Hlavní navigace

Deset rad jak poslat e-shop k ledu

Přestože na trhu existuje mnoho kvalitních e-shopů, stále lze nalézt obchody, které budí zdání, že úspěch je něco, čeho rozhodně dosáhnout nechtějí. Takové e-shopy se často potácejí na hranici klinické smrti.
12. 10. 2010

Sdílet

Paradoxně se do této situace dostávají nikoliv vinou vnějších okolností, ale mnoha vlastními chybami. Proto jsme připravili deset rad, které ukončí trápení těchto polomrtvých obchodů a zamezí vzniku podobných e-shopů.

Rada první

Nepřemýšlejte před spuštěním e-shopu. V žádném případě se nezabývejte otázkou, co budete prodávat, komu to budete prodávat a proč by to měl koupit zrovna u vás. Dále si vyberte sortiment zboží, o kterém nevíte zhola nic. Zákazníci rádi nakupují u obchodníků, kteří svému oboru opravdu rozumí. Prokážete-li naprostou neznalost vámi nabízeného zboží, zvýšíte tím pravděpodobnost, že vás nebude nikdo obtěžovat s dotazy nebo dokonce objednávkami. Pokud by na nějaký dotaz přeci jenom došlo, neodpovídejte na něj, nebo si něco vymyslete.

Rada druhá

Shoptet - obr. 1

Abyste ušetřili zvolte zdarma dostupné řešení, nebo si najděte člověka, který slíbí, že vám nadupaný e-shop „spíchne“ za pár stovek. Tímto krokem nejenže ušetříte počáteční náklady, ale ještě se výborně pobavíte nekonečným uháněním nespolehlivého programátora, nad vylomeninami nestabilního systému nebo při boji s nepřehlednou administrací. Pokud byste totiž zvolili řešení, jako je například shoptet.cz, nic takového by se nedělo a byli byste vystaveni úspěchu v plné jeho síle. Setrvejte v přesvědčení, že e-shop se vyvíjet nemusí. Proč by něco, co funguje dnes, nemohlo fungovat i za pět let? Proč utrácet peníze za komerční řešení, které je stále vylepšováno, když bohatě stačí, co funguje teď. Volbou takovéhoto řešení se razantně zvýší pravděpodobnost, že e-shop půjde k ledu ještě dříve, než ho spustíte.

Rada třetí

Udělejte si grafiku sami. Když jste si zaplatili programátora, proč platit i grafika? Skoro každý občas něco dělal ve Photoshopu, tak těch pár tlačítek také zvládnete. Nebo si opět najmete „dvoustovkového profesionála“, aby něco namaloval. Vizuální vzhled e-shopu je poměrně důležitá část úspěchu. Komu se tedy podaří vytvořit opravdu ohavný vzhled e-shopu nejlépe s různými blikátky, hejbátky a alespoň dvěma koťaty na homepage (prodává-li vodní čerpadla nebo podobný sortiment, jsou koťata více než vhodnou dekorací), podaří se mu šanci na vybudování úspěšného e-shopu zase o něco snížit.

Rada čtvrtá

Čarujte s cenami. Zákazníkům nabídněte co nejnižší cenu, ale pořádně jim osolte poštovné. Konečnou cenu zákazníkům sdělte až na poslední chvíli a kdyby chtěli náhodou opustit objednávkový proces, pořádně jim to znepříjemněte. Naštvaný a otrávený zákazník se k vám jistě nevrátí. Navíc špatné reference se šíří mnohem snáze než ty dobré.

