Hlavní navigace

Chytrá matematika z Valmezu šetří peníze v logistice

Same day delivery aneb doručení zboží ten samý den? Žádný problém. Jak plánuje rozvozy poslední míle Rohlík.cz nebo Mall.cz? Kreslením na mapě to nepůjde, potřeba je profesionálních aplikací.
1. 7. 2020

Sdílet

Klíčovým faktorem online byznysu je přirozeně dobrá logistika. Aby to v Mallu odsýpalo, jak má, už přes 2 roky se spoléhají na systém Tasha od SolverTechu. Dovede trasy rozvozů naplánovat efektivně. A ještě ušetří. Kilometry, peníze i životní prostředí.

Český profi software pro plánování logistiky

Firma SolverTech, která Tashu vyvíjí, ovšem nesídlí v kalifornském Silicon Valley, ani v technickým startupům příznivě nakloněném Izraeli, nýbrž v podstatě na samotě nedaleko Valašského Meziříčí.

Po úvodním seznámení se hned dostáváme k tomu, co jejich Tasha, profík na optimalizaci rozvozu zboží, umí. Jeden z konzultantů SolverTechu Bohdan Kotouček vysvětluje, jak SolverTech firmám svůj systém nabízí: „V prvé řadě analyzujeme očekávání, poté data. Je potřeba získat informace, jako je vozový park, zakázky, které museli rozvézt, a konkrétní trasy, jež si ten který den naplánovali. Vytvoříme přesnou rekonstrukci. Se stejnými vstupy pak na to pustíme náš výpočet. Výsledkem je pak přesné vyčíslení možných úspor – kdybyste za tento den či týden použili Tashu, ušetřili byste deset tisíc korun.“

Úspory jsou reálné a opravdu výrazné

Dá se říct, jaké snížení nákladů na dopravu pro e-shop to přesně bude znamenat? „Ano, přinejmenším procentuálně. Firmy nám reálná čísla z provozu většinou nechtějí říct, ale jednou se nám ozvali s tím, jestli by výsledky toho výpočtu nešly zhoršit. Protože najednou neměli pro svoje řidiče nasmlouváno dost práce,“ líčí Kotouček. „To je pravda. Někdy ta optimalizace je taková, že ušetří celé jedno auto. Což může přidělat vrásky šéfovi skladu, který musí někomu z řidičů oznámit, že nepojede. Ale management to samozřejmě potěší,“ říká Radek Veřmiřovský, jeden ze dvou zakladatelů společnosti. Ten druhý, už zmíněný Tomáš Pajonk, dodává, že úroveň toho, jak moc své lidi „škrtit“, je v rukách vedení každé z firem. „My jim umožníme strávit méně času na cestě, protože tu trasu naplánujeme lépe. Sami se potom musí rozhodnout, jak s tím naloží,“ říká.

Platíte jen tehdy, pokud jste spokojeni

„Nabízíme řešení a náš produkt je vlastně jen prostředník, nástroj,“ vysvětluje Kotouček. „My si bereme peníze za to, že dané firmě vyřešíme její dopravní problém.“ Paralela ze světa, který si laici možná dovedou lépe představit – nejen, že vám nainstalují Photoshop, zároveň s ním dodají i profesionálně připravené šablony, se kterými pak už sami pracujete.

Je nasnadě, že důvěra je tu základem všeho. „I proto je náš obchodní model od začátku nastavený tak, že pokud má firma zájem, zavedeme u nich Tashu, kterou si můžou na měsíc vyzkoušet zdarma. Pokud jim bude vyhovovat, začnou platit. Pokud ne, zase se rozloučíme,“ říká Pajonk.

Důležitý bonus: nižší tvorba emisí

V době, kdy se celá Evropa třese na každý ušetřený miligram výfukových zplodin, není bez zajímavosti, že Tasha přispívá také k čistšímu ovzduší. Logicky. Tam, kde auta najedou méně kilometrů, se také spálí méně paliva a celkově sníží amortizace vozů.

