podobně? Na podobné věci ani nemám peníze. A tím lepším zvukem myslím zvuk prokreslenější, detailnější. To vám asi slovy nepopíšu, ale sluchově je to dostatečně poznat, stejně jako rozdíl mezi CD a MP3.
    Mimochodem tímto ten výrok o zbytečnosti "zlacených kabelů" vlastně sám potvrzujete: "Tyto rozdíly budou jistě mnohem větší, než jak velký vliv má na kvalitu zvuku kabel propojující reprosoustavy se zesilovačem." Když je to důležité u zesilovače, tak jaktože je to jedno mezi komponenty? :-)

    "Je tak naprosto zřejmé, že dva zcela identické zvukové obrazy bude jeden a tentýž člověk vnímat s odstupem času naprosto odlišně. Libozvučnost tedy není možné brát jako hodnocení kvality."
    To je taky zajímavé tvrzení. Nevím jestli jsem duševně mimo, nebo jsem již natolik vystresovaný, že bych se měl radši jít léčit, ale pokud si něco přehraju, tak si zapamatuji jak to hrálo, a jsem si to schopen přehrát v paměti i po určité době, třeba i několika měsících (takový virtuální iPod v hlavě). A pokud si něco pustím jednou, a po několika minutách totéž znovu, mohu alespoň za sebe říct, že to dokážu objektivně porovnat. Už jsem tak taky mnohokrát učinil. A naslepo poznám MP3 při 256 kbit VBR od CD. Stejně tak je poznat LP od CD. MP 3 od LP apod.

    O rozdílech kvality mezi CD a LP se s vámi dohadovat nechci, řeknu pouze to, že obecně je LP deska příjemnější na poslech, protože není tak ostrá. A zvuk z ní je přirozenější. Dle mého kvalitnější než z CD, aspoň co jsem měl možnost slyšet a porovnávat. Ale kvalitnější po stránce poslechové. Nehodlám se hádat, že LP má stejné matematické předpoklady jako CD. Nemá.
    Ovšem nejde těm highendistům spíše o to? Ne o matematiku, teoretickou kvalitu a tak dále, ale o poslechový prožitek. Já když poslouchám oblíbenou hudbu, tak si to chci užít, ne to mít ořezané v MP3. Chci prostorovost, dynamiku, kmitočtový rozsah bez digitálního ořezu. A zde mi vyhovuje LP více než CD, i když já tam zas tak obrovský rozdíl jako někteří jiní nevidím. CD je prostě ostřejší a pro mě méně přirozené. Ale to je subjektivní dojem, otázka mého sluchu.

    A kdybych se ještě obecně měl vyjádřit k rozdílu mezi digitálním a analogovým záznamem: digitální záznam kazí hudbu. Ne, opět mě nepodezírejte z psychické lability nebo že bych v tuto pozdní hodinu byl moc ospalý. Je to doopravdy tak a důkazy se dají sehnat snadno. Můj oblíbený hudební styl jsou 80. léta - zahraniční skupiny jako Ultravox, Visage, Human League... Kdo někdy slyšel, uzná, že zvuk těch nahrávek je fantastický. Stejně tak většiny nahrávek z let 80. To vše se nahrávalo analogově. Cílilo se na jedno: kvalitu zvuku. Proto se začaly vyrábet i zmíněné maxisingly. Po nástupu digitálního záznamu do studií šla však kvalita většiny nahrávek dolů. Proč? Digitální záznam přece není horší než analogový, podle některých je i lepí... Digitální záznam se však dá přebudit, ořezat, normalizovat apod. ve větší míře a s menšímy dopady než analogový. A tak se toho využilo. Nahrávky zejména popu začaly být přebasované, přebuzené, bez jakékoliv dynamiky či většího prostoru, jen aby to co nejvíc řvalo. A tenhle příklad se dá převést i na nástup digitální techniky do spotřební elektroniky - na kvalitu se kašle, ztrátově se komprimuje všechno co jde a MP3 je označována jako "CD kvalita". A masy technických neznalců, kteří nikdy doma neměli kvalitní CD/LP přehrávač, zesilovač a repro kupují "domácí HiFi kina" s plastovými repráčky. CD si kupuje minimum lidí, proč taky, když si můžu stáhnout "CD kvalitu" z internetu (ale teď pomíjím jiný zásadní faktor, a to cenu CD, to je na samostatný článek). Dokonce se ta "CD kvalita" nabízí lidem ke stažení za peníze, jejichž částka se pohybuje okolo 1/2 až 2/3 originálního CD! Přitom si zmanipulovaní milovníci hudby neuvědomují, že platí za něco, co k CD má hodně daleko po stránce kvalitativní, skoro stejně jako za CD samotné...
    A pak si mohou rádia dovolit přemodulovat modulaci, pak si provozovatelé DVB-T mohou dovolit vysílat zvuk veřejnoprávní TV ve 128 kbit bitratu. Protože už nikdo neví, jak zní kvalitní zvuk. To je prosím ta digitalizace, její černé stránky.

