Hlavní navigace

Deset rad jak poslat e-shop k ledu

Přestože na trhu existuje mnoho kvalitních e-shopů, stále lze nalézt obchody, které budí zdání, že úspěch je něco, čeho rozhodně dosáhnout nechtějí. Takové e-shopy se často potácejí na hranici klinické smrti.

Doba čtení: 4 minuty

Paradoxně se do této situace dostávají nikoliv vinou vnějších okolností, ale mnoha vlastními chybami. Proto jsme připravili deset rad, které ukončí trápení těchto polomrtvých obchodů a zamezí vzniku podobných e-shopů.

Rada první

Nepřemýšlejte před spuštěním e-shopu. V žádném případě se nezabývejte otázkou, co budete prodávat, komu to budete prodávat a proč by to měl koupit zrovna u vás. Dále si vyberte sortiment zboží, o kterém nevíte zhola nic. Zákazníci rádi nakupují u obchodníků, kteří svému oboru opravdu rozumí. Prokážete-li naprostou neznalost vámi nabízeného zboží, zvýšíte tím pravděpodobnost, že vás nebude nikdo obtěžovat s dotazy nebo dokonce objednávkami. Pokud by na nějaký dotaz přeci jenom došlo, neodpovídejte na něj, nebo si něco vymyslete.

Rada druhá

Shoptet - obr. 1

Abyste ušetřili zvolte zdarma dostupné řešení, nebo si najděte člověka, který slíbí, že vám nadupaný e-shop „spíchne“ za pár stovek. Tímto krokem nejenže ušetříte počáteční náklady, ale ještě se výborně pobavíte nekonečným uháněním nespolehlivého programátora, nad vylomeninami nestabilního systému nebo při boji s nepřehlednou administrací. Pokud byste totiž zvolili řešení, jako je například shoptet.cz, nic takového by se nedělo a byli byste vystaveni úspěchu v plné jeho síle. Setrvejte v přesvědčení, že e-shop se vyvíjet nemusí. Proč by něco, co funguje dnes, nemohlo fungovat i za pět let? Proč utrácet peníze za komerční řešení, které je stále vylepšováno, když bohatě stačí, co funguje teď. Volbou takovéhoto řešení se razantně zvýší pravděpodobnost, že e-shop půjde k ledu ještě dříve, než ho spustíte.

Rada třetí

Udělejte si grafiku sami. Když jste si zaplatili programátora, proč platit i grafika? Skoro každý občas něco dělal ve Photoshopu, tak těch pár tlačítek také zvládnete. Nebo si opět najmete „dvoustovkového profesionála“, aby něco namaloval. Vizuální vzhled e-shopu je poměrně důležitá část úspěchu. Komu se tedy podaří vytvořit opravdu ohavný vzhled e-shopu nejlépe s různými blikátky, hejbátky a alespoň dvěma koťaty na homepage (prodává-li vodní čerpadla nebo podobný sortiment, jsou koťata více než vhodnou dekorací), podaří se mu šanci na vybudování úspěšného e-shopu zase o něco snížit.

Rada čtvrtá

Čarujte s cenami. Zákazníkům nabídněte co nejnižší cenu, ale pořádně jim osolte poštovné. Konečnou cenu zákazníkům sdělte až na poslední chvíli a kdyby chtěli náhodou opustit objednávkový proces, pořádně jim to znepříjemněte. Naštvaný a otrávený zákazník se k vám jistě nevrátí. Navíc špatné reference se šíří mnohem snáze než ty dobré.

