V loňském roce projekt podpořil významný investor Ondřej Tomek a myšlenka pronájmu jednoduchých, nekomplikovaných a přitom funkčních a efektivních e-shopů se z Čech vydala na expanzi do světa, aktuálně do Brazílie. Shoptet.cz má přes 1100 klientů, kteří prostřednictvím svých e-shopů protočí na 12 milionů korun denně ve více než 11 tisících transakcí. V rozhovoru jsme se točili kolem otázek internetového podnikání, kupříkladu na téma, jak konkurovat expandujícím čínským e-shopům a co je pro byznys v e-shopu klíčové.
Stojite za úspěšným projektem Shoptet.cz, jak se vlastně zrodila jeho myšlenka?
Myšlenka, ze které se posléze vyvinul náš projekt Shoptet.cz vznikala pozvolna. Oba majitelé, tedy Tomáš Krejčí a já jsme tehdy byli uživateli, chtěli jsme provozovat e-shopy a stále jsme nemohli najít řešení, které by odpovídalo našim potřebám. Tomáš měl koupené poměrně drahé e-shopové řešení, které mu nevyhovovalo, a docela rychle dospěl k myšlence, že zkrátka bude lepší, když si naprogramuje sám vlastní e-shop. A když jsem v roce 2008 hledal dodavatele e-shopu já, Tomášovo řešení se mi líbilo nejvíc. Padli jsme si do oka, slovo dalo slovo a dohodli jsme se, že budeme tvořit takové věci, které bychom sami chtěli používat. Podařilo se nám to, líbilo se to na trhu a my jsme věřili, že to je správná cesta. V roce 2009 jsme se do toho vrhli naplno a založili jsme s.r.o.
Firma prosperuje, expandujete do zahraničí, získali jste investora Ondřeje Tomka. Prozradíte své podnikatelské krédo?
Inspirovali jsme se společností Apple. Děláme nekomplikované, jednoduché, uživatelsky příjemné, efektní a funkční e-shopy. Děláme takové věci, které chceme sami používat.
Služeb Shoptet.cz využívá více než tisícovka podnikatelů. Co byste ze svých dosavadních zkušeností doporučoval všem, kteří se rozhodnou na internetu podnikat?
Pevnou vůli a odhodlání, že právě váš nápad stojí za to. A také chuť se učit a posouvat sebe i svůj byznys dál. Nestačí si totiž jen založit e-shop. Pokud chcete uspět, musíte vědět víc – musíte nastudovat zákonitosti internetového marketingu, sledovat konkurenci, inspirovat se, jak nejlépe své zboží v e-shopu vystavit, popsat… je to nekonečný proces a pevná vůle a odhodlání se vám budou hodit.
Na české zákazníky začínají útočit čínské eshopy. Komunikují v angličtině, nabízejí velmi široký výběr zboží, velmi nízké ceny, nulové náklady na dopravu. Jak v takové konkurenci mohou obstát české e-shopy?
Cestou, jak zvítězit, je zaměřit se na kvalitní customer care. Nabízet zákazníkům dodatečné služby, věrnostní slevy, dárky za nákup, lepší platební možnosti, výhodnější dopravu a třeba také prodlouženou záruku a dobře propracovaný proces reklamace. Péče o zákazníky se dlouhodobě určitě vyplatí, a to čínský e-shop těžko nabídne. Představte si například, že si objednáte nějakou elektroniku z čínského e-shopu a zjistíte, že ji musíte reklamovat… nikomu bych to nepřál. Tady mají české e-shopy velký potenciál.
Bez čeho se podle Vás nadějný „internetový“ podnikatel neobejde?
Bez znalostí o tom, jak se na internetu podniká. Bez elánu a nadšení. A bez určité pokory se znalostí vlastních limitů.
Podle Vašeho průzkumu (Stav e-commerce v ČR 2012), který vycházel z několika různých datových zdrojů, mimo jiné asociace APEK (Asociace pro elektronickou komunikaci), společnosti PayU a interního šetření v rámci projektu Shoptet, je na českém trhu přes 20 tisíc internetových obchodů, které v loňském roce vygenerovaly kolem 37 miliard korun. V porovnání s britským, větším a vyspělejším trhem, kde je e-shopů zhruba 30 tisíc, tak patříme v přepočtu na počet obyvatel k e-shopovým gigantům. Čím si to vysvětlujete?