    Výhoda digitálního zvuku je nesporná: jednoduchost. Empétrojky si pustíte třeba i z hodinek. A zní to docela dobře. CD je malé, a lehce se přehraje. Soubory si můžete kopírovat jak na bežícím pásu, posílat je mailem, stahovat z internetu.... Můžete si s sebou v kapse nosit víc hudby, než byste narvali LPček do vašeho obýváku. A k dostatečně kvalitnímu přehrání CD/MP3 nemusíte mít ten těžký gramofon s bezkyslíkatými kabely. Potud výhody.
    Nevýhody jsou tu ale také. Většinu jsem již zmínil. Ovšem tou základní je jen jedna. Jak vyjádřit čísly 1 a 0 přirozenost zvuku? Zvuk je chvění. 1 a 0 jsou čísla. To chvění těmi čísly nikdy dopodrobna nezachytíte. Nebo snad ano? Jestli ano, tak jste asi schopni procítěně vyjádřit lásku své dívce taky v jedničkách a nulách. Potom smekám.
  • 5. 2. 2007 10:13

    Hobbit (neregistrovaný)
    K tem kabelum. Ne dvoulinka za 50 Kc s mizerne naletovanymi konektory NENI normalni kabel. To je shit, kde je ten rozdil opravdu znatelny. Normalni kabel, je dobry stineny kabel s kvalitne nasazenymi konektory. Nemusi mit vsak zlaceni, ani bezkyslikatou med. Nestoji 50 Kc, ale ani tisice.
    Ale souhlasím s tím, že LP záznamy jsou příjemnější na poslech a je to právě podlě mě dáno těmi šumy, které normálně kolem nás jsou, jen ve studiu chybí. U gramotechniky je "doplnila" technika samotna, u CD chybi a zaznam ze neprirozeneho prostredi studia pusobi take neprirozene. Mimochodem u VoIP technologie (telefonování přes IP, pokud někdo netuší), se uměle přidává šum, když druhá strana mlčí, neboť lidé jsou na něj zvyklí a pokud ho neslyší tak jsou nervózní a bojí se, že druhá strana ztratila spojení.
  • 11. 2. 2007 20:30

    anonymní
    Nevím jestli se to tu psalo, všechno jsem si nečetl, ale pozlacené konektroy na zlepšení kvality hudby nemají žádný vliv, ba naopak.Zlato má o dost horší vodivost, než měď, ale vrstva, která je na konektorech ju až o tolik nezhoršuje.Pozlacené konektory se používají, protože zlato nekoroduje a nepodlehne tak lehko okolním podmínkám.Prostě se jen tak neopotřebuje.
  • 12. 2. 2007 18:40

