Hlavní navigace

Appsolutní výkonnost

Nové řešení pro prediktivní údržbu vyvinula společnost Heller na otevřené cloudové platformě společnosti Siemens s názvem MindSphere.

Doba čtení: 3 minuty

Společnost Heller, německý výrobce obráběcích strojů, vyvinul svou vlastní aplikaci pro monitorování stavu strojů, která pomáhá zákazníkům snižovat náklady a vyrábět efektivněji. Díky začlenění digitálních služeb se dramaticky snižují náklady na údržbu, opravu a výrobu. Zároveň s tím Heller vytváří pro sebe i své zákazníky nové obchodní příležitosti.

Bernd Zapf je vedoucí vývoje nových obchodů a technologie (DN) firmy Heller. Pravidelně se schází se svými kolegy ze servisního týmu a na těchto schůzkách často slyší, jakým výzvám zákazníci firmy čelí: „V nedávných letech se flexibilita ve výrobě stabilním tempem zvyšovala. Naši zákazníci mají v současnosti problém s potřebou větší flexibility a sílícím konkurenčním tlakem. Potřebují nabízet vyšší kvalitu produktu a zároveň udržet nízké provozní náklady a maximalizovat efektivitu výroby. To znamená, že je třeba se zcela vyhnout prostojům, protože jsou nákladné.“

Zejména tento poslední aspekt přilákal pozornost společnosti Heller. Výrobce obráběcích strojů ví, jaký dopad mohou odstávky strojů mít a jak důležité je proto všechny stroje nepřetržitě monitorovat. Když servisní technici začali hlásit, že zákazníci hledají řešení také pro tuto oblast, byl to podnět pro hledání nového řešení. Zrodil se nápad na aplikaci Heller Services Interface. Aplikace vizualizuje stav a provozní data strojů pomocí přehledného a transparentního rozhraní. Bernd Zapf a jeho tým si v rámci tohoto projektu položili dvě zásadní otázky: Jak uživatelé aplikace – tj. zákazníci – dostanou data ze strojů na přístroj s internetovým prohlížečem? A jak to v této oblasti vypadá s průmyslovou bezpečností?

Pryč s předsudky

Vývoj aplikace inspiroval samotný systém Siemens Sinumerik Integrate, který otevírá cestu pro integraci strojů a jejich připojení k IT systémům vyšší úrovně, a tedy i do cloudu. Jako platformu si firma zvolila MindSphere, otevřený cloudový IoT operační systém společnosti Siemens, protože umožňuje požadovaná data načíst a zobrazit na mobilním přístroji v aplikaci Heller Services Interface. Vzhledem k tomu, že průmyslová bezpečnost je velkou prioritou, používá Siemens k záznamu, přenosu, archivaci a zpracování dat v MindSphere pouze nejnovější bezpečnostní a šifrovací technologie.

Zkušební verze aplikace byla spuštěna před rokem v květnu a po úspěšném testovacím provozu se na sklonku loňského roku stala pevnou součástí servisních služeb společnosti Heller. „Pro naše zákazníky byla aplikace, a zejména všechno, co se s daty z monitorů našich strojů děje, zpočátku velmi abstraktní. Museli jsme si získat jejich důvěru a vysvětlit jim, že aplikace Heller Services Interface doopravdy přináší výrazný užitek, přidanou hodnotu a v neposlední řadě také šetří peníze,“ vysvětluje Bernd Zapf.

Koupit nebo pronajmout?

Zákazníkům se nabízejí dvě možnosti, jak tuto novou aplikaci využívat. První cestou je uzavření ucelené servisní smlouvy Heller Total Productive Services (TPS). Ty Heller nabízí pro všechny své stroje a mohou zahrnovat i retrofit stávajících systémů, je-li zapotřebí.

V rámci této smlouvy zákazník získá aplikaci Heller a s ní i možnost transparentní prezentace všech primárních dat z výroby i údržby. V rámci smlouvy provádí Heller veškerou údržbu sám, protože může aplikaci využívat k přehledu o strojích všech svých zákazníků a o jejich stavu. Je-li zapotřebí servisní zásah nebo pokud dojde k neočekávanému přetížení stroje, může tak okamžitě reagovat.

Prediktivní údržba však není jediná služba, kterou Heller nabízí. Vedení firmy trápila ještě jiná otázka: Jak získat ještě více zákazníků? A zejména pak těch, pro které je koupě obráběcího stroje příliš drahá záležitost? A vymysleli originální řešení, které je realizovatelné opět díky cloudové platformě MindSphere: Heller dodá zákazníkům stroj a prostřednictvím nové aplikace zajistí dostupnost systému v režimu 24/7. Zákazníci však platí pouze za čas, během kterého stroj pracuje, což jim umožňuje spolehlivě kalkulovat náklady. Nový obchodní model používání strojů nese název Heller4Use.

Vítězná situace pro všechny

Nové cloudové aplikace, které přinášejí řadu výhod všem zúčastněným, vyvinuly společnosti Heller a Siemens během intenzivní dvouleté spolupráce. Heller si díky nim udržuje přehled o svých strojích a jejich stavech, zákazníci si na druhé straně zase mohou být jistí, že získávají spolehlivý servis, který co nejlépe zabrání neplánovaným odstávkám. Spokojená je i společnost Siemens, která díky této spolupráci našla kompetentního specialistu v odvětví obráběcích strojů. A tak jde  o „hAPPy ending“ pro všechny zúčastněné strany.