Problém je i v tom, že datové schránky právě tu identifikaci odesilatele standardně neposkytují. Příjemci vždy sdělí pouze to, ze které datové schránky mu zpráva přišla, a jaký typ uživatele způsobil odeslání (zda to byla oprávněná osoba, pověřená osoba, administrátor, elektronická aplikace atd.). Nikoli už to, která konkrétní oprávněná osoba, která konkrétní pověřená osoba atd. to byla. To by musel odesilatel sám aktivně chtít odhalit svou identitu a při sestavování zprávy zaškrtnout (defaultně nezaškrtnutý) příznak, který teprve způsobí vložení údajů o jeho identitě do odesílané zprávy - a teprve v takovém případě se příjemce dozví, kdo mu zprávu posílá.
Nezapomínejme, že datové schránky jsou řešením pro přenos mezi (konkrétními) datovými schránkami, nikoli mezi (konkrétními) odesilateli a příjemci.
„Nezapomínejme, že datové schránky jsou řešením pro přenos mezi (konkrétními) datovými schránkami, nikoli mezi (konkrétními) odesilateli a příjemci.“
A vadí to něčemu? Měl jsem za to, že vlastník schránky je jen jeden (fyz. či práv. osoba), a ten tudíž nese plnou odpovědnost i za její použití delegovanými osobami. Kdyby tomu tak nebylo, nebylo by přece ani možné žádat po adresátovi právní důsledky z doručeného dokumentu (i kdyby byl podepsaný), protože když by neměl onu odpovědnost za schránku, tak by nebylo ani možné zaručit, že dokument k přečtení obdržel.
"Tak to je mi celkem k ničemu, to můžu poslat podepsané PDF normální emailem."
To můžete, ale nebudete mít potvrzení o doručení.
DS je sice komplikovaný nedodělek, ale při troše snahy to zjednodušuje život. Alespoň já oceňuji, že nemusím běhat k notáři, na poštu a posílat s dodejkou. A budu-li takto moci komunikovat s jakoukoliv firmou, tak si ten el. podpis rád pořídím.
Jen mi trochu vadí to specifikum "soukromoprávní komunikace" - takže, když si poskytovatelé služeb ve svých smluvních podmínkách vymíní, že komunikovat je třeba klasickou poštou a k jiné se nepřihlíží; tož k čemu to bude...