Hlavní navigace

Velké srovnání TOP e-shopových řešení!

Porovnání tří krabicových řešení e-shopu formou pronájmu. Které z nich nabídne nejlepší cenu a funkčnost?

Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Předmět případové studie je středně velký e-shop s počtem produktů do 5 000, který chce expandovat na slovenský trh a potřebuje druhou jazykovou mutaci v eurech na vlastní doméně.

Výběr vhodného systému závisí na mnoha aspektech a měl by být pečlivě zvážen na základě potřeb a konkrétních požadavků plánovaného nebo migrovaného e-shopu.

Mnoho projektů při jejich startu nevěnovali výběru vhodného řešení dostatek pozornosti a již na startu zakopávají o omezení vybraného řešení. S růstem takového projektu je dříve nebo později nutné zvážit migraci na jiné řešení, které bude vyhovovat požadavkům.

Základem pro správnou volbu je mít přehled v rozdílnostech, cenách a ohebnosti u řešení, která se řadí mezi kvalitní na zdejším trhu.

Oslovil jsem proto emailem tři poskytovatele zajímavých pronajímaných e-shopových řešení s následující poptávkou:

„Dobrý den,

rád bych poptal pronájem e-shopu. Můžete mi prosím na základě požadavků níže udělat kalkulaci a návrh doporučeného řešení?

Zajímá mě, kolik budu doplácet nad rámec tarifu za některé z požadavků. Zejména za možnost druhé domény e-shopu se slovenskou jazykovou mutací nebo za pravidelné importy dat.

Dále jsem se chtěl zeptat na grafické možnosti, a zda grafiku mohu sám upravovat v kódu. Kolik si případně účtujete za hodinu práce grafika, kdybych potřeboval s něčím pomoct?“

Základní požadavky:

  • Do 5 000 produktů
  • 2 jazykové mutace (CZ a SK) – každá na samostatné doméně
  • Měna v CZK a EUR
  • Pravidelný import dat od dodavatele (použil jsem v tomto případě CanisProsper)

Proč jsem požadoval v případové studii druhou jazykovou mutaci? Souvisí to s výhodností expanze na méně konkurenční trhy, například maďarský, rumunský nebo právě slovenský.

Pro efektivní administraci e-shopu je dnes standardem napojení na feed dodavatele.

Dle nabídek od vybraných poskytovatelů jsem sestavil základní cenový přehled pro poptávaný e-shop.

Shoptet Fastcentrik UPgates
Max. 5 000 produktů 1 740 Kč (Tarif PROFI) 2 290 Kč (Tarif PLUS) 1 950 Kč (Tarif GOLD)
2. jazyková mutace na samostatné doméně

1 740 Kč (2. e-shop)/ měsíc

916 Kč (druhá licence – sleva 60%) / měsíc 275 Kč / měsíc
Měna v CZ a EUR 200 Kč / měsíc
Pravidelný import dat dodavatele CanisProsper

400 Kč/měsíc

(nebo jednorázově 7 990 Kč) + měsíční poplatky externí aplikace, pokud je xml nevalidní se systémem shoptet

1990 Kč jednorázově za napojení xml

+

poplatek od 7 do 14.000 Kč, pokud je xml nevalidní se systémem Fastcentrik

350 Kč/ měsíc

+

 3 600 Kč jednorázově, pokud je xml nevalidní se systémem UPgates.
Další různé rozšiřující moduly e-shopu Cena jednorázově nebo měsíčně dle modulu. Veškeré moduly jsou již v ceně pronájmu řešení Veškeré moduly jsou již v ceně pronájmu řešení
Cena celkem (bez DPH) + pravidelný import

4 080 Kč / měsíc

+ 0 Kč jednorázově (nevalidní xml poplatky)

3 206 Kč / měsíc

+ 1 990 Kč jednorázově (nevalidní xml poplatek 7 – 14 000 Kč)

2 575 Kč / měsíc

+ 3 600 Kč jednorázově

Napojení xml od dodavatele

Většina dodavatelů, od kterých budete chtít importovat produkty do e-shopu nebude mít xml ve formátu, který můžete bez úprav přímo importovat. Všechna 3 zmíněná řešení mají standardně vlastní formát xml, který můžete bez problému importovat nebo je možné importovat běžné formáty, např. heureka strukturu xml (v té ovšem většinou chybí kódy produktů).

