Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Změny na mapě vyhledavačů od Michal Illich - Mohl by autor uvadet zdroje? Mam takove podezreni,...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 28. 7. 2003 11:41

    Michal Illich (neregistrovaný)
    Mohl by autor uvadet zdroje? Mam takove podezreni, ze leccos je jen bezmyslenkovite obsano z prvniho clanku, ktery byl po ruce a autor to nijak neoveroval z oficialnich pramenu nebo alespon ze dvou nezavislych zdroju, jak se slusi a patri...

    Konkretneji by mne to zajimalo u dvou informaci:

    "LookSmart by od podzimu měl nahradit vyhledavač Fast na Lycosu"
    Odkud je overena tato informace?
    (osobne se mi to zda jako nesmysl - jednak Looksmart je katalog a FAST je fulltext, takze zamena jednoho za druhy neni pravdepodobna; pokud jde o WiseNut, tak ani to se mi nezda pravdepodobne, protoze neni dost kvalitni; navic spojeni Lycos-FAST je jedno z nejpevnejsich, co zatim existovaly)

    "AllTheWeb (vyhledavač s druhou největší databází stránek)"
    Z ktereho nezavisleho zdroje ma autor tuto informaci?
    (opet pridam svuj nazor: ze zbezneho testu mi vychazi, ze AllTheWeb ma ANGLICKY psanych stranek MNOHONASOBNE vic)

    Jinak jsou v clanku i nepresnosti, treba tahle:
    "Overture se navíc očekává, že záhy zprovozní vlastní obdobu Google AdSense"
    Uz jej spustil, rika tomu Content Match

    U ankety se trochu pozapomnelo na Altavistu - Yahoo totiz ma ted tri fulltextove technologie, ne jen dve.

    Ac to z vyse uvedeneho nemusi byt znat, tak clanek povazuji za nadprumerne zpracovany :) - ono je to totiz narocne napsat neco s tolika informaci a nedopustit se chyb.
  • 28. 7. 2003 12:03

    Hm (neregistrovaný)
    "AllTheWeb (vyhledavač s druhou největší databází stránek)"
    Z ktereho nezavisleho zdroje ma autor tuto informaci?
    (opet pridam svuj nazor: ze zbezneho testu mi vychazi, ze AllTheWeb ma ANGLICKY psanych stranek MNOHONASOBNE vic)

    Ve článku se nikde nepíše o tom, že by to mělo být jen o anglických stránkách. BTW Čechy by taková informace stejně nezajímala...
    A počet indexovaných stránek je na většině vyhledávačů hned na úvodní stránce.
  • 28. 7. 2003 12:32

    Michal Illich (neregistrovaný)
    Ano, v clanku se mluvi o cele databazi. Tu je rozumne urcovat podle poctu anglickych stranek - coz ale neni totez, proto uvadim, co jsem zbezne meril (zadny prilis narocny test - obetoval jsem tomu tak 5 minut). Pocet ceskych stranek je pro velikost cele databaze bezvyznamny.

    "počet indexovaných stránek je na většině vyhledávačů hned na úvodní stránce. "
    To jsou informace, kterym se obecne neda verit - (a) jsou navzajem nesoumeritelne, protoze kazdy vyhledavac udava hodnotu neceho jineho (b) nejsou nezavisle (c) zahranicni vyhledavace tam nemivaji aktualni hodnoty - obvykle se tam drzi jedno cislo cele mesice.
    Navic clanek nemluvi o tom, co ktery vyhledavac udava, ale jaka "je" velikost databaze stranek.


  • 28. 7. 2003 12:46

    Hm (neregistrovaný)
    No ten nezávislý zdroj bych taky chtěl vidět...

    To ale nic nemění nic na tom, že nechápu proč by mělo být určující kolik má vyhledávač indexovaných anglických stránek - to totiž neříká prakticky nic. Pokud je počet českých stránek bezvýznamný, tak počet všech neanglických stránek rozhodně ne. IMHO je to taky absurdní, aby se globální! vyhledávač počítal jen podle jednoho ukazatele - to je jako kdybych to počítal podle toho, kolik indexuje obrázků - tam např. alltheweb nesahá googlu ani po kotníky...
  • 28. 7. 2003 17:54

    Michal Illich (neregistrovaný)
    "To ale nic nemění nic na tom, že nechápu proč by mělo být určující kolik má vyhledávač indexovaných anglických stránek - to totiž neříká prakticky nic."

    Znate pojem "korelace"? To je urcita (matematicky snadno spocitatelna) souvislost mezi dvema promennymi. Troufam si trdit, ze korelace mezi "poctem vsech stranek v databazi" a "poctem anglicky psanych stranek v databazi" u Google a AllTheWeb je velmi signifikantni, blizka 1.

    Mozna trochu laicteji receno - podil anglicky psanych stranek bude u obou vyhledavacu podobny.
    Z toho vyplyva - ze kdyz srovnate ty pocty pro anglictinu, srovnavate je i pro celou databazi (kde presnost je dana prave tou korelaci, kterou jsem zminil vys).

    Jen nevim, s kym a proc argumentujete :) - ja vzdy uvadim, co merim, jak merim, a k cemu jsem dosel. Problem je imho v tvrzeni v clanku - je vagni, a dost pravdepodobne nepravdive.

