Hlavní navigace

Lukáš Kroc: Nové softwarové produkty je lépe rozvíjet než vyvíjet

Softwarový projekt je organismus, jemuž sedí evoluční vývoj. Jeho životní cyklus uzavírají MVP, říká vývojář.
2. 10. 2018

Sdílet

Pracoval pro NASA, dobu našláplé startupové atmosféry zažil ve SpaceX Elona Muska. Teď se podílí na fintechových projektech v company builderu Creative Dock. Zkušený vývojář tu pomáhá překlápět prototypy do produktů a ideje do MVP – minimal viable products. Pvním takovým produktem je Kontakto, software pro management kontaktů ve firmách.

„MVP je prvním důležitým milníkem v životě nového produktu,“ vysvětluje Kroc. Proces jeho tvorby podle něj charakterizují opačné priority než ty z předchozí fáze, ideace produktu. „U ideace jde o generování funkcionality, nápadů a wow efektu v kontrolovaném prostředí. ‚Tohle všechno by to mohlo dělat.'“

V případě MVP je důraz na správném fungování produktu pro reálného zákazníka. „Je třeba vybrat si jen minimální množství funkcí, kterými již produkt přinese hodnotu. Čím víc toho má být v MVP, tím déle bude trvat, než se to do rukou zákazníka dostane. Přitom o něj jde především.“

MVP poprvé uzavře cyklus produktového vývoje, který Kroc vidí jako dynamický systém: „Začíná nápadem, který se realizuje v produktu.“ Produkt se dostává k zákazníkovi, ten poskytuje zpětnou vazbu pro nápad, kruh se uzavírá. „Do té doby je produkt vlastně vzdušný zámek, který nemá nic moc společného s realitou. Bez zpětné vazby z reality zase nemůže fungovat jeho evoluce.“


Lukáš Kroc

Software není silnice

Slovo evoluce je tu klíčové. „Český jazyk je málo citlivý na rozdíl mezi anglickými ‚develop' a ‚evolve'. Oba termíny se nejčastěji překládají jako ‚vyvíjet'. Rozdíl je zdánlivě malý, ale ve skutečnosti podstatný.“

„Developovat“, ve smyslu rozmyslet, naplánovat a provést, se podle Kroce hodí pro stavby domů či silnic. „Jde o řešení problémů, které už se řešily mnohokrát, s nástroji, které už se mnohokrát použily. Což ovšem úspěšnému plánování a provádění neubírá na náročnosti.“

U softwarových projektů to funguje jinak. Jde aspoň zčásti o nové nápady a sada nástrojů a přístupů se časem mění. Plánovat vývoj do detailu? Slovy odborníka ztráta času. Změny je snazší provádět v průběhu.

„K tomu se přidává možnost, že původní myšlenka nebyla tak geniální, jak se zdálo. Silnice se ukázala jako vynikající nápad již před několika tisíci let. Ne každý nový nápad má na validaci tolik času. Musíme počítat s tím, že i ten, co je v jádru dobrý, bude během realizace vyžadovat úpravy.“

Evoluce nepotřebuje génia

Jak tvorbu nového softwarového projektu uřídit? „Navrhuji méně věřit inteligentnímu designu (developing) a více evoluci (evolving),“ říká Kroc. „Inteligentní design funguje za předpokladu, že je prostředí, ve kterém má systém fungovat, velmi statické, nebo že je designér naprosto geniální. První podmínka není splněna u většiny zajímavých softwarových projektů, druhá u většiny zajímavých lidí,“ věří.

Evoluce takové nároky neklade, Einsteina nepotřebujete. „Stačí dostatečná inteligence na to, aby změny v programu přinesly více užitku než škody. Je to možná pomalejší, zato o poznání robustnější přístup k tvorbě softwaru.“

Někdy evolucí vznikne „příšerná slepenina kódu“, to Kroc uznává. „Naštěstí to vypadá, že robustní kód si může občas dovolit slepé střevo, které dávno ztratilo smysl. Každý, kdo viděl kód velkých firem, může potvrdit, že čistota kódu není pro dobrý produkt nutná. Jeho robustnost ano.“

Vdechnout život softwaru

„Dobrý softwarový projekt je jako živý organismus. Cítí, co se děje kolem, a přizpůsobí se změnám. Každá z dílčích změn se dá naplánovat mnohem lépe než celý produkt od začátku do konce.“

Nejlepším místem, kde si projít životním cyklem softwarového projektu, jsou podle Kroce startupy. „Zažijete v nich ten krásný pocit, když se nápadu vdechne život prostřednictvím produktu a můžete sledovat zpětnou vazbu a jeho růst. Když se k tomu přidá energický a dobře naladěný tým, je radost se na něčem takovém podílet,“ uzavírá.

Po jeho boku můžete inovativní softwarové produkty vyvíjet i vy. Creative Dock obsazuje pozice IT developerů. Hledá lidi, kteří se nebojí porušovat pravidla a nadchnou se pro fintechovou revoluci. Přidejte se!

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).