Velmi úspěšně působí po celém světě. V některých oblastech svého podnikání úzce spolupracuje s Vodafonem. Využívá především jeho unikátní globální IoT platformy, která nabízí jednotné řešení mobilní konektivity postavené nad jednotlivými zeměmi a jejich národními operátory. Díky Vodafone Globální SIM Neeco na dálku spravuje svá zařízení po celém světě, a to jednoduše, z Čech. Více nám v rozhovoru přiblížil majitel skupiny Neeco David Pátek.
Váš podnik je ryze českou firmou a je velice úspěšný v zahraničí. O takový profil jistě usiluje řada podnikatelů. Můžete prosím krátce představit Neeco a jeho začátky?
Společnost Neeco byla založena v Čechách zhruba před sedmi lety. Již od počátku jsme měli velké plány a soustředili se na globální byznys. Sídlíme v Praze, ale máme pobočky a provozovny po celém světě, jak říkáte. Dnes dodáváme služby ve více než 160 zemích světa. V Česku máme zhruba 100 zaměstnanců, další ale například v Indii a dalších zemích.
Jaké služby nabízíte například firmám v zahraničí? Proč oslovují zrovna Neeco?
Nabízíme jim jeden kontaktní bod, který zajistí kompletní a kvalitní péči o jejich požadavky kdekoliv na světě. Téměř každá firma se dokáže rozrůst do dalších zemí, ale po čase přijde problém, jak vyřešit komunikaci s mnoha subdodavateli a partnery na dlouhé vzdálenosti.
Co tedy přesně Neeco dělá? Jaký je váš „core business“?
Základ našeho podnikání tvoří poskytování služeb a řešení v oblasti informačních technologií a telekomunikací, našimi zákazníky je celá řada nadnárodních společností jako například banky, obchodní řetězce, výrobní závody nebo státní organizace. Pro ně dnes poskytujeme podporu od návrhu řešení, přes realizaci, po provoz, údržbu a inovace stávajících řešení.
Zmínil jste, že flexibilita středně velké IT firmy, jako je ta vaše, se výborně doplňuje s velkými nadnárodními společnostmi. Můžete uvést nějaký příklad?
Například projekt Globální SIM, který vznikl ve spolupráci s Vodafonem. Výhodou této SIM je, že není geograficky alokována a je vždy v roamingu. Pokud by nebyla k dispozici síť Vodafonu, SIM karta se automaticky připojí do jiné dostupné sítě, což vede k vysoké dostupnosti služeb. Všechno můžete monitorovat z jednoho bodu a máte jednotnou podporu u Vodafonu. Druhé řešení se využívá pro takzvanou Machine-to-machine (M2M) komunikaci.
Můžete prosím popsat, jak funguje M2M komunikace pomocí Globální SIM?
Využíváme ji na přenášení dat mezi zařízeními. Zejména za účelem monitoringu a správy zařízení, což jsou malé objemy dat. Každý problém totiž musíme rychle zjistit i vyřešit. Představte si, že spadne systém v nějaké bance. Taková situace se musí vyřešit opravdu neprodleně. Nemůžete k tomu využít datové připojení zákazníka, ale musíte zavést vlastní datové připojení a k tomu se právě hodí Globální SIM v rámci IoT platformy. Tím spíš, když máte zákazníky rozeseté po celém světě. SIM kartu vložíme do zařízení MachineLink od Vodafonu, který pak může přijímat informace a monitorovat zařízení v jiné zemi. Toto řešení vlastně není tak úplně IoT ani M2M, ale nazýváme ho „out of band“.
Co Vám spolupráce s Vodafonem přinesla?
Pro mě osobně je spolupráce s Vodafonem naprosto ukázkovým partnerstvím, které je v dnešní době nezbytné pro úspěch na globálním trhu. Dohromady jsme dokázali spojit silné stránky obou společností a díky těsné spolupráci kvalitních lidí v rámci této asociace vytvořit produkt, který je v celosvětovém měřítku jedinečný a zároveň pro Neeco a naše zákazníky klíčový vzhledem k důležitosti zajištění nepřetržité datové konektivity.
Myslím si, že tento příklad může pomoci i dalším malým a středním podnikům. Měly by využívat svých nápadů a flexibility. Pokud toho nevyužijí, ztratí velkou příležitost na trhu. Zákazníci jsou obecně dost citliví na to, když někdo něco neumí. Identifikace takových příležitostí je právě na menší firmě.