Plánujete cesty flexibilně k dopravní situaci

Pro Tashu nehraje roli, jestli plánuje rozvozy třemi, nebo třemi sty dodávkami. Narozdíl od člověka. „Dejme tomu, že máte jedno auto, jednu trasu a 5 zakázek. Těch možností, v jakém pořadí trasu projet, je pár a dispečer si to spočítá na papíře nebo to logicky vyplyne. Když máte zakázek třicet, tak i když budete chtít každou kombinaci projít na počítači, bylo by to v provozu nereálné,“ vysvětluje Veřmiřovský.„Dovedete si představit, že u desítek  aut, stovek zakázek s různě definovanými časovými okny možného doručení a spoustou dalších podmínek, se ani nedopočítáte.“

Tasha má zabudované kvalitní mapové podklady, umí pracovat s předpokládanou dopravní situací v den plánu, v konkrétní lokalitě a konkrétním čase. Kromě těchto řekněme automatizovaných faktorů je naprosto závislá na tom, co se do ní vloží. Když zůstaneme u prostého zavážení zboží, tak typickou ukázkou je předpokládaná doba vykládky. „Každému systému to musíte zadat. Jenže management firem často netuší, jak dlouho takový úkon trvá,“ líčí Pajonk. „Dejme tomu, že máte na autě třicet zakázek, což je standard, a od pasu střelíte, že zaparkovat, vydat zboží a podepsat dodák zabere deset minut, každý na to kývne. Jenže to dělá tři sta minut, pět hodin výkonu denně. A kdy potom to auto mezi tím jezdí?“
 

Nebudete už závislí na klíčových pracovnících

Možná srovnatelný benefit s úsporou nákladů je i fakt, že automatizace plánovacích procesů zbaví firmu závislosti na chybujícím lidském faktoru. Často se stává, že poměrně klíčovou část dennodenního provozu má v hlavě jeden člověk. Obtížně, nebo úplně nezastupitelný. „My pro to máme takový interní termín – Karel ví!“ přibližuje Kotouček. „V jedné firmě fungovalo skladové hospodářství následovně. Palety navezli doprostřed skladu a tři ‚Karlovéʻ věděli, co kam patří. Bohužel všichni tři jezdili společně na oběd, takže když se něco stalo, kolem poledne to nešlo vyřešit.“ Pokud je tedy Karel nemocný, na obědě, nebo dal výpověď a nestihl svého nástupce zaučit, je velký problém. To Tasha odbourává.

Poradí si s rozvozem i svozem, zkušenosti má

Dosud byla řeč hlavně o klasickém rozvozu objednávek auty, ale Tasha se úspěšně popasuje i s dalšími obory. Využíval ji třeba Mediaservis na distribuci letáků či novin a časopisů nejen vozidel, ale i pěších doručovatelů. „Nám je v podstatě jedno, který problém řešíme. Může to být i pohyb po jednom skladu tak, aby zaměstnanec nebo třeba robot nachodil co nejméně kilometrů“, říká Veřmiřovský.

No a samozřejmě lze optimalizovat i opačný proces, tedy nikoliv rozvoz, ale svoz – třeba mléka z farem ke zpracování, spotřebovaných olejů z restaurací nebo servisů k likvidaci, laboratorních vzorků vod či krve. „Konkrétně Tashu na svoz mléka jsme implementovali na míru jejich potřebám v Kanadě a v Austrálii,“ vyjmenovává Pajonk.

Rohlík.cz: Ručně už by to nebylo spolehlivé

A co se týká velikosti firem, pro které je Tasha určená? Od počtu aut, pro která se vypočítávají trasy, se odvíjí konečná cena služby. A dál je to na zvážení. „Pokud někoho baví kreslit si v mapě, může, ale neušetří. Potom jsou firmy, které nějaký takový software v této době mít prostě musí,“ vysvětluje Pajonk.

Takové společnosti reprezentuje třeba online supermarket Rohlík, který na systém od SolverTechu přešel v době, kdy odbavoval tři tisíce zakázek za den. „Dnes jsme zhruba na třínásobku. Pořád bychom to asi mohli dělat ručně, ale bylo by to velmi náročné, s nižší kvalitou a ne tak spolehlivé. Automatizace je rozhodně potřeba,“ říká ředitel strategických projektů Rohlíku Martin Dítě.

