Hlavní navigace

Tisk jako platforma pro rozšířenou realitu

Rozšířená realita je moderní způsob komunikace doplňující reálný obraz o další informace, jako je text, video či animace.

Doba čtení: 2 minuty

Funguje na principu zobrazení „rozšířeného“ obsahu na displeji telefonu nebo tabletu. Tento obsah může v praxi vypadat například jako objekt zdánlivě se vznášející nad určitým výtiskem – stránkou v časopise, letákem, informační cedulí a podobně. A právě o tisku jako o nositeli rozšířené reality jsme hovořili se Zdeňkem Vrbkou, Manažerem inovací Konica Minolta.

Rozšířenou realitu si intuitivně spojujeme se smartphony nebo tablety, jak se váže k tisku?

Chytré mobily nebo tablety sice rozšířenou realitu zobrazují, tisk ale v současné době stále zůstává nejrozšířenějším médiem, ze kterého si ji „načítají.“

Pokud si chcete vyzkoušet možnosti rozšířené reality ve svém telefonu:

  • Stáhněte si zdarma aplikaci “KM Vision” na Google Play nebo Appstore
  • Zapněte aplikaci a naskenujte úvodní obrázek v článku.

Takže klasický tisk má stále budoucnost?

Je otázkou, co si představíme pod pojmem klasický tisk. Jisté je, že značná část obsahu dnes vzniká on-line. Přesto si lidé zachovali určitý citový vztah k textům na papíře. A my právě zde vidíme příležitost k propojení obou těchto oblastí pomocí technologie rozšířené reality.

Jak si to konkrétně představujete?

Rozšířená realita se stává stále zajímavějším a vyhledávanějším nástrojem komunikace. V našem inovačním centru vyvíjíme řešení, která umožňují informaci vytištěnou na papíře propojit s digitálním obsahem, jako jsou obrázky, videa, zvuk nebo obsah na sociálních sítích. Tím můžeme statickou informaci atraktivně rozhýbat a změnit tak způsob vnímání daného sdělení.

Jaké mají tyto možnosti praktické využití?

Jde především o nový komunikační kanál. Třeba s turisty, s klienty nebo se zákazníky. Konica Minolta například realizovala zakázku pro jednu pojišťovnu, kdy jsme nad pohlednicí připomínající pravidelné očkování vytvořili digitální obsah, který upozorňoval na aktuální slevy, zobrazoval nejbližší ordinaci na základě geografické polohy konkrétního zákazníka a umožňoval i rezervaci termínu očkování. Obsah se zobrazil po namíření kamery chytrého telefonu nebo tabletu na pohlednici, aniž by bylo nutné zapínat počítač a hledat detailnější informace na internetu. Zároveň mohl zákazník rovnou zaslat zpětnou vazbu na poskytované služby bez psaní e-mailu nebo využití call centra.

Takže jakési organické propojení „hmatatelného světa tisku s prchavým“ on-line prostředím? 

Dá se to tak říci, ty možnosti jsou téměř neomezené. Třeba nad nákupními katalogy si zájemci snadno zobrazí dostupnost zboží a případně ho rovnou objednají. Nebo nad obalem potravin výrobce uvede detailnější informace o původu a doporučí recepty k přípravě jídla. Naší snahou je umožnit lidem využívat výhody dnešních moderních on-line technologií v kombinaci s fyzickou realitou, která nás obklopuje. Zatímco papírovou pohlednici dostanou všichni stejnou, digitální informace se může pro každého lišit a stejně tak digitální reakce každého zákazníka bude různá. Někdo službu olajkuje na Facebooku, jiný si ji rovnou objedná.

Jaký bude váš další krok v rámci rozvoje rozšířeného tisku?

Aktuálně se chystáme naše řešení přenést do oblastí, jako jsou vzdělávání, zdravotnictví, výroba či doprava nebo pro použití s chytrými brýlemi.