Provozovatel parfums.cz, společnost Internet shop s.r.o., je dnes největším eshopem svého druhu nejen v České republice, ale také ve střední a východní Evropě. Od loňského roku dobývá také trh ve Spojených státech. Za tímto úspěchem stojí práce mnohých lidí, ale hlavní roli při tomto úspěchu má vlastní softwarový vývoj.
A jak dodává Michal Zámec, generální ředitel společnosti: „Celý náš byznys stojí na vlastním, tedy interním, vývoji. Od webových stránek přes CMS, CRM, WMS až po účetní ERP systém, který si vyvíjíme s našim týmem sami.“ A na důvody jsme se jej zeptali podrobně.
Můžete nám představit, co a kdo je Internet Shop s.r.o. a tedy parfums.cz?
Jsme specializovaný internetový obchod s parfémy, kosmetikou a výrobky pro krásu. Působíme ve více než 13 zemích v Evropě a Americe. Letos předpokládáme opět růst obratu okolo 40 % a expedovat budeme okolo 5 milionů zásilek.
Začínali jsme zhruba před deseti lety na zelené louce a za tu dobu jsme vyrostli z nuly na největšího prodejce parfémů a kosmetiky. Našim cílem je ovšem stát se globální jedničkou.
Při pohledu zvenčí působíte jen jako prodejci parfémů, ale vaše IT oddělení má bezmála 30 lidí, což je v podstatě menší softwarová firma. Proč takový tým?
Bude to znít možná překvapivě, ale opravdu velké eshopy jsou v podstatě špičkové vývojářské a logistické společnosti, kde samotný produkt není to hlavní. Eshop musí přijmout objednávky, komunikovat o nich se zákazníkem, pak je zpracovat a expedovat z vlastních skladových systémů.
Pro tyto potřeby opravdu velkých hráčů neexistují krabicová či komerční řešení. Jedinou šancí je integrace obrovských korporátních systémů. Jenže jak se říká „ďábel spočívá v detailu“ a tyto detaily pak ovlivní celou firmu.
Těmto řešením se pak musí podřídit celá firma, jste tedy otroky tohoto produktu. Pokud chcete růst, fungovat a udržet se na špici, musí se systém naopak přizpůsobovat vašim potřebám. A to velmi pružně.
Navíc díky naší specializaci na úzký segment můžeme mít vše na míru. Můžeme to dělat lépe a levněji než nákupní galerie typu Alza nebo Mall. Můžeme si dovolit customizaci přímo pro náš obor a potřeby.
Vývoj tedy probíhá jako v jiných softwarových firmách, nebo se něčím liší?
Podobnost je asi jen v tom, že vyvíjíme aplikace. Vše ostatní je výrazně odlišné. Uvedu příklad.
Základní rozdíl je ten, že tvoříme produkty na míru pro naše potřeby. Tedy něco, co na trhu vůbec není a nelze se tak učit od druhých. Nejsou ani konkurenti v našem oboru s naší velikostí, kteří by nám mohli být inspirací. Ano, jsou zde distributoři s větším obratem, ale jejich B2B segment je naprosto odlišný od toho, co děláme my.
Takže velmi často musíme od zelené louky vymyslet, jak určitý problém či proces chceme řešit a tomu se poté přizpůsobí vývoj aplikace. Neexistuje pro nás na trhu inspirace, jak ukládat produkty ve skladu, jak je vychystat pro expedici a to s ohledy na rychlost a chybovost. Takže často vytvoříme dle těchto konkrétních požadavků software, ale až praxe může ukázat, zda to byl správný směr. Proto u nás v podstatě neexistuje možnost použít komerční řešení. U něj není prostor na zásadní a flexibilní úpravy a učení se z chyb.
A to je na našem vývoji to fascinující – nevyvíjíme jen software, ale způsob, jak to všechno vlastně dělat. A naše IT oddělení je nedílnou a velmi důležitou součástí tohoto procesu s velmi aktivním podílem.
Dá se říci, že IT je tím hlavním článkem naší firmy, který dokáže výrazně ovlivnit rychlost našeho rozvoje, růst, ale také zvyšování efektivity a snižování nákladů.
Kdy budete mít systém v takové podobě, že si již řeknete, že máte hotovo?
Nerad věštím budoucnost, ale v tomto směru mohu s jistotou říci, že takový okamžik nenastane nikdy. Pokud chceme dosáhnout našich cílů, pak je to nekonečný proces. Protože tak jak se mění trh, mění se potřeby zákazníků a my se musíme měnit také. A nejlépe tak, abychom byli o krok před těmito změnami.
V současné době jsme dokončili vývoj první generace našeho systému. Nyní nás čeká nový projekt „zelené louky“ – tedy v duchu znovu a lépe. Na tomto novém systému chceme růst v budoucnu a dosáhnout pozici globálního lídra.
V čem může být práce u vás pro lidi z IT zajímavá?
Lidé v našem IT týmu mohou získat zkušenosti, které nikde jinde nezískají. Nejde o samotný vývoj nějaké aplikace, ale právě o to velmi těsné provázaní s celou firmou. Sami mohou, pokud chtějí, ovlivnit směřování vývoje. Sami mohou navrhovat architekturu systému a vzápětí vidí, jak systém funguje v praxi.
Pro to vše samozřejmě potřebujeme ty nejlepší lidi, protože u nás se neprogramuje – u nás se vyvíjí a hledá řešení. Manažer musí znát nejen procesy ve firmě, ale musí také chápat, proč to tak chceme a potřebujeme. Pak je schopen se svým týmem vyvinout to nejlepší.
A to vše ve velmi neformálním prostředí, kdy kdokoli může přijít za mnou a říci svůj názor či postřeh, co by mělo být jinak v rámci vývoje a procesů. Díky tomu, že i přes korporátní obrat jsme stále mladou a dynamickou firmou, je pak rozhodování o změnách velmi flexibilní.
Management u nás ve společnosti nerozhoduje jak v typických korporátech přímo od stolu a bez znalosti procesů, ale sám se podílí na implementaci změn, rozumí problematice a kupříkladu ve spolupráci s IT se přímo podílí na denním vývoji.
Mluvíte pořád o vývoji. A na čem vlastně všechen SW „běží“?
Máme privátní cloud, o který se stará náš tým administrátorů infrastruktury. Opět jsme laborovali s různými řešeními od poskytovatelů cloudu, jenže téměř vše mělo nějaké „ale“. Nakonec jsme došli k tomu, že nejlepší je si postavit cloud tak, jak ho přesně potřebujeme včetně testovacích a vývojových prostředí, což je nezbytný předpoklad vývoje.
Budete svůj IT tým rozšiřovat?
Určitě ano. Hledáme analytiky, webové i aplikační vývojáře, databázisty, správce IT infrastruktury, projektové manažery a další specialisty.
V poslední době je na trhu dobrých volných vývojářů nedostatek, uvažujete i o jiné formě spolupráce či akvizici?
Určitě uvažujeme i tímto směrem, máme zájem například o dlouhodobou spolupráci se sehraným vývojářským týmem, který má za sebou již několik větších úspěšných projektů, případně o akvizici menší vývojářské společnosti.
Dveře jsou u nás tedy otevřeny všem, kteří se chtějí realizovat na opravdu smysluplném projektu, kde mohou vidět reálný přínos a výsledky své práce v praxi. Proto každý, kdo má zájem, mne může kontaktovat na emailu michal.zamec@parfums.cz, anebo se k nám může přijít podívat.