Rohlík nepoužívá přímo Tashu, ale její modifikaci zvanou Hermes, která více vyhovuje jeho povaze byznysu – kontinuálnímu plánování. „Není to stabilní balík zakázek, který se někam pošle a zoptimalizuje, ale je to takový velký rybník, do kterého na jedné straně pořád něco přitéká a na druhé straně pořád něco odtéká,“ vysvětluje Dítě. „Je to hlavně z toho důvodu, že naše doručení je výrazně rychlejší. Zákazníci si objednávají nákup s doručením už za dvě hodiny. Jenže část aut je v terénu a do těch dvou hodin se nestihnou vrátit, takže je to trochu komplikovanější úloha.“
 

Pracovní nasazení týmu SolverTech je velká přidaná hodnota

 V Rohlíku si služby SolverTechu nemohou vynachválit. A důvod je prý prostý – nejen, že jsou profesionálové, ale dá se s nimi normálně mluvit. „Jsou to kluci z Valmezu, kteří jsou flexibilní. To je velká hodnota,“ tvrdí Martin Dítě bez zaváhání. To znamená, že když je problém, vždycky se jim někdo věnuje. SolverTech je taky připravený dělat změny, pokud někdo z jejich klientů přijde s vlastním nápadem na zlepšovák. „Ostatně, je to jejich vlastní produkt, chtějí ho vyvíjet a zdokonalovat. Jsou to dobří byznysoví parťáci,“ soudí Dítě.

Stejně hodnotí SolverTech i David Špeta z Mallu. „Prodáváme fakt všechno. Velikostně od SIM karet přes nábytek a bílou techniku až po obrovské montované garáže a zahradní altány pět krát pět metrů. A asi po milionu reklamací, kdy kurýr ze zásilkové služby je tím jediným, s kým se náš zákazník potká, jsme se rozhodli založit i vlastní dopravu. Jednou z nejdůležitějších technologií tohoto neskutečně nákladného kroku je vytváření rozvozových plánů,“ líčí. „Celý ten projekt jsme rozjížděli s panem Kotoučkem, na kterého si nemůžeme stěžovat. Od té doby se na to nabalují další prvky a moduly a ten servis od SolverTechu je skvělý.“

Společně si také procházíme práci s Tashou přímo na Špetově počítači. Což předváděli i pánové na Valašsku, ale vidět, že s jejich systémem může bez problémů zacházet nejen programátor, je cenná zkušenost. Koncového uživatele, jakým je třeba běžný dispečer, potěší i možnost schovat si ikony a funkce, které zrovna nepotřebuje. Je to maličkost, ale každý, kdo se někdy poprvé posadil k novému komplexnímu systému, tohle velmi ocení. „Ten software je skutečně na úrovni“, tvrdí Špeta.

Sbohem manuálnímu dohledávání adres zákazníků

Skoro neuvěřitelný je způsob, jakým se Tasha vypořádává se špatně nebo nekompletně vyplněnou adresou, noční můrou každého provozovatele e-shopu a pro dopravce také často nepřekonatelnou překážkou a drahou zkušeností. Něco systém doplní sám, v pochybnostech Vás na to šikovně upozorní, případně dá na výběr z možných adres. Řidičům pak jednoduše předá plán tras s GPS do telefonu.

„Geniální funkcí jsou zvláštní značky,“ tetelí se Špeta. „Značku lze přidělit každému vozidlu a propojit to tak s objednávkami, které pak může obsloužit jen to konkrétní auto.“ A k čemu je to dobré? „Těch důvodů je spousta. Těžší věci musím směřovat na auto, kde je dvoučlenná posádka. Nebo chci nějaké auto poslat jen do konkrétní oblasti a podobně.“

Možností, jak s Tashou pracovat, je řada. „Čím víc parametrů zadám, tím líp pracuje. Ale je skvělé, že Tashu nemusím vodit za ručičku. Svatým grálem je pro ni cena. Jakmile spočítá variantu o dvě koruny levnější, tak to tak udělá. Nicméně samozřejmě můžete zjistit, že vám vyhovují jiné trasy, tak je dle potřeby změníte. Bez toho systému bych nad plánováním rozvozů seděl hrozně dlouho,“ říká Špeta. „A celé je to blbuvzdorné. I když o programování nevíte nic, můžete si s tím hrát, jak potřebujete.“

A nyní přichází závěrečné číslo. „Jakmile jsem se vším spokojený, jedním klikem to odešlu. Všechny údaje se vytisknou na štítky a můžeme expedovat,“ popisuje. Také řidiči dostanou celý itinerář, který se snadno vygeneruje. „To jsme s panem Kotoučkem udělali loni během pár dní, než budeme mít speciální aplikaci. A už to používáme rok, protože to prostě funguje,“ dodává Špeta. Stejně tak trasa přistane řidičům do mailu – včetně cílů pro navigaci a možnosti poslat SMS zákazníkům.