Pokud máte xml v jiném formátu, je nutné xml import nastavit na míru. Některá řešení to udělají za poplatek, jiná vůbec.

Fastcentrik:

Pokud nemáte validní xml, Fastcentrik Vám xml napojí individuálně. Cena se může pohybovat dle složitosti xml od 7 do 14.000 Kč.

Pokud je xml validní, stojí napojení 1990 Kč za každé xml.

Shoptet:

Pokud nemáte validní xml, musíte využít externí aplikace, které budou import obsluhovat. Shoptet dle informací z infolinky individuální napojení neprovádí. Bohužel externí aplikace znamená také další měsíční poplatek.

Pokud je xml validní, stojí napojení 400 Kč/měsíc (nebo jednorázově 7 990 Kč) za neomezené množství xml.

UPgates:

Pokud nemáte validní xml, UPgates Vám xml napojí individuálně za poplatek 3600 Kč.

Pokud je xml validní, stojí napojení 360 Kč měsíčně pro maximálně 5 jednotlivých xml.

Poznámka – oddělené administrace

V případě řešení Shoptet a Fastcentrik je nutné jazykovou mutaci na vlastní doméně vystavět na druhém samostatném e-shopu se samostatnou administrací. Synchronizaci skladu je nutné řešit mezi mutacemi datovými importy, což považuji za zbytečně komplikované řešení, které bude do budoucna přidělávat práci se správou druhého samostatného e-shopu.

V případě potřeby provozovat e-shop ve větším počtu mutací na vlastních doménách je model s použitím samostatného e-shopu pro každou mutaci zcela nemyslitelný a generoval by obrovské množství zbytečné práce.

Poznámka – mutace bez vlastní domény

Mnoho projektů se rozhodne provozovat jazykové mutace pro CZ a SK trh na jedné doméně jen s měnovou mutací nebo provozem na jedné doméně, kde se druhý jazyk nachází na adrese mojedomena.cz/sk.

Takové řešení je okoukané z provozu mezinárodních e-shopů nejčastěji s doménou .com a jazykovou mutací pouze do základních jazyků. (standardně: angličtina, němčina, španělština, francouzština).

Takový přístup ovšem není vhodný pro specifickou expanzi jako je CZ e-shop na Slovensko nebo Německo. Vstup na tamní trh s tímto modelem je obtížnější a obvykle vyžaduje zvýšené náklady na marketing.

Příkladem nám mohou být veleúspěšné projekty, které touto expanzí prošly.

mall.sk, alza.sk, datart.sk, astratex.sk a mnohé další.

Grafické možnosti a ohebnost systému

Ve srovnání grafických možností e-shopových řešení jsem čerpal z vlastních zkušeností a z dat serveru vybrat-eshop.cz.

Shoptetu máte možnost vybrat si z devíti šablon, které jsou zdarma. Pokud je chcete upravit na míru, Shoptet tuto možnost nabízí prostřednictvím svých partnerů a odborníků v oblasti grafického designu. Cenově se jejich služby pohybují v rozmezí od 300 do 4 990 Kč za hodinu práce. Shoptet nemá žádný editor grafiky pro individuální úpravy bez nutnosti znát kódování.

FastCentrik vám nabídne služby grafika interně za cenu 1 100 Kč za hodinu práce. Máte možnost upravovat CSS styly, HTML a JS. Neexistuje zde žádný grafický editor, pomocí kterého můžete nastavovat grafiku na míru bez nutnosti znát kódování.

