Roman Sterly přesvědčil před třemi roky porotu T-Mobile Rozjezdů i veřejnost portálem pro rekreační sportovce SportCentral.cz. Za poslední dva roky od svého vítězství dokončil placený produkt pro sportoviště, začal spolupracovat s městy, na web chodí 100 000 lidí měsíčně a jde o největší sportovní portál svého druhu v republice.
Do T-Mobile Rozjezdů se mohou hlásit ti, kteří ještě nepodnikají, nebo nejsou k podnikání registrováni déle než 12 měsíců. Vítězové získají podporu expertů na různé aspekty podnikání, finanční odměnu, telekomunikační a bankovní balíčky a věcné ceny, které pomohou s rozjezdem podnikání. Na hlavního, celostátního, vítěze pak čeká výhra za skoro 700 tisíc korun. Přihlášku najdete na www.rozjezdy.cz.
Podle komentářů poroty jste tenkrát už ani vyhrát nepotřeboval, byl jste prý už hotový podnikatel. Jak to, podnikal jste už předtím?
SportCentral sice byla první firma, kterou jsem zakládal, ale trochu zkušeností s podnikáním jsem měl už dřív. Kromě různých zaměstnání v IT firmách jsem si před SportCentralem udělal malý e-shop s digitálními produkty, zaměřený na studenty, který funguje dodnes.
Vyhrál jste s obrovským náskokem veřejné hlasování. Myslíte, že to bylo díky zkušenostem z on-line marketingu?
Věřím, že to svoji roli hrálo. Během finálového kola jsme se různými způsoby snažili pobídnout naše uživatele, aby nám dali hlas. Dělali to i další soutěžící, dokonce jsme všichni dostali od pořadatelů pár tipů, jak na to. Vlastně to byl i dobrý způsob, jak trochu otestovat podnikatelské dovednosti soutěžících. Kdo pro úspěch nic neudělá, těžko uspěje.
Co se dělo po vaší výhře v T-Mobile Rozjezdech?
Po Rozjezdech jsme pokračovali v dalším vývoji našeho portálu SportCentral. Přidali jsme zahraniční verzi SportCentral.com a více se soustředili na placený produkt, který nabízíme sportovištím. Díky Rozjezdům jsme získali finanční podporu, která nám uhradila právě část nákladů na vývoj. Mezi dalšími výhrami byla i on-line reklama v AdWords a Skliku nebo hmotné ceny. Například tablet s připojením k internetu dodnes využíváme při prezentaci zákazníkům. Kromě toho o nás vyšly různé články a rozhovory, které nám pomohly se zviditelněním. Dodnes si pamatuji zvláště jeden, při kterém nám pro velký jednorázový nápor uživatelů začal v sobotu ráno padat server. Rychle jsme to ale vyřešili. Rok po výhře jsem se do projektu T-Mobile Rozjezdy zapojil jako poradce a myslím, že řadě soutěžících jsme skutečně pomohli s nasměrováním podnikání. Další lidé mě pak našli díky StartupHelp.cz, kde jsem začal psát o podnikání. Mezi nejoblíbenější články patří ty, kde veřejně sdílím své osobní zkušenosti včetně interních informací a různých čísel z firmy.
Takže všichni vědí, jak se vám se SportCentral.cz daří…
Něco se nám daří a něco také ne. Například je těžší získat zákazníky z řad sportovišť, než jsme si mysleli. Často jsou zahlceni nabídkami různých firem a nejsou moc ochotní se sejít a nechat si náš produkt představit. Skoro každý, kdo nám ale na schůzku kývne, je pak nadšený a následně je úspěšnost prodeje už docela dobrá. Ale postupně jsme si našli další zdroje příjmů, při kterých využíváme všechno, co jsme vyvinuli.
Jaké byly největší úspěchy? A do čeho už byste nešel?
Největším úspěchem pro mě osobně bylo, když se ukázalo, že náš produkt se osvědčil, okamžik, kdy jsme si ověřili, že díky němu sportoviště vydělá mnohem více, než ho to stojí. Dalším úspěchem bylo vytvoření nového příjmového kanálu.
A slepé uličky? Už bych nešel do vytváření tak rozsáhlého portálu hned od začátku. Příliš dlouho jsme software vyvíjeli a až pozdě začali s obchodem. Stálo nás to zbytečně několik let navíc.
Je z vašeho pohledu Sportcentral úspěšný?
Za úspěch bych požadoval situaci, kdy by potenciální zákazníci začali ve větším chodit sami za námi nebo si produkt kupovali on-line bez osobní schůzky. Zatím je to naopak. Ale ono to také souvisí s omezenými výdaji na nějakou plošnou propagaci. Vše se snažíme dělat maximálně efektivně, a ačkoli jsme například v ČR přivítali na portálu už téměř 20 % lidí z celé populace, naše výdaje na marketing byly velmi nízké.
Od začátku se chystáte na expanzi, kam to bude a proč?
Už nějakou dobu máme SportCentral.com v angličtině, němčině, španělštině a slovenštině. Zatím jsme se stále spíše soustředili na ČR a dotažení podnikatelského modelu, na podzim se ale ozvali lidé z Rumunska, kteří chtěli dělat něco podobného. A při hledání konkurence narazili na nás. Následně se rozhodli, že než aby vyvíjeli stejný software a měli s ním velké výdaje, osloví nás. A tak bude v Rumunsku lokální firma, která se bude starat o propagaci SportCentralu a prodej placených produktů.
Čím je Rumunsko tak zajímavé?
Pro nás je zajímavé to, že se jedná o podobně velký trh jako ČR. Je tam 20 milionů obyvatel, tedy zhruba dvojnásobek zákazníků. Potenciální výhodou je to, že celkově je tam trh trochu pozadu. Například řada sportovišť nebo trenérů nemá vlastní webové stránky, může tam být větší zájem o partnerství ze strany jiných firem… Nevýhodou je relativně větší daňová zátěž než v České republice.