„Firem, které nabízejí takový systém, je spousta. My jsme ale hledali řešení s co nejlepší podporou. A to SolverTech poskytl nejlíp,“ tvrdí Špeta. „Hotová řešení vám dodá skoro každý, ale to, jak nám vycházejí vstříc, když potřebujeme cokoliv na míru upravit, je neskutečné. Nerad, ale někdy jim musím volat o víkendu. A i v sobotu odpoledne je vždy někdo z nich k zastižení, upraví, co je třeba, a ještě se tváří, že ho to vůbec neobtěžuje.“
 

Jak ušetřit na dopravě, ale chytře a hlavně dlouhodobě

Historie SolverTechu se začala psát před jedenácti lety v roce 2009.

Tomáš Pajonk studoval na pražské Vysoké škole ekonomické operační výzkum a v jednom z předmětů se probíraly algoritmy na optimalizaci rozvozních tras. „Zaujalo mě, že se dají ušetřit peníze vlastně jen rozhodnutím, lepším přeskládáním věcí, nikoliv tak, jak to dělají výrobci sušenek, že nenápadně zmenší balení,“ vysvětluje.

Kromě toho, že cena za tento profesionální software pro optimalizaci tras Tasha je odstupňovaná podle počtu vozů, firma také garantuje, že bude konečná. „Naši klienti se na začátku často bojí skrytých nákladů. My jdeme od počátku otevřenou cestou, v 98 % procentech je celá implementace systému zdarma. Pokud něco naceníme, pak se jedná o složité případy vývoje na míru, či propojení se systémy třetích stran“, vysvětluje obchodní vedoucí Tomáš Kachel. I v případě testovacího období v rámci jednoho měsíce zdarma se totiž musí SolverTech angažovat. Zákazníci se totiž často ptají po nějakém stažitelném demu. „Systém nelze v provozu dobře otestovat, pokud nezjistíme, co daná společnost a její dopravní logistika vyžaduje. Tasha je komplexní a zvládá toho opravdu mnoho. Je to taková strojovna. Kolegové tedy často investují několik hodin práce k získání důležitých informací a následně podle nich systém nastaví tak, aby vše fungovalo podle potřebných podmínek, a za to si nebereme nic. Prostě sobě i Tashi natolik věříme a víme, že tato investice se nám v čase vrátí. Zákazníkům často během 2–3 dní užívání. Co účtujeme vždy, jsou cestovních náklady při školení nového dispečera nebo osobní asistence při implementaci či prvních dnech ostrého režimu plánování,“ dodává Tomáš Kachel.

Rohlík.cz už parťáka pro další zahraniční expanzi má

„Naše filosofie je – pojďme mít radši víc zákazníků, kteří jsou s naší službou spokojení a budou ji používat dlouho, než jednoho velkého,“ říká Tomáš Pajonk. A potenciál do budoucna rozhodně vidí. „Málokomu dochází, jaké obrovské úspory se v logistice můžou udělat.“

Na schůzce s Martinem Dítětem se mimochodem dozvídám, že Rohlík výrazně posiluje také v zahraničí. A jako spokojený klient „chlapců z Valašska“ počítá s tím, že SolverTech bude u toho.

Každý plán se může přepočítat

S některými proměnnými ale ani ten nejlepší algoritmus nedokáže počítat.

Když v březnu udeřil koronavirus, zasténali nejen dispečeři podnikové dopravy pod náporem nečekaných úkolů. SolverTech obratem nabídl bezplatné naplánování rozvozů a svozů nemocnicím, ústřednímu krizovému štábu nebo vládě. Zrušil také poplatky za služby svým zákazníkům z těžce zkoušeného segmentu dodávajících školám, školkám, hotelům a restauracím.

Současně sledoval příliv zájemců, kteří se o plánování dopravy v těžkých nejen finančních časech začali aktivně zajímat a těm nejpotřebnějším nabídl některé služby v rámci podpory zdarma.

Není divu. Čím větší vlny na moři, tím větší význam navigace a přesného kormidlování. Bouře ještě není za námi, a na další se už sbírají mraky. Ekonomické dopady karantény i nové výzvy klimatické krize budou význam optimalizace dopravy nadále zvyšovat.

Václav Hnátek – Autor na volné noze

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).