Hlavní navigace

Poplatky za platby kartou spadly na méně než polovinu.

Placení kartou prožívá revoluci srovnatelnou s nástupem nízkonákladových leteckých společností.

Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

V nedávné minulosti trh on-line plateb (platební brány pro e-shopy s možností přijímání platebních karet) ovládaly exkluzivně banky. Poplatky z plateb pro běžné e-shopy se pohybovaly mezi 2 a 3 %, výjimečně i více. Často se odváděla i fixní sazba, například 3 Kč z každé transakce nebo dokonce i další poplatek za připsání jednotlivých plateb na bankovní účet. Vlastně to ani tolik nevadilo, protože v minulosti platby kartou nebylo jednoduché implementovat, a ani zákazníci je před deseti lety nijak zvlášť nepreferovali. Určitou roli hrála obava o bezpečnost při zadávání citlivých platebních údajů na internetu a také i menší důvěra ve spolehlivost e-shopů. Proto zákazníci raději platili dobírkou až při převzetí zboží.

Přijímání platebních karet dnes nezajišťují jen banky

Dnes je situace úplně jiná. Řada bank přestala poskytovat tyto služby napřímo. Místo toho některé z nich tyto své služby úplně nebo částečně odprodaly globálním specializovaným firmám jako je Global Payments, Worldline (Cataps/ KB SmartPay) nebo EVO Payments. Zlepšila se bezpečnost plateb – platby kartou online jsou zabezpečeny systémem 3D Secure (potvrzovací SMS).  A hlavně se na trhu objevili noví specializovaní poskytovatelé platebních služeb s výrazně lepší cenovou nabídkou a širokou podporou e-shopových platforem.  Pro obchodníky to znamená, že implementace karetních plateb je běžnou součástí dodaného řešení, případně je jen jeho standardním doplňkem.

Poplatky za platby už nejsou překážkou

S příchodem nových poskytovatelů se rozjela masivní eroze cen. Tam, kde byl dříve účtován poplatek z transakce kolem 2,5 % je dnes běžná sazba pod 1 %. K podobnému jevu došlo před lety například v letecké dopravě, kdy vznikly nízkonákladové letecké společnosti. Přestože tito noví dopravci museli splňovat stejná náročná bezpečnostní pravidla leteckého provozu, nabídly radikálně nižší ceny tím, že provozovali moderní úsporná letadla, která se snažili efektivněji využívat.  U platebních služeb je to podobné. Noví hráči působí v přísně regulovaném prostředí (u nás pod dohledem České národní banky), ale pracují s novými technologiemi a bez zbytečně vysoké bankovní režie.

Českým průkopníkem trendu je platební brána ComGate, která přišla s transparentními a férovými sazbami on-line plateb od 0,79 % do 0,99 % podle dosaženého měsíčního objemu transakcí. Nabídka navíc neobsahuje jinde běžný fixní poplatek za každou transakci.

Připojit platební bránu lze bez programování

Platební brána ComGate má podporu nejrozšířenějších e-shopových platforem jako je Shoptet, Fastcentrik, Shopsystem, oXy Shop, Webareal, Shopsys a více než stovky dalších vývojářských firem. Dobrá platební brána navíc poskytuje rozhraní na účetní systémy jako je Pohoda nebo FlexiBee pro automatizaci zpracování transakčních dat.

E-shopy jdou za lepším

Počet e-shopů, které přechází na nizkonákladové platební brány prudce roste. Pouze ComGate za první pololetí roku 2019 získal více než 1000 nových e-shopů. A tempo růstu se dále zrychluje.