Možná jste se rozhodli využít prostor a možnosti, které internet nabízí, a chcete zkusit prostřednictvím svých webových stránek vydělávat peníze. Možná potřebujete na internetu prezentovat svou firmu, pochlubit se svou prací, nebo se „jen“ podělit o své postřehy a názory. Pokud ale nebudete respektovat základní pravidla tvorby webových stránek, nemáte nejmenší šanci nalákat na ně dostatečný počet návštěvníků, nebo je dokonce přimět, aby se na ně znovu vraceli. Následující zásady se vám skutečně vyplatí dodržovat:
1. Jasný obsah
Jestliže si nechcete dělat stránky jen pro sebe a své nejbližší přátele, ale rádi byste nalákali i další návštěvníky, je nezbytně nutné, abyste si promysleli jasný a poutavý obsah, který budete na svých stránkách nabízet. Stránky, kde se budete snažit provozovat e-shop s železářským zbožím současně se svou soukromou fotogalerií a blogem o výcviku psů, nikdy nemohou působit seriózním dojmem a jejich návštěvníci budou mít jen mizivou motivaci znovu se na ně vrátit. Zvolte si pro svůj web jasný obsah, který má šanci upoutat. Nechtějte v rámci jedné adresy obsáhnout co nejvíc témat, protože výsledek potom bude nutně rozpačitý. Výhodou je samozřejmě, pokud se vám podaří najít na internetovém trhu díru a nabídnout obsah, který nemá na internetu velkou konkurenci. Jen velmi těžko se vám například podaří prorazit s internetovým prodejem mobilních telefonů, protože vaše konkurence bude obrovská a navíc budete mít v porovnání s ní mnohem horší startovní pozici. Hledejte proto obory a témata, která nejsou tolik frekventovaná.
2. Vhodná doména
V případě volby domény platí jednoduché pravidlo: čím jednodušší, údernější a snadněji zapamatovatelný název, tím lépe. Vycházejte z toho, že jméno vašeho webu mohou potenciální návštěvníci pouze zaslechnout a měli by si je být schopni bez větších obtíží zapamatovat. Z tohoto důvodu nejsou příliš praktické cizojazyčné názvy, o kterých část lidí vůbec netuší, jak se píší. Ze stejného důvodu se snažte vyhýbat zbytečným tečkám a dalším znaménkům v názvu webových stránek. Ideálně by měl název vašeho webu odrážet jeho obsah a nějak s ním souviset. Pokud například zvolíte pro své fotografické portfolio název electronics.flower.cz, jen málokdo si složitý název zapamatuje, ještě méně lidí jej napíše správně a jen mizivému procentu se tento nic neříkající název spojí se skutečným obsahem stránky. Jakmile objevíte to správné jméno pro své stránky, nezapomeňte si je co nejrychleji zaregistrovat. Jestliže si nejste jisti, jak na to, svěřte registraci domény odborníkům.
3. Nápaditá grafika
Podařené grafické zpracování stránek dokáže zaujmout a přitáhnout pozornost, ale stejně tak nekvalitní grafika umí dokonale zlikvidovat a „zazdít“ sebekvalitnější obsah stránek. Pokud se však v tomto oboru nepohybujete, zapomeňte na to, že dokážete grafickou podobu webu ztvárnit svépomocí. V tomto případě se vám velmi vyplatí najmout si na tvorbu stránek profesionální pomoc. Nemusí jít přitom o investici, která vás zruinuje na několik dalších let. Například webhostingová společnost Banan.cz nabízí profesionální webhosting, k tomu webové stránky šité na míru zákazníkovi a kompletní administrování obsahové části webu zcela zdarma. Jestliže uvažujete o tvorbě svých webových stránek, určitě vyzkoušejte její služby.
4. Méně je někdy více
Představa, jak budete na svých stránkách vydělávat statisíce, je sice lákavá, ale minimálně v začátcích velmi nepravděpodobná. Řada provozovatelů webových stránek se bohužel nechá unést představou snadného zisku a zahltí svůj web reklamami, na nichž doufá vydělat vytoužené miliony. Jenže přemíra blikajících a vyskakujících bannerů a reklamních oken působí rušivě a odvádí pozornost návštěvníků od samotného obsahu webu. S reklamami na svých stránkách proto zacházejte velmi uvážlivě a pokuste se najít i jiný zdroj příjmu než pouze reklamní bannery.
5. Přehledná struktura
Pokud už se vám podařilo nalákat návštěvníky na vaše stránky, vaším cílem by mělo být, aby tam zůstali co nejdéle, našli to, co hledají a chtěli se v budoucnu znovu vrátit. A to se vám nikdy nepodaří bez přehledné struktury webu a snadné orientace na něm. Zamyslete se nad tím, jakou strukturu by vaše stránky měly mít, do jakých rubrik jejich obsah členit a jak usnadnit orientaci v něm. Jestliže budou vaši zákazníci například deset minut na stránkách marně hledat kontakt na vás, buďte ujištěni, že do zdárného konce to dotáhnou skutečně jen ti nejzarputilejší, kterých bude pouhé procento. Podívejte se na své oblíbené weby a zkuste se zamyslet nad tím, jakým způsobem mají obsah členěný ony.
Autor: - Tomáš Dobeš –