Hlavní navigace

Operační cloudový systém pro internet věcí Mindsphere v mnichovské Allianz Arena

Co mají společného digitální technologie a fotbal? Siemens v roli technologického partnera mnichovského klubu FC Bayern dokazuje, že mnohé.

Doba čtení: 2 minuty

Připravit pro fotbalové fanoušky při každém domácím utkání v Allianz Arena ten nejlepší možný zážitek pomáhají již dlouho digitální technologie Siemens. Obrovské množství technologií generuje prakticky neustále enormní množství dat. Nové možnosti přinese jejich napojení do MindSphere, otevřeného operačního systému a cloudového řešení pro internet věcí od společnosti Siemens, které umožňuje s těmito daty dále nakládat pomocí aplikací a pokročilých analytických funkcí. Prvním názorným příkladem může být trávník. Špičkový fotbalový klub jako je FC Bayern potřebuje špičkové podmínky, včetně hrací plochy. 

Stejně jako na mnoha fotbalových stadionech má i cenný trávník v mnichovské Allianz Aréně svého odborného správce. Přichází na hřiště každý den již v půl sedmé ráno, protože v tuto dobu je nejlepší světlo pro zhodnocení stavu trávníku. Jeho povrch rozdělí do šesti pomyslných zón podle různých podmínek, které na nich panují. Tribuny vytvářejí na povrchu nepravidelné stíny, některá místa jsou vystavena dešti a větru, jiná nikoli. Na jednom hřišti tak vznikají různá mikroklimata. 

Aplikace pro údržbu trávníku 

Nová aplikace FC Bayern Greenkeeper App nyní umožňuje správci trávníku lépe poznat, v jaké je tráva kondici. V trávníku jsou umístěné senzory, které shromažďují data a odesílají je do MindSphere

Jedná se o údaje ohledně množství světla, teploty, vlhkosti, obsahu soli v trávníku, větru nebo obsahu chlorofylu v listech trávy. Všechna tato data dodávají senzory, které jsou instalovány na hřišti nizozemským specialistou na osvětlení stadionů, společností SGL, která tak umožňuje svým zákazníkům sledovat osvětlení trávníku. Do systému jsou vkládána také aktuální data o počasí i jeho předpovědi. 

Aplikace FC Bayern Greenkeeper App tato data vyhodnocuje a na jejich základě sestavuje doporučení pro údržbu. Může například přidat světlo nebo vodu, spustit vyhřívání trávníku, nebo snížit teplotu. 

Data z fotbalového hřiště jsou přenášena do sběrného zařízení jednou za minutu. MindSphere je následně vyhodnocuje, formuluje doporučení pro údržbu trávníku a obojí převádí do přehledných diagramů. Správce tedy dohlíží na svůj trávník prostřednictvím chytrého telefonu – a okamžitě dostává doporučení pro specifické úkony a opatření.

Příležitost pro vývojáře 

Lars Oyntzen je projektovým manažerem ve firmě evosoft GmbH, dceřiné společnosti koncernu Siemens, a se svým malým týmem vyvíjí tuto aplikaci na základě principu agilního vývoje softwaru. „Používáme metodu Scrum,“ říká Oyntzen. „To znamená, že po každém vývojovém kroku požádáme správce trávníku o zpětnou vazbu. Protože navzdory veškeré digitalizaci je on osobou s hlubokými znalostmi příslušného trávníku.“ „MindSphere nám usnadňuje získávání dat, jejich vizualizaci a předávání výsledků analýz uživateli,“ říká Oyntzen. 

Díky otevřenému prostředí platformy Mindsphere mohou nové aplikace vytvářet i třetí strany, tj. nezávislí vývojáři či si je připravují sami uživatelé. Aplikace pro MindSphere otevírají nové možnosti, jak využít data za účelem snížení nákladů, optimalizace provozu a zvyšování přidané hodnoty pro zákazníky. MindSphere tak umožňuje vznik nových obchodních modelů a zdrojů tržeb v celé řadě průmyslových odvětví.