Miroslav Uďan: Češi v e-shopech nakupují stále častěji.

Česká republika má nejvíce e-shopů na jednoho obyvatele. Jaká jsou jejich specifika a proč jsou tak populární. Více o e-commerce s Miroslavem Uďanem, CEO služby Shoptet.cz.
5. 11. 2013

Sdílet

Podle statistik roste rok od roku obliba internetových obchodů, kterých je nyní celkem přes 35 tisíc. Čím si vysvětlujete, že Češi přesouvají každodenní aktivity na internet?

Jeden z důvodů, který stojí za nárůstem e-shopů, je virtuální svět, jež zasáhl do života každého z nás. Mladá generace se přímo do této doby narodila, a proto jejich životy jsou on-line světem více ovlivňovány. Nakupování přes internet je už zcela běžným způsobem, jak si danou věc pořídit. Jsme e-shopovou velmocí, máme nejvíce internetových obchodů na jednoho obyvatele. Lidé na internetu rádi nakupují, protože je to pro ně pohodlné. Nemusí se nikde mačkat a nikam chodit. Zboží jim přijde až domů. Nakoupit je možné odkudkoli.

Je český zákazník nějak specifický? 

Musím říci, že čeští zákazníci jsou zhýčkaní. Je to dáno velkou konkurencí mezi e-shopy. Všichni například vyžadujeme dopravu zdarma, rychlé doručení, ideálně hned druhý den. Fenomén dobírky je také specifikem českého prostředí. Lidé na internetu hledají nejlepší nabídku. Nemusí se vždy jednat o cenu.

O e-shopech panují různé mýty. Jaká je tedy skutečnost?

Největším strašákem pro mnoho lidí je platba kartou online. Přitom je to naprosto bezpečné. Totiž většina platebních bran používá systém 3D-secure, který zajišťuje bezpečnost tím, že údaje o kartě nakupující neposkytuje obchodníkovi, ale přímo bance. Dalším mýtem je podvodný e-shop. Tento mýtus je bohužel velmi rozšířený, a proto mnoho lidí při nákupu dává přednost zavedeným velkým e-shopům, i když je to někdy nevýhodné, ať už se jedná o cenu nebo dodací lhůty. Přitom obava není na místě. Náklady na provoz e-shopu, správa a marketing, to vše je velmi časově náročné, že podvodný internetový obchod se nevyplácí. Mezi veřejností panuje i názor, že vše na e-shopech je levnější než v kamenných obchodech. Je to většinou pravda, ale ne vždy to platí. K ceně je nutné často připočítat balné a dopravu, což při koupi jednoho produktu, pokud není možné osobní vyzvednutí, může být ve finále nevýhodné.

Na českém internetu jsou k dispozici platební systémy PayPal a nově Twisto. Jak hodnotíte tyto elektronický platební prostředky?

Obě tyto platební služby vnímáme velmi pozitivně. PayPal je světovou jedničkou v poskytování online plateb a my jsme rádi za spolupráci s touto online platformou. Jsme tak schopni nabídnout bezpečnější, rychlejší a jednodušší zprostředkování online transakcí včetně placení z mobilních zařízení, které se v naší zemi stává čím dál tím výraznějším trendem. Platební služba Twisto je u nás novinkou věříme, že i tato služba si najde své příznivce a že bude stejně úspěšná jako v zahraničí, kde jsou podobné produkty již rozšířené. Propojení s Twisto již nabízíme našim klientům, provozovatelům e-shopů.

Vánoce se blíží a řada z nás přemýšlí o koupi dárku přes internet? Jak tedy vybrat kvalitního prodejce? Čemu bychom se měli raději vyhnout?

S rostoucím počtem internetových obchodů je důležité nepodcenit jejich výběr. Zákazník by se neměl řídit pouze cenou nabízených výrobků, neboť nižší cena nemusí být i zárukou spokojenosti. Bohužel ještě stále najdeme e-shopy, jejichž majitelé zákazníky klamou, proto bychom u neznámých e-shopů měli přihlédnout k historii obchodníka, kvalitě souvisejících služeb, oceněním či certifikaci obchodu. Dále bychom se měli zajímat o zkušenosti známých nebo zákazníků. Pravidlem bezpečného nákupu je i převzetí zásilky od dopravce. Porušenou zásilku doporučuji nepřebírat, sepsat protokol s dopravcem a kontaktovat obchodníka. Při nákupu přes internet má zákazník ze zákona právo od smlouvy odstoupit do 14 dnů od jeho převzetí. Reklamaci je povinen obchodník vyřídit nejpozději do 30 dnů. Musím z vlastní zkušenosti říci, že e-shopaři bývají velkorysejší a jsou k zákazníkům vstřícnější než kamenné obchody. Je to dáno tím, že pokud se některý z provozovatelů nezachová správně, velmi rychle se to rozkřikne mezi internetovou komunitou a může to mít negativní vliv na chod internetového obchodu. Pověst je totiž jedna a seriózní e-shop o ni nemůže přijít.

Další informace naleznete na www.shoptet.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).