    "IMHO je to taky absurdní, aby se globální! vyhledávač počítal jen podle jednoho ukazatele"
    Naprosto souhlasim.
  • 28. 7. 2003 18:24

    Hm (neregistrovaný)
    Ano, blíží se 1. Ale jeden jich má indexováno prostě o něco víc - btw jinak to ani nejde :-) Matematicky podle počtu pravděpodobnosti je u takových čísel prakticky nemožné, aby se tyto čísla rovnala. A to že Google a třeba Alltheweb má indexováno stránek (hodně hrubě řečeno) stejně, je příliš vágní tvrzení zase od Vás.
    BTW A ať se Vám to líbí nebo ne, pokud jde o české stránky, Alltheweb nemá na Google ani vzdáleně - to jsem si zas zkusil já. Ale zase Google nemá ani vzdáleně třeba na Jyxo :-)
  • 28. 7. 2003 13:23

    Martin Kopta (neregistrovaný)
    Delal jsem si k tomu o vikendu resersi a precetl nejakych tricet clanku. Ale s temi nepresnostmi mate pravdu: vymenu LookSmart/Fast jsem bezmyslenkovite opsal ze Sovy a nedoslo mi, ze je to WiseNut. Pokud jde o velikost indexu AllTheWeb -- zalezi na tom, jestli neni dosazena duplikacemi, ale to tady priznavam, mel jsem namysli pohled na cesky obsah. Content Match mi unikl, stydim se.

    Diky za pripominky. Priste se pokusim neodkladat psani az na posledni chvili, aby to stihl jeste nekdo pred vydanim poradne procist.
  • 28. 7. 2003 21:01

    Sodoma (neregistrovaný)
    K cemu je dobry takovy clanek? Autor tady pise jakoby zalezelo na tom kde je jaky jmen. Vzdyt je jedno jestli se to menuje Overture, Lycos nebo Lopata. Je tady spousta jmen, ale nic to neresi. Nezalezi na tom jak se kterej vyhledavac menuje a kde je a co hleda. Pokud nezname algorimus, kterym to dela (jakoze ten nezname, a i kdyby koho z vas by bavilo se v tom hrabat). Hlavne kdyz najdu to co potrebuju, a je mi jedno na kterym vyhledavaci s jakym enginem.

    Vubec tema vyhledavacu je takove prazdne. K cemu je dobra informace kterou podal tenhle clanek? Stejne nevime co se v jednotlivych vyhledavacich skryva, krom toho ze se nejak menujou (treba google)
  • 28. 7. 2003 22:13

    Marek Prokop (neregistrovaný)
    Když nevíte, k čemu je takový článek dobrý, pak zřejmě právě vám není dobrý k ničemu. To ovšem neznamená, že je k ničemu všem. Informace o vztazích mezi vyhledávači a portály mají pro byznys na Internetu naprosto zásadní význam a různé analýzy na toto téma jsou proto hodnotnou součástí i placených informačních zdrojů.
  • 29. 7. 2003 8:16

    Cibi (neregistrovaný)
    Odkud jsou tyto krasne procenta Google rulez: 32% Google; 25% Yahoo! a 19% AOL???
  • 30. 7. 2003 21:21

    Martin Kopta (neregistrovaný)
    Ta procenta pocházejí z agenturní zprávy Reuters. Reuters je převzal z květnové zprávy comScore's qSearch. http://asia.reuters.com/newsArticle.jhtml?type=internetNews&storyID=3086614

    Ověřování údajů ze článků je docela snadné. V tomhle případě stačilo na News Google položit dotaz http://news.google.com/news?q=google+32+yahoo+25+aol+19. News Google (news.google.com), případně Právě dnes (www.pravednes.cz) používám i ke svým rešerším, protože je to ve většině případů pohodlnější než prohledávání archivu ČTK a Reuters. Taky se mi docela osvědčil archiv iHNedu, protože píšeme o každém malém šustnutí, a to se při zpětném dohledávání hodí. Podobnou pokladnicí je také archiv Lupy, Živě, Technetu a Sovy.
  • 28. 7. 2003 22:07

    Marek Prokop (neregistrovaný)

    Co se týče toho LookSmartu, Martin, jak píše, to opsal od Sovy a Sova to opsala z tiskové zprávy LookSmartu: LookSmart Announces Multi-Year Search Distribution Agreement with Lycos. Už je to dost věrohodné?

  • 29. 7. 2003 10:23

    Michal Illich (neregistrovaný)
    "LookSmart Announces Multi-Year Search Distribution Agreement with Lycos. Už je to dost věrohodné?"

    Az na "drobne" nedostatky:
    1. Prvni opisovalek tiskovou zpravu ne uplne pochopil a napsal neco jineho ("vymeni FAST za Looksmart")
    2. Druhy opisovalek se nezdrzoval overovanim a prevzal to i s chybou.

    ad 1) Ona totiz ta zprava rika neco jineho:
    "LookSmart will become the primary provider of general Web search results for a large number of high-value commercial terms."
    On tedy vubec nenahradi FAST, on bude dodavat vysledky jen pro nektere vysoce komercni dotazy. O FASTu se zprava vubec nezminuje.
    Doplnim jeste informace odjinud:
    1. Ty odkazy od Looksmartu se budou umistovat mezi PPC a fulltext. Vysledkem bude na Lycosu sandwich Overture+Looksmart+AlltheWeb (tedy to pripomina klasicke usporadani PPC+katalog+fulltext, jen s tim rozdilem, ze "katalog" se objevi jen nekdy a je take placeny za klik).
    2. Na zacatku se to pry bude tykat pouhych 50000 zneni dotazu, postupne se to rozsiri na 200000.

    Ona novinarina neni nic jednoducheho - vy dva to delate podle meho nazoru dobre, ale vzdycky to jde lip (jako zde).
  • 29. 7. 2003 10:48

    Marek Prokop (neregistrovaný)

    Máš pravdu, původní formulace opravdu nebyla přesná. Děkuju za objasnění. Jinak, diskuse k tématu a pár dalších odkazů je též na WebmasterWorldu: Looksmart signs deal with TerraLycos.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).