Hlavní navigace

Televize budoucnosti přichází z nebe

Komerční sdělení
Nástup ultravysokého rozlišení UHD nabírá obrátky a satelitní vysílání v tomto vývoji hraje klíčovou roli.
27. 3. 2019
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Zatímco se vysoké rozlišení HD stává standardem televizní zábavy, jeho roli prémiové nabídky přebírá Ultra HD. Televizorů podporujících UHD už se prodává víc než těch, které nový formát neumějí. Vlastně je dnes těžké sehnat přístroj s delší úhlopříčkou, který by s UHD nebyl kompatibilní. Analytik David Mercer odhaduje, že se za loňský rok celosvětově prodalo přes 100 milionů UHD televizorů a počet domácností s takovým přístrojem v obýváku přerostl 300 milionů. Za pět let se jich podle jeho prognózy prodá 200 milionů kusů.

V současnosti po světě vysílá něco přes sto UHD kanálů, a zdaleka již ne jen promo kanály určené k testování nové technologie. V ultravysokém rozlišení lze sledovat stále více komerčních stanic, především sportovních, dokumentárních a zaměřených na životní styl. Jen satelitní operátor SES vysílá přes 50 UHD kanálů, z nichž je 38 komerčních. Podle studie agentury Euroconsult z roku 2016 naroste do tří let počet přenášených UHD kanálů na nejméně 238, možná ale až na 607. A za pět let analytici předpokládají, že jich bude v éteru téměř tisícovka. 

Poptávka tu je

Pro spotřebitele tedy UHD nepředstavuje jen „lepší hádéčko“ nebo další zbytečnou novotu, jakou bylo mrtvorozené 3D TV. UHD totiž není jen o znásobení počtu pixelů, ale přináší ve všech směrech viditelně kvalitnější obraz. Například přirozenější zobrazování jasů prostřednictvím technologie HDR, tedy High Dynamic Range čili vysoký dynamický rozsah. Každý záběr je pořízen s dvěma rozdílnými expozicemi a následně spojen do jediného snímku slučujícího detailnější tonální prokreslení obou.

Formát UHD navíc dokáže zobrazit celé barevné spektrum standardu REC.2020, které pokrývá 67 procent barev rozlišitelných lidským okem. Pro srovnání, starší normy obsáhly ani ne třetinu a paleta Adobe RGB podporovaná některými HD televizory zhruba polovinu viditelných barev. Specifikace UHD přitom splňují i nejširší standard REC.2100. Modulace zachyceného světla do elektronických signálů totiž již není založena na jednoduché gamma křivce, ale na sofistikovanějších opto-elektronických a elektro-optických funkcích.

Rámcové parametry nového formátu před třemi lety definovalo Ultra HD Forum, sdružení padesátky klíčových hráčů v komunikačním byznysu. Mezitím už ale někteří vysílatelé a výrobci spotřební elektroniky vzali věci do svých rukou, takže se dnes na trhu potkává pět různých systémů zobrazování v HDR. Což spotřebitele může mást, poptávku po UHD televizorech to ale očividně netlumí. Stejně tak jsou diváci ochotni si u svého operátora mírně připlatit za vyšší počet UHD kanálů. Alespoň ti němečtí, jak ukázal nedávný průzkum agentury S&L Research1.

Počty vycházejí

Lze jistě říci, že tento zájem vytváří tlak na televizní průmysl a rychlé rozšiřování nabídky obsahu v kvalitě UHD. Přizpůsobení stávajících distribučních procesů a infrastruktury novému, v mnoha ohledech technologicky náročnějšímu formátu ovšem vyžaduje významné úsilí. Počínaje výrobou obsahu jako takového, který musí být pořízen nativně v UHD, tedy odpovídající natáčecí technikou. A při jejím výběru stejně jako při postprodukci je třeba zohledňovat, jakými cestami bude obsah šířen.

Bohužel platí, že aby filmová studia a vysílatelé dostali UHD obsah k divákovi, musí si vybírat mezi několika formami televizní či online distribuce s rozdílnými nároky. Jen přes satelit lze obsah šířit všemi způsoby najednou, tedy přenášet také video na vyžádání (VoD) nebo online služby na principu OTT. Což pro vysílatele znamená, že se nemusejí sami starat o žádný krok distribučního procesu.

Důležitým milníkem bylo zavedení kodeku HEVC (High Efficiency Video Coding), který video soubory komprimuje bez omezení kvality obsahu. Díky tomu se násobný objem dat signálu v rozlišení UHD vtěsná do stejné šířky pásma jako dva HD kanály. Obsah obrazové kvality 4K kódovaný v HEVC se povedlo vysílat přes běžnou telekomunikační infrastrukturu poprvé v listopadu 2014 operátorovi SES. Ostatně není náhodou, že nástup UHD probíhá především přes satelit, ostatně jako tomu bylo i v případě formátu HD.

Když vezmeme v úvahu všechny technologické i ekonomické faktory, satelitní vysílání poskytuje největší přenosovou kapacitu a představuje nejefektivnější způsob šíření obsahu bez ohledu na pozemní infrastrukturu. Telekomunikační družice se přitom dnes stávají čím dál univerzálnějšími. Moderní satelity autonomně upravují parametry svých přístrojů a vysílání s ohledem na aktuální vytížení, což jejich přenosovou kapacitu může krátkodobě až zdesetinásobit ve srovnání se staršími stroji s pevným nastavením. Satelitní vysílání je tedy tou technologickou platformou, která udává tempo nástupu formátu UHD.


1“HD & Ultra HD Monitor 2018”, S&L Research, listopad 2018