    Pamětník (neregistrovaný)
    Pokud správně chápu češtinu ve vaší první větě, tak zlacené konektory mají vliv na zlepšení kvality hudby. Srovnáváte různé věci. Konektor je vždy měděný, jen to pokovení je provedeno z různých materiálů. Nereagující zlato zajišťuje dlouhodobě lepší kontakt než zkorodované standardní pokovení. U velmi slabých signálů a na malých impedancích se přechodový odpor projevuje již pozorovatelně. Já sice pozlacené konektory většinou nepoužívám, ale proč je hifistům nedopřát, zejména, když si to zaplatí.
  • 12. 2. 2007 20:37

    pavel (neregistrovaný)
    V podstatě jste napsal to co ten člověk předtím (=pozlacené jsou trvanlivější)
    Nic špatnýho na jeho češtině nevidim.
  • 13. 2. 2007 8:04

    Pamětník (neregistrovaný)
    Smysl tvrzení v části věty: "pozlacené konektroy na zlepšení kvality hudby nemají žádný vliv, ba naopak." by vyzněl podivně i v jiném jazyce. Z toho : "Nemají žádný vliv" je snad jasné všem, ale ve spojení s : "ba naopak" to chápu jako, že mají zásadní vliv. Význam "žádný" přeci "ba naopak" významově zcela obrací. To jen k té divné formulaci. Proto bych se mohl pro upřesnění zeptat anonyma, co tím svým příspěvkem vlastně myslel a proč ho vlastně napsal. Jestli používání pozlacených kontaktů je podle něho jako celek vhodnější a nebo zbytečné?
  • 20. 2. 2007 14:40

    anonymní
    myslím, že z jazykového i logického hlediska je jasně pochopitelné, že pokud "pozlacené konektory na ZLEPŠENÍ kvality hudby nemají žádný vliv, ba naopak", tak je z toho jasně pochopitelné, že to naopak se vztahuje k pojmovému významu věty první a tím je slovo ZLEPŠENÍ.
    Tzn. že význam věty: "Na ZLEPŠENÍ kvality nemají žádný vliv, ba naopak", je takový: "Spíše mají vliv na zhoršení kvality"
    Ale to jenom taková jazyková vsuvka.
  • 24. 9. 2007 16:35

    sullivan (neregistrovaný)
    Hezky clanek, ale na to hlavni se zapomina a to je harmonicke zkresleni tranzistorovych zesilovacu. S produkci parazitnich harmonickych na NP prechodech polovodicu, ktere zapricinuji kovovost zvuku jeste nikdo nic neudelal. Proto si poslechnete hudbu z elektronkoveho zesilovace a diskuse o kvalite poslechu se prenese na tema tranzistory nebo elektronky. Analog, to bylo predevsim o elektronkach. I digitalni hudba v podani elektronkoveho zesiku je nepopsatelne prijemnejsi. A rozdil je mnohem patrnejsi, nez porovnavani digital versus analog pres handicapovany tranzistorovy zesilovac.
  • 25. 11. 2007 21:16

    hajfaj (neregistrovaný)
    Jednou větou,vážený pane!
    Vaše slova pozlatit,pozlatit,pozlatit!!!
    Sám bych těm "mp3 audiofilům" nevyargumentoval problematiku lépe.
  • 1. 2. 2012 2:11

    Pavel Bendak
    Zřejmě máš vyjímečné schopnosti a ještě vyjímečnější sluch, protože to co poznáš podle tvého popisu, nepozná nikdo z mého okolí koho znám, co se týká komprimace digitálního souboru a s tím gramofonem by mě to samotnýho zajimalo, asi si někdo gramofon vypůjčím a porovnám.
  • 10. 2. 2014 19:23

    bez přezdívky

    S celým článkem kuby souhlasím. Plus minus je to tak a kvalita se degradovala , ale to už je trend doby a týká se to snad téměř všeho kolem nás . Ve spoustě oborů se dosáhlo určité úrovně a potom najednou sešup dolů a kdo chce alespoň to co tu už bylo , musí hodně zaplatit aby dostal třeba s pomocí jiných moderních technologií kvalitu dříve obvyklou. Na druhou stranu nové technologie se obvykle neujmou jen tak svévolně .Buď je to o náročnosti výroby , slevnění , přidané hodnotě nových funkcí ale ne v jednom případě hraje prim jen snaha vydělat více.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).