Podle statistik roste rok od roku obliba internetových obchodů, kterých je nyní celkem přes 35 tisíc. Čím si vysvětlujete, že Češi přesouvají každodenní aktivity na internet?
Jeden z důvodů, který stojí za nárůstem e-shopů, je virtuální svět, jež zasáhl do života každého z nás. Mladá generace se přímo do této doby narodila, a proto jejich životy jsou on-line světem více ovlivňovány. Nakupování přes internet je už zcela běžným způsobem, jak si danou věc pořídit. Jsme e-shopovou velmocí, máme nejvíce internetových obchodů na jednoho obyvatele. Lidé na internetu rádi nakupují, protože je to pro ně pohodlné. Nemusí se nikde mačkat a nikam chodit. Zboží jim přijde až domů. Nakoupit je možné odkudkoli.
Je český zákazník nějak specifický?
Musím říci, že čeští zákazníci jsou zhýčkaní. Je to dáno velkou konkurencí mezi e-shopy. Všichni například vyžadujeme dopravu zdarma, rychlé doručení, ideálně hned druhý den. Fenomén dobírky je také specifikem českého prostředí. Lidé na internetu hledají nejlepší nabídku. Nemusí se vždy jednat o cenu.
O e-shopech panují různé mýty. Jaká je tedy skutečnost?
Největším strašákem pro mnoho lidí je platba kartou online. Přitom je to naprosto bezpečné. Totiž většina platebních bran používá systém 3D-secure, který zajišťuje bezpečnost tím, že údaje o kartě nakupující neposkytuje obchodníkovi, ale přímo bance. Dalším mýtem je podvodný e-shop. Tento mýtus je bohužel velmi rozšířený, a proto mnoho lidí při nákupu dává přednost zavedeným velkým e-shopům, i když je to někdy nevýhodné, ať už se jedná o cenu nebo dodací lhůty. Přitom obava není na místě. Náklady na provoz e-shopu, správa a marketing, to vše je velmi časově náročné, že podvodný internetový obchod se nevyplácí. Mezi veřejností panuje i názor, že vše na e-shopech je levnější než v kamenných obchodech. Je to většinou pravda, ale ne vždy to platí. K ceně je nutné často připočítat balné a dopravu, což při koupi jednoho produktu, pokud není možné osobní vyzvednutí, může být ve finále nevýhodné.
Na českém internetu jsou k dispozici platební systémy PayPal a nově Twisto. Jak hodnotíte tyto elektronický platební prostředky?
Obě tyto platební služby vnímáme velmi pozitivně. PayPal je světovou jedničkou v poskytování online plateb a my jsme rádi za spolupráci s touto online platformou. Jsme tak schopni nabídnout bezpečnější, rychlejší a jednodušší zprostředkování online transakcí včetně placení z mobilních zařízení, které se v naší zemi stává čím dál tím výraznějším trendem. Platební služba Twisto je u nás novinkou věříme, že i tato služba si najde své příznivce a že bude stejně úspěšná jako v zahraničí, kde jsou podobné produkty již rozšířené. Propojení s Twisto již nabízíme našim klientům, provozovatelům e-shopů.
Vánoce se blíží a řada z nás přemýšlí o koupi dárku přes internet? Jak tedy vybrat kvalitního prodejce? Čemu bychom se měli raději vyhnout?
S rostoucím počtem internetových obchodů je důležité nepodcenit jejich výběr. Zákazník by se neměl řídit pouze cenou nabízených výrobků, neboť nižší cena nemusí být i zárukou spokojenosti. Bohužel ještě stále najdeme e-shopy, jejichž majitelé zákazníky klamou, proto bychom u neznámých e-shopů měli přihlédnout k historii obchodníka, kvalitě souvisejících služeb, oceněním či certifikaci obchodu. Dále bychom se měli zajímat o zkušenosti známých nebo zákazníků. Pravidlem bezpečného nákupu je i převzetí zásilky od dopravce. Porušenou zásilku doporučuji nepřebírat, sepsat protokol s dopravcem a kontaktovat obchodníka. Při nákupu přes internet má zákazník ze zákona právo od smlouvy odstoupit do 14 dnů od jeho převzetí. Reklamaci je povinen obchodník vyřídit nejpozději do 30 dnů. Musím z vlastní zkušenosti říci, že e-shopaři bývají velkorysejší a jsou k zákazníkům vstřícnější než kamenné obchody. Je to dáno tím, že pokud se některý z provozovatelů nezachová správně, velmi rychle se to rozkřikne mezi internetovou komunitou a může to mít negativní vliv na chod internetového obchodu. Pověst je totiž jedna a seriózní e-shop o ni nemůže přijít.
Další informace naleznete na www.shoptet.cz.