Většina ze zhruba 40 tisíc českých e-shopů si řeší skladování a logistiku interně. Nejmenším se zboží vejde do pár polic v garáži, další expedují zboží z vlastní kamenné prodejny. Ti největší investují do logistiky stamiliony a optimalizaci doručení zboží klientům se u nich věnují celé týmy odborníků. Co mají ale dělat středně velké e-shopy s měsíčním počtem zásilek ve stovkách, tisících až desetitisících kusů prodaného zboží? Mají investovat do logistiky, skladů, vybavení, systémů a řízení procesů kolem doručení zásilek z e-shopu klientům, nebo se porozhlédnout po externím dodavateli tzv. fulfillment služeb?
V následující tabulce si můžete porovnat, jaké otázky musí v logistice řešit e-shop a jak to vypadá, když je přenechá k řešení logistickému partnerovi.
Vlastní logistika |
Outsourcing / Fulfillment |
|
Pronájem skladové plochy |
platím celou pronajatou plochu skladu |
platím pouze takovou plochu, kterou aktuálně využívám |
Naskladňování a kontrola zboží |
vše řeším ve svém skladu sám |
na základě avíza zajistí kontrolu a naskladnění logistický partner |
Mzdy zaměstnanců |
platím měsíční mzdy, bez ohledu na počet zakázek, nemocnost, dovolené apod. |
platím jen za práci na zásilkách |
Obalový materiál |
nakupuji předem sám |
platím zpětně jen za to, co bylo použito |
Doprava |
mám samostatné smlouvy s dopravci |
využívám hromadného nákupu logistického partnera |
Při sezónní špičce |
musím krátkodobě nabrat další lidi, zajistit techniku, prostory atd. |
vše zajistí logistický partner |
Zpracování dobírek a reklamací |
musím řešit vlastními silami |
zajišťuje logistický partner |
Manipulační technika |
musím koupit nebo si pronajmout drahou manipulační techniku, regály, čtečky, tiskárny apod. |
zajišťuje logistický partner |
Informační technologie |
musím mít a udržovat vlastní skladový systém |
zajišťuje logistický partner |
A jak to vychází cenově?
V zásadě se dá předpokládat, že náklady na sklady, obalový materiál, dopravu a práci budou obdobné jako u vlastního skladu. Rozdíl je v tom, že se nestaráte o sezónní špičky, nečekané výkyvy poptávky způsobené například pandemií, prostě máte volné ruce pro marketing, obchod a další rozvoj vašeho podnikání.
Outsourcing logistiky si volí čím dál tím víc e-shopů
Dlouholetý poskytovatel logistiky pro e-shopy, společnost ComGate, poslední dobou registruje zvýšený zájem o své služby. Kvůli stoupající poptávce nedávno navýšila své kapacity ve skladu v Praze – Horních Počernicích. Fulfillmentové služby ComGate v Praze, Týništi nad Orlicí a Bratislavě využívá přes 200 e-shopů.
Pokud budete uvažovat o outsourcingu logistiky, doporučujeme abyste se neomezili pouze na e-mailovou komunikaci a cenovou nabídku, ale osobně se setkali s poskytovatelem. Zