Hlavní navigace

Nová éra neomezeného připojení v letadle

Ještě před dvěma lety nebylo možné poskytnout lidem na palubě letadel připojení, které vyžadovali. Díky globálnímu zpřístupnění satelitů s novou technologií ale dochází ke změně.
4. 12. 2017

Sdílet

Jak to vlastně funguje?

Dříve letadla přijímala internet z pozemních vysílačů. K dispozici bylo pouze základní připojení pro operace v kokpitu a velmi omezený servis nad oceány. Úroveň byla srovnatelná s přenosovou rychlostí v domácnostech před deseti lety. Dnes je tomu už jinak. Geostacionární družice mezinárodního provozovatele SES umístěné na oběžné dráze umožňují rychlé připojení s vysokou propustností. Konkrétně jde o to, že mají dvacetinásobnou šířku pásma než konvenční satelity. Ta umožňuje letadlu pohybujícího se vysokou rychlostí několik kilometrů nad povrchem Země efektivněji ovládat, vysílat a ukládat data. Kromě zábavy a možnosti zpracovat požadavky cestujících v průběhu letu umožňuje systém hlášení problémů týkajících se údržby v kabině letounu a zajištění jejich včasné nápravy před dalším plánovaným odletem. Propojení se satelitem umožňuje leteckým společnostem sledovat data snímačů od spotřeby paliva až po výkon motoru. Aerolinky tak mohou ušetřit spoustu peněz za zpoždění způsobená například turbulencemi. Odborníci odhadují, že takto propojené letadlo by mohlo leteckému průmyslu každoročně ušetřit více než jednu miliardu dolarů.

Budoucnost připojení

Budoucnost internetu v letadle bude spočívat ve vysokorychlostním připojení pro každého pasažéra, přičemž náklady se promítnou v ceně letenky. Pokud aerolinky chtějí prosperovat, měli by možnosti internetu na palubě zvážit. Možnost připojení totiž pro cestující začne být rozhodujícím faktorem při výběru letenek, podobně jako při výběru hotelu nebo restaurace. Doposud byl pasažérům nabízen pouze přístup k mixu obsahu uloženého v mezipaměti či zprávám, které byly obnovovány pomocí satelitu.

SES navíc spustila nové družice, které díky technologii širokých bodových paprsků umožní například přenos živého televizního programu nebo další digitální procesy na palubě.

Nový design antén

Stěžejní roli v revoluci letadlového připojení by do budoucna mohla sehrát technologie, která už přeměnila konektivitu na palubě některých z největších výletních lodí na světě. Klíčem je využití nového designu antén. Takzvané MEO satelity nejsou na stacionární oběžné dráze. Místo toho využívají antény, které zprostředkovávají připojení mezi satelity kroužícími kolem Země rychleji, než sami rotují. Satelitní operátoři a poskytovatelé vysílání společně vyvíjejí nový anténový systém, který v nadcházejícím desetiletí naprosto změní pokrytí letecké dopravy.

Do roku 2025 nový rychlý internet na palubě 23 tisíc letadel

Zatímco 80 % připojených letadel dnes létá hlavně přes Severní Ameriku, největší růst se v příštích osmi letech předpokládá v Latinské Americe. Ta v roce 2015 umožnila připojení 44 letadel a do roku 2025 plánuje připojit více než 1500. Co se týká celkového čísla připojených letadel, společnost SES předpokládá nárůst z 5 300 (2015) na více než 23 000 do roku 2025.

Více informací o společnosti SES: www.ses.com.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).