Rada pátá

Shoptet - obr. 2

Texty jsou k ničemu. Abyste poslali e-shop k ledu rozhodně příliš neřešte texty. V ideálním případě tam žádné nedávejte. Stačí název produktu a jedno foto. Pokud podlehnete nutkání vložit na e-shop alespoň nějaké texty, ukradněte je. Stačí si najít podobný e-shop a s magickou kombinaci kláves Ctrl + C a Ctrl + V budete mít během chvilky e-shop pěkně plný. Jako bonus získáte penalizaci od vyhledávačů a žalobu od majitele původních textů. Existuje však ještě třetí cesta, jak nakládat s texty. Najděte nejlépe patnáctiletého copywritera na nějakém diskusním fóru, který chce za normostranu maximálně padesátikorunu. V ideálním případě bude mít alespoň tři hrubky jen v zadání své nabídky. Takto získáte texty, plné gramatických, stylistických i faktických chyba a se zmatenou větnou strukturou, které zase o něco přiblíží e-shop k jeho konci.

Rada šestá

Zapomeňte, že existuje něco jako SEO nebo optimalizace pro vyhledávače. Nic takového k provozu e-shopu potřeba není. Držte se toho, že zákazníci váš e-shop naleznou sami. Jak? To nechte plavat. Rozhodně se ale vyhněte implementaci a používání nástrojů jako jsou Webmaster Tools nebo Sitemaps. Využití takových nástrojů by přitáhlo pozornost vyhledávačů a váš e-shop by se mohl objevovat na předních příčkách. Také se vyvarujte budování sítě zpětných odkazů z relevantních webů. I tento krok by zvýšil pravděpodobnost nalezení vašeho e-shopu. Pokud jste se přesto rozhodli optimalizovat, nechte zařadit e-shop do velkého množství co nejméně důvěryhodných katalogů nebo přímo linkfarem. To vám zajistí takovou penalizaci od vyhledávačů, že váš e-shop již nikdy nikdo nenajde.

Rada sedmá

Shoptet - obr. 3

Zkomplikujte návštěvníkům pohyb po e-shopu. Prvním úkolem je vytvořit nesmyslnou strukturu a navigaci, která je vyloženě matoucí. Toho dosáhnete nelogickým pojmenováním kategorií, které neodpovídá produktům v nich. Dále po zákaznících striktně vyžadujte registraci, pokud budou chtít něco nakoupit. Čím delší formulář s více nepodstatnými údaji budou muset vyplňovat, tím méně návštěvníků opravdu nakoupí. Nesmíte jim nabídnout možnost nákupu bez registrace, hrozilo by, že by opravdu nakoupili a mohl by se dostavit úspěch.

Rada osmá

Nástroje pro automatizaci jsou k ničemu. Nepotřebujete komplexní systém, který za vás udělá mnoho práce. Automatické vytváření faktur nebo exporty zboží nejsou potřeba, když to můžete udělat ručně. Odměnou vám bude znechucení z provozování e-shopu a jeho postupné upadání.

Rada devátá

Všechno zvládnete úplně sami. Nepotřebujete zbytečné vymoženosti jako je zákaznická podpora. Naskytne-li se problém, vyřešíte si ho sami nebo si za pár korun najmete někoho, kdo říká, že tomu rozumí.

Rada desátá

Shoptet - obr. 4

Zákazníci tu jsou pro vás, nikoliv vy pro ně. S tímto přístupem bude neúspěch na dosah ruky.

Článek je samozřejmě psán jako ironie a nadsázka. Pokud by se někdo těmito radami řídil, jeho e-shop by opravdu skončil dříve než by byl spuštěn. Nicméně tyto negativní rady ilustrují chyby, kterých by se měl každý provozovatel e-shopu vyvarovat. Mnoho provozovatelů e-shopů bohužel spoléhá na one-man-show firmy, které již ze své podstaty nemohou konkurovat zavedeným větším firmám. Ani sebelepší programátor, pokud je sám, nedokáže obsáhnout práci týmu lidí, který dokáže vytvořit univerzálně použitelné a stabilní řešení, upravit stávající e-shop, vyvíjet rozšíření a modernizovat systém a k tomu se individuálně věnovat klientům. Investice do komerčního řešení, jako je například Shoptet.cz, se vrátí.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).