Změna redakčního systému – sjednocení platforem
V roce 2011 měla společnost Burda Digital (bývalý Hachette Filipacchi), v plánu redesignovat lifestyle webový portál Elle.cz. Cílem redesignu měla být nová grafíka a funkce, lepší SEO, snadnější administrace a pružnější vývoj nových funkcí portálu. Jak jinak…
Původně bylo Elle.cz postaveno na publikačním systému eZ Publish, který ale nebyl dostatečně flexibilní a měl velmi složité ovládání. Podpora multisite správy, jazykových mutací a dalších „enterprise“ funkcí ztěžovala redaktorům každodenní práci. Administrace byla pomalá a jakékoli úpravy byly složité až nemožné. Úpravy a vývoj nových funkcí byly drahé, protože pro eZ Publish vyvíjí v Česku minimum firem.
Strategickým cílem bylo, aby se při redesignu Elle.cz vyvinula platforma, na kterou se budou postupně migrovat další projekty společnosti. Historicky totiž běžely na různorodých, na míru tvořených řešeních.
Kritéria výběru nové platformy byla: Open Source, cena vývoje, počet vývojářů, flexibilita administrace a redakční práce, schopnost zvládnout plánovaný nárůst návštěvnosti. Uvažovalo se o Drupalu a Joomle, vybraná byla Joomla!, protože nejlépe splňovala především požadavky snadné redakční práce a flexibility a ceny vývoje. Jako dodavatel byla vybrána společnost Easy Software.
Plány versus realita
Redesign Elle.cz byl plánován na 3 měsíce. Nakonec se za 3 měsíce stihla jen grafika a rozšířilo se zadání. Celkově pak redesign trval více než půl roku, spouštělo se v listopadu 2011. Během projektu došlo ke změně majitele Elle.cz (Hachette Filipacchi koupila Burda Digital) a zároveň i projektového manažera. Nový vlastník přinesl i novou strategii, zjednodušení.
Jako největší oříšek se nakonec ukázala migrace více než 15.000 článků a videí ze starého systému. Prvním zádrhelem byl export obsahu z eZ Publishe. Nakonec se povedl export článků v XML formátu. Dalším krokem byl import poměrně složitých článků (galerie, videa, související obsah) do Joomla! komponenty Form2Content. Tato komponenta slouží pro tvorbu strukturovaného obsahu – content typů. Na rozdíl od Drupalu nemá Joomla nativní Form2Content a samostatný WYSIWYG editor by určitě redakci neuspokojil.
Poslední překážkou byl výkon Joomly na produkčním serveru po spuštění. Zatímco na vývojovém serveru a bez zátěže vše běželo ideálně, po spuštění jsme takovou radost již neměli. Joomla! zatěžovala produkční MySQL server 2× více než eZ Publish a ve špičkách web často padal. Pro optimalizaci výkonu jsme provedli migraci vybraných tabulek databáze z MyISAM na InnoDB, vyřešení konkrétních slow querries s joinem tabulek, přesun sessions do Memcache a nakonec zapnutí Joomla! globální cache a selectivní cache modulů na home page webu. Po optimalizaci vytěžuje Joomla! server méně než původní eZ Publish.
Celková pracnost redesignu se podle Easy Projectu vyšplhala na 641 hodin. Design a grafika cca 150 hodin, kódování Joomla! šablony a modulů cca 200 hodin, převod obsahu a následný debug cca 100 hodin, školení redakce cca 100 hodin, závěrečný debug + režie cca 140 hodin.
Výsledky projektu
Redakce Elle.cz je s Joomlou po 2 měsících provozu spokojená. Administrace všech částí systému je jednodušší a pružnější. Optimalizace pro vyhledávače se díky lépe strukturovaným SEF URL a H nadpisům posunula na standardní úroveň. Internal Server Errors se ve špičkách již nevyskytují. Na nově vytvořené Joomla! platformě spustila společnost Burda Digital od listopadu další 3 projekty, které se redesignovaly necelé 2 měsíce. Jedná se o weby Pošli Recept – portál s uživatelsky generovaným obsahem a obsahové portály Auto Hit a Moje Betynka. Auto Hit a Betynku vytvořila společnost Burda Digital bez pomoci externího dodavatele, což naplnilo stanovené strategické cíle – vytvořit platformu pro vlastní nezávislý vývoj webových projektů s podporou největší Open Source komunity na světě.
Autor: Ondřej Šťovíček – Easy Software s.r.o.