Rada pátá

Shoptet - obr. 2

Texty jsou k ničemu. Abyste poslali e-shop k ledu rozhodně příliš neřešte texty. V ideálním případě tam žádné nedávejte. Stačí název produktu a jedno foto. Pokud podlehnete nutkání vložit na e-shop alespoň nějaké texty, ukradněte je. Stačí si najít podobný e-shop a s magickou kombinaci kláves Ctrl + C a Ctrl + V budete mít během chvilky e-shop pěkně plný. Jako bonus získáte penalizaci od vyhledávačů a žalobu od majitele původních textů. Existuje však ještě třetí cesta, jak nakládat s texty. Najděte nejlépe patnáctiletého copywritera na nějakém diskusním fóru, který chce za normostranu maximálně padesátikorunu. V ideálním případě bude mít alespoň tři hrubky jen v zadání své nabídky. Takto získáte texty, plné gramatických, stylistických i faktických chyba a se zmatenou větnou strukturou, které zase o něco přiblíží e-shop k jeho konci.

Rada šestá

Zapomeňte, že existuje něco jako SEO nebo optimalizace pro vyhledávače. Nic takového k provozu e-shopu potřeba není. Držte se toho, že zákazníci váš e-shop naleznou sami. Jak? To nechte plavat. Rozhodně se ale vyhněte implementaci a používání nástrojů jako jsou Webmaster Tools nebo Sitemaps. Využití takových nástrojů by přitáhlo pozornost vyhledávačů a váš e-shop by se mohl objevovat na předních příčkách. Také se vyvarujte budování sítě zpětných odkazů z relevantních webů. I tento krok by zvýšil pravděpodobnost nalezení vašeho e-shopu. Pokud jste se přesto rozhodli optimalizovat, nechte zařadit e-shop do velkého množství co nejméně důvěryhodných katalogů nebo přímo linkfarem. To vám zajistí takovou penalizaci od vyhledávačů, že váš e-shop již nikdy nikdo nenajde.

Rada sedmá

Shoptet - obr. 3

Zkomplikujte návštěvníkům pohyb po e-shopu. Prvním úkolem je vytvořit nesmyslnou strukturu a navigaci, která je vyloženě matoucí. Toho dosáhnete nelogickým pojmenováním kategorií, které neodpovídá produktům v nich. Dále po zákaznících striktně vyžadujte registraci, pokud budou chtít něco nakoupit. Čím delší formulář s více nepodstatnými údaji budou muset vyplňovat, tím méně návštěvníků opravdu nakoupí. Nesmíte jim nabídnout možnost nákupu bez registrace, hrozilo by, že by opravdu nakoupili a mohl by se dostavit úspěch.

Rada osmá

Nástroje pro automatizaci jsou k ničemu. Nepotřebujete komplexní systém, který za vás udělá mnoho práce. Automatické vytváření faktur nebo exporty zboží nejsou potřeba, když to můžete udělat ručně. Odměnou vám bude znechucení z provozování e-shopu a jeho postupné upadání.

Rada devátá

Všechno zvládnete úplně sami. Nepotřebujete zbytečné vymoženosti jako je zákaznická podpora. Naskytne-li se problém, vyřešíte si ho sami nebo si za pár korun najmete někoho, kdo říká, že tomu rozumí.

Rada desátá

Shoptet - obr. 4

Zákazníci tu jsou pro vás, nikoliv vy pro ně. S tímto přístupem bude neúspěch na dosah ruky.

Článek je samozřejmě psán jako ironie a nadsázka. Pokud by se někdo těmito radami řídil, jeho e-shop by opravdu skončil dříve než by byl spuštěn. Nicméně tyto negativní rady ilustrují chyby, kterých by se měl každý provozovatel e-shopu vyvarovat. Mnoho provozovatelů e-shopů bohužel spoléhá na one-man-show firmy, které již ze své podstaty nemohou konkurovat zavedeným větším firmám. Ani sebelepší programátor, pokud je sám, nedokáže obsáhnout práci týmu lidí, který dokáže vytvořit univerzálně použitelné a stabilní řešení, upravit stávající e-shop, vyvíjet rozšíření a modernizovat systém a k tomu se individuálně věnovat klientům. Investice do komerčního řešení, jako je například Shoptet.cz, se vrátí.