Hlavní navigace

Reklama si razí cestu do mobilů (díl 1.)

Mobilní telefon se proměnil v moderní reklamní médium. Umí dopravit reklamní sdělení přesně těm, pro které je určeno – a to kdykoliv a kdekoliv. Máme ho totiž stále u sebe.
17. 9. 2009

Sdílet

Mobilní telefon v kapse se stal stejnou samozřejmostí jako klíče nebo peněženka. Jakmile si toho všimli operátoři, mediální agentury a inzerenti, zrodil se mobilní marketing. Inzerenti totiž stále hledají nové cesty, jak oslovit své budoucí zákazníky, a operátoři vědí, kde tyto zákazníky hledat. Mobilního marketingu jsme dosud využívali k propagaci svých služeb vlastním zákazníkům. Nyní tento prostor nabízíme i třetím stranám, říká Jana Vyhlídalová – ředitelka týmu Informačních a reklamních služeb ve společnosti Telefónica O2. Ten pod hlavičkou O2 Media nabízí hned několik reklamních formátů: bannery a reklamní stránky na mobilním internetu, hromadné SMS či MMS a hlasovou reklamu na bezplatné lince Kvídova volání.

O jednotlivých druzích mobilního marketingu se podrobně rozepíšeme v dalších dílech tohoto seriálu.

Co na to inzerenti?

Mobilní marketing vítají vedle operátorů zejména inzerenti a mediální agentury, které inzerentům doporučují umístění reklamy v různých médiích,. Mobilní reklama zasahuje příjemce doslova v intimním prostředí. Hodí se proto na práci s brandem i na výkonový marketing. A navíc disponuje o řád vyšší responsí než reklama internetová, sděluje své zkušenosti Michal Fejk z mediální agentury Aegis media.

Hlavní výhodou mobilního marketingu je schopnost zaměřit reklamu přesně na tu cílovou skupinu, kterou inzerent potřebuje oslovit. Dokážeme vybrat a oslovit respondenty z řad našich zákazníků podle jejich pohlaví, věku, regionu, výše měsíční útraty za telefon a dalších kritérií, popisuje Tereza Hubičková z O2. Pokud reklamní kampaň vyžaduje měření, umíme ji průběžně i jednorázově vyhodnotit a interpretovat, dodává.

Někteří zadavatelé reklamy a mediální agentury vytýkají mobilnímu marketingu jeho cenu. Ta je oproti klasickému internetu pořád dost vysoká a počet kvalitních mobilních stránek je zatím nízký, říká Petr Struna z Digital specialist Starcom MediaVest Group. Vyšší cenu vysvětluje Tereza Hubičková zejména kvalitou zákaznické databáze, díky které operátor dokáže s nejvyšší přesností zaměřit koncového uživatele. I proto je úspěšnost mobilní reklamy ve srovnání s jinými reklamními formáty vyšší. Například bannery na mobilním internetu se mohou pochlubit neobvykle vysokým CTR (míra prokliku z reklamy na stránku inzerenta pozn. red.), která v průměru dosahuje 1.8%, zdůrazňuje Tereza Hubičková. Její slova potvrzují i výsledky jedné z nedávných kampaní, kdy společnost Monster.cz (patří k největším personálním firmám na světě) umístila své bannery na mobilní portál O2. Účinností reklamní kampaně jsme byli příjemně překvapeni. Za první týden jsme dosáhli CTR přes 6%, což je oproti klasickému internetu více jak desetkrát vyšší, pochvaluje si Jaroslav Macnar, marketingový ředitel společnosti Monster pro Východní Evropu.

… a co zákazníci?

Jak se na reklamu ve svých mobilech tváří samotní zákazníci? Z výzkumu britské společnosti Enpocket vyplývá, že ji rozhodně neodmítají. Spíše naopak. Reklamní zprávu si přečte až 94% oslovených! Protože umíme oslovit cílovou skupinu přesně podle požadavků inzerenta, dostane se konečná informace zpravidla k těm, které zajímá, vysvětluje Tereza Hubičková. Pokud by i přesto reklama v mobilu některému zákazníkovi vadila, může její příjem kdykoliv zrušit. Telefónica O2 si totiž dává velký pozor, aby své zákazníky reklamou příliš nezatěžovala – vedle nespokojenosti by tím totiž mohla způsobit tzv. reklamní slepotu, v jejímž důsledku by přestali reklamu vnímat.

Zákazníkům české O2 přináší mobilní reklama i mnohé výhody – například bezplatný pohyb na vybraných stránkách mobilního portálu O2 Mobil anebo bezplatné minutové hovory na libovolné číslo v síti O2 se službou Kvídovo volání.

Pavel Pavlovský
http://blog.1188­.cz/autori-blogu/pavel-pavlovsky/
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).