Hlavní navigace

SEO balíček = „naprostý nesmysl“, říká přední SEO konzultant

Na trhu nalezneme mnoho různých SEO balíčků v ceně od stovek korun až po desítky tisíc. Proč je nekupovat se dozvíte v našem článku. Na naše otázky odpovídá přední SEO konzultant Michal Kuchař z agentury SEOlight s.r.o.
27. 11. 2018

Sdílet

SEO balíček. Co je na něm dle Vás špatného?

SEO je především velmi komplexní činnost zahrnující velkou škálu služeb. Principy balíčků již dnes nejsou tak časté jako tomu bylo dříve, ale občas je stále u mnoha firem nalezneme. Bohužel tyto balíčky nalezneme jak u menších firem za ceny v řádu stovek korun, tak i u velkých v řádu desítek tisíc. Právě nabídka u větších firem mě přijde velmi zarážející.

Vy jste někdy SEO formou balíčku nabízeli?

Vzpomenout si na moje začátky je vcelku složité. Kolem SEO se motám již od roku 2009 a začátky u mě jako freelancera (dříve se tomu tak neříkalo) byly poměrně divoké.

Jak to myslíte?

Vyhledávače dnes nejsou vůbec podobné tomu, čím byly dříve. Zažil jsem dobu registrace do tisíce www katalogů, různé SEO lišty, sítě PR webů atd. To všechny dnes zní jako utopie. Sami jsme provozovali stovky www katalogů či PR farem.

Tyto metody tedy dnes již nefungují?

Ne, nefungují, nebo je jejich efekt natolik malý, že nemá cenu se tímto směrem vůbec vydávat.

Které to jsou firmy?

SEO má jednu nevýhodu pro určité firmy a tou je individuálnost. Každý klient a každý web je jiný – má jiné potřeby, jiné cíle, jiné ceny atd. A to je, bohužel, pro určité firmy nabízející marketing problém. Představme si firmu, která aktivně klienty oslovuje, třeba po telefonu nebo přes obchodní zástupce. Od nich jen těžko získáte individuální nabídku na míru. Neříkám, že je to případ všech firem, které takto své služby nabízejí, ale můj osobní názor je takový, že velká část z nich, pokud SEO nabízí, dělá to špatně. Problémem je především cena. Pokud klienta tímto způsobem oslovíte, musíte mu prezentovat nabídku, a to je právě kámen úrazu.

Proč myslíte?

Pokud přesně neznáte business klienta a jeho web, nedokážete mu nabídnou řešení, které potřebuje. SEO by se vždy mělo odvíjet od stavu webu, finančních možností klienta, očekávání a konkurence. Pokud máte například klienta, který nabízí své služby lokálně v oblasti Kolína a klienta, který působí třeba celorepublikově nebo jen v Praze, je to obrovský rozdíl v konkurenci. Náklady na SEO jsou tak v řádu násobků. Pokud klientovi z Kolína předložíte nabídku 3 SEO balíčků, jak ví, který si má vybrat?

Takže rozdíl je jen v konkurenci. To lze přeci selekcí balíčku nějak rozlišit ne?

Teoreticky asi ano. V praxi se bojím, že tomu tak není. Prostě se nabídne široká nabídka cen a klient si vybere dle toho, kolik je ochoten utratit. Není to jen o konkurenci webu, která se dá tedy více či méně odhadnout, je to i o webu samotném – jak je postavený, jaké má portfolio odkazů atd. Bez řádné analýzy tyto údaje prostě nemáte. Dalším problémem může být i pravidelnost. SEO nelze udělat jednou. Je to pravidelná práce na webu a dlouhodobé budování zpětných odkazů.

Určité nabídky firem, však mají balíčky formou měsíčního rozpočtu.

To ano, je to ale spíše menší část. Většina stále koncipuje balíčky jako jednorázovou službu, což je v podstatně špatně. Když pominu fakt, že teoreticky lze web jednorázově upravit, tak odkazy nelze jednorázově tvořit. Zde je pravidelnost klíčová.

Jaký postup mají tedy klienti zvolit?

Dle mého názoru by si měli najít SEO specialistu, firmu nebo freelancera, který k nim bude přistupovat individuálně. Probere s nimi blíže jejich business, projde nastavení webu a poté jim prezentuje nabídku, která přesně odpovídá dané situaci. Jen tak lze dosáhnout výsledků a obě stany mohou být dlouhodobě spokojené.

Michal Kuchař

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).