Za tímto fenoménem vidím několik stěžejních faktorů. Jeden se týká snadnosti, dnes není složité e-shop založit. Navíc díky metodě drop shipping třeba nemusíte vůbec řešit skladové zásoby, funguje tak velmi úspěšně řada e-shopů na českém trhu. Svou roli tu určitě hrají i příznivé pořizovací ceny e-shopů, ještě před několika málo lety znamenal e-shop investici v řádech deseti až statisíců korun. Své místo na trhu si našel pronájem e-shopů, na který se specializujeme my a lidé, kteří chtějí zkusit podnikání tuto nabídku kvitují – představuje zanedbatelnou investici a přitom jistotu kvality a bezchybné funkčnosti. Další faktor, který stojí za růstem e-shopů v Čechách, představuje komunita teenagerů, kteří se s internetem narodili, jsou jím odkojeni a je pro ně prostředím, ve kterém se snadno pohybují. Na internetu mají své idoly a ikony, mezi nimiž jsou i podnikatelé a oni se jim chtějí přiblížit, vyzkoušet si to kouzlo a sílu internetu. A tahle skupina rok od roku roste.
Co dělají podle Vašeho názoru internetoví prodejci špatně? Respektive – co by mohli dělat lépe?
Nejhorší je zřejmě přístup stylu „já všechno vím nejlépe“. Setkávám se s lidmi, kteří se nechtějí nic učit a věnovat svému podnikání čas, doufají, že to „tak nějak“ půjde. A pak jsoupřekvapení, když tomu tak není, protože časy, kdy bylo na internetu pár e-shopů a kdo chtěl, tak je našel, jsou zkrátka pryč. Na druhou stranu jsou lidé, kteří tomu věnují opravdu velké úsilí a co se znalostí týče, jsou na špici. Nedokáží ale třeba odhadnout, kdy je dobré přizvat k práci někoho dalšího a delegovat část pravomocí. Pak na to již nestačí kapacitně a ve finále se dostávají do bodu, kdy dělají všechno, ale nic pořádně. Ani jeden přístup není ideální – podnikatelé se musí naučit znát a respektovat své limity a vědět, jak s nimi naložit.
V jakých oblastech vidíte na internetu potenciál úspěchu?
Jednoduše by se dalo říci, že to co bylo na západě in před půl rokem či rokem, to bude na 90 % úspěšné také u nás. Podívejte se na příklad slevových portálů, které k nám také dorazily ze západu. Nebo v tuto chvíli velmi populární e-cigarety – s těmi se opravdu tento rok takzvaně roztrhl pytel. Kdo teprve přemýšlí o tom, kterým směrem se vydat, doporučoval bych mu sledovat e-commerce scénu na západ od našich hranic.
Rozhodne-li se tedy někdo podnikat na internetu – lze vyčíslit investice, které jsou třeba pro rozjezd e-shopu?
Pokud se rozhodnete pro pronájem e-shopu, který je asi nejjednodušší variantou, pak jsou náklady na provoz víceméně jasné – u Shoptetu vás může takový e-shop do 100 položek zboží stát od 190 korun. Musíte si pak dobře propočítat marže a investovat do internetového marketingu. Tady má internet obrovskou výhodu, díky výkonnostmínu marketingu můžete vyzkoušet několik variant propagace (např. PPC kampaně na Google, Seznamu, nějaký PR článek apod.), sledovat a měřit jejich účinnost a teprve poté se rozhodnout, která komunikace bude pro e-shop nejeefektivnější. Pro naše zákazníky máme připravené v e-shopech podrobné Marketingové desatero, které jim vše potřebné vysvětlí a ukáže.
Kde e-shop nesmí chybět, aby jej bylo možné považovat za dobře viditelný a úspěšný?
Ve vyhledávačích zboží. Protože více než polovina lidí přichází do e-shopů právě z těchto míst. Pak také nesmíte chybět na Facebooku, Aukru a nově bych doporučil i Pinterest. Naše e-shopy s těmito místy, kterým říkáme marketplaces, automaticky propojujeme. Naším cílem je, aby se klient věnoval skutečně tomu, co je pro něj klíčové – podnikání – a technické věci, propojování apod. měl v ceně našich služeb.
Mluvili jsme o vzorech, které mají mladí v internetových podnikatelích. Jakou podnikatelskou osobnost obdivujete Vy a proč?
Velmi blízké jsou mi názory Tomáše Baťi, na podnikání, ale i na život sám. Nejen jeho známé Náš zákazník – náš pán je hodno obdivu, protože zkrátka a jednoduše platí. Jeho myšlenky jsou nesmírně inspirativní. Rád mám také jeho myšlenku o tom, že je třeba „udělat z podnikání a obchodu celoživotní zaměstnání, ne pouze příležitost olupovat v něm po několik let lidi a pak se odebrat na odpočinek“. Tuhle myšlenku se snažíme praktikovat a pořád nás to baví.