Jedním z ředitelů divize Aerospace je Josef Dvořák, který pro Honeywell pracuje už čtrnáct let. „Za tu dobu jsem dostal příležitost se věnovat mnoha unikátním projektům na různých pozicích. Od test inženýra jsem se postupně dostal přes projektové řízení až k vedení dvou týmů v Aerospace,“ popisuje svoji zkušenost Dvořák.
V roce 2004 jste se dostal do Honeywellu, co vás k práci pro globální technologickou firmu přivedlo?
V té době jsem hledal pracovní výzvu, posun v kariéře. V Brně se objevila zajímavá příležitost, kterou jsem musel zkusit. Koncem roku 2004 jsem tak začal pracovat pro Aerospace. Prvním velkým projektem se pro mě stalo testování řešení pro tzv. systémy flight controls. Nastoupil jsem totiž jako test inženýr. Práce pro Honeywell mi dala možnost se posouvat neustále dál. Skupina, která pracovala pro Aerospace, se rozšiřovala a já dostal na starost vybudovat tým. Od test inženýra jsem se tak postupně dostal až k vedení dvou týmů.
Změnila se práce pro Aerospace, když se rozšiřoval tým?
Týmy leteckého inženýrství jsme v Brně začali budovat v roce 2003. Na začátku jsme najali talentované inženýry s hardwarovým a softwarovým zaměřením, kteří byli zapáleni pro letectví. Vybudovali jsme zákaznické týmy, které spolupracují se zákazníky v našem regionu a poskytují jim životně důležitou podporu po celou dobu trvání rozvojových programů. Postupně jsme nabírali čerstvé absolventy českých technických univerzit. Pro mnohé z nich to byla jejich první pracovní zkušenost, první setkání s velkým mezinárodním zaměstnavatelem. Jsem hrdý na to, že mnoho z nich zůstalo v Honeywellu dodnes.
Na čem se v Aerospace pracuje dnes?
Jednou z věcí, kterou se zabýváme, je zkoumání nových způsobů, jak dostat data z a do letadla. Také vyvíjíme navigační platformy a systém autopilota pro malá letadla. Pracujeme na projektech týkajících se komunikačních a navigačních systémů, systémů řízení letů a kontrolních a řídicích systémů pro letadla.
Kromě letadel se věnujeme také družicím a mechanickým systémům využitelným ve Vesmíru. Na takové projekty jsou zcela jiné požadavky. Zařízení musí vydržet extrémní podmínky. Jde například o rotační aktuátor, což je zařízení, které dokáže v jedné ose pohybovat například držákem antény na satelitu.
Buzzword dneška je urban mobility, jak souvisí s leteckou dopravou?
To je určitě jeden z budoucích trendů, který změní letecký průmysl. Budou muset být vyvinuty nové technologie a produkty, které zajistí bezpečný způsob pro přepravu cestujících a zboží prostřednictvím bezpilotních autonomních prostředků. Vývoj v tomto směru vyžaduje práci s reálnými letovými daty nebo údaji, které jsou zpracovávány offline.
Drony budou schopné přepravovat i pasažéry?
Drony by v budoucnu opravdu mohly přepravovat menší množství lidí nebo zboží. Všechny tyto autonomní přepravní prostředky mohou mít ale i jiné využití než přepravu. Mohou zpracovávat data získaná během doby, kdy přepravují, a to nejen o pohybu obyvatelstva, ale také například o počasí nebo znečištění.
Kdo na takových projektech pro Honeywell může pracovat?
Nejčastěji máme v týmu absolventy inženýrského studia z oborů jako je elektrotechnika, z Fakulty strojního inženýrství nebo Fakulty informatiky. Inženýři z těchto oborů mají dobrý základ, který mohou u nás doplnit o potřebné znalosti a zkušenosti. Obory se u nás poměrně hodně překrývají a prolínají, máme proto propracovaný edukační systém, díky kterému se naši zaměstnanci neustále učí novým věcem. Důležitá je zvědavost a chuť se učit.