UPgates nabízí interní služby grafika za cenu 1 200 Kč za hodinu práce. Můžete si u nich ale e-shop sami graficky nastavit na míru v modulu Designer, který poskytuje vcelku zajímavé možnosti individualizace designu, a tak tyto placené grafické služby využijete maximálně pro tvorbu bannerů apod. Grafické úpravy můžete dělat také sami v HTML, CSS a JS kódu.

Shoptet Fastcentrik UPgates
Cena grafických služeb 300 – 4 990 Kč / hod. práce 1 100 Kč / hod. práce 1 200 Kč / hod. práce

Další požadavky

U ostatních požadavků na můj projekt nebyl mezi poskytovateli žádný výrazný rozdíl. Nevýhodou u řešení FastCentrik je počítání variant jako nových produktů. Pokud máte produkty v mnoha provedeních, může se stát, že se nakonec nedostanete do daného cenového balíčku, protože překročíte maximální počet produktů.

Fastcentriku a UPgates jsou veškeré moduly již v ceně každého balíčku a žádné doplňky navíc není třeba doplácet. V tomto má nevýhodu Shoptet, kde musíte u nižších cenových balíčků za některé moduly doplácet a cena je tak dosti proměnná.

Shoptet Fastcentrik UPgates
Propojení s Pohodou a obousměrný přenos dat
Více variant nabízeného zboží Varianta ≠ položka Varianta = položka Varianta ≠ položka
Filtrace dle parametrů
Platba kartou (platební brána GoPay, ComGate) GoPay
Napojení na dopravce PPL GeisPoint
EET řešení
Automatické párování plateb
Online skladová dostupnost a blokace produktů
Věrnostní program pro zákazníky
Slevové kupony
Diskuse a hodnocení produktů Na Facebooku
Související a alternativní produkty
Sady a příslušenství X
Vyhledávač s našeptávačem
Napojení na Google Analytics
Možnost hodnotit e-shop na zboží a heuréka Heuréka
Možnost nákupu bez registrace
Propojení se soc. sítěmi
Možnost vlastních úprav přepravy
Ověření zákazníka pomocí ARES X
Neomezené odesílání newsletterů 15 000 / měsíc 10 000 / měsíc
Emailové schránky neomezeně max. 10 schránek 100 Kč/ měsíc

Informace na závěr

Výše jsou popsány základní funkčnosti a seznam modulů jednotlivých řešení. Pro výběr vhodného e-shopového řešení je nutné se dále podívat na možnosti těchto jednotlivých modulů.

Všechna zmíněná řešení bezesporu patří mezi kvalitní systémy, které se neustále vyvíjí. Ovšem existují mnohdy malé, ale přesto zásadní rozdíly v použitelnosti jednotlivých modulů.

Ve své praxi se soustředím na e-shopy s individuálními požadavky, s potřebou řešit nestandardní situace a přizpůsobovat e-shop na míru sortimentu a zákazníkovi po designové i funkční stránce. Z tohoto důvodu velice často buduji nový e-shop nebo provádím migraci na řešení UPgates.

Pokud plánujete migraci e-shopu, doporučuji projít článek – Převod e-shopu na jiný systém, aneb, jak se postavit k migraci e-shopu

UPgates poskytuje jako jedno z mála krabicových řešení přístup do html samotné šablony, díky čemuž je možné e-shop individuálně upravovat, měnit takřka neomezeně jeho design a rozšiřovat funkčnosti jednotlivých modulů dle potřeby.

Takové možnosti jsou u krabicových systémů nestandardní a otevírají dveře zcela novému prostoru práce s krabicovým systémem, kde je možné snadno vytvořit svépomocí e-shop pro nenáročný projekt naprosto bez nutnosti znát kódování a zároveň je systém schopen vyhovět i extrémně náročným projektům, kde je nutná potřeba individuálních funkcí i designu.

Za sebe považuji systém UPgates za velice schopný a bez obav ho často doporučuji jako jedno z nejlepších řešení na trhu, které budoucího provozovatele nezklame a poroste s potřebami jeho e-shopu.

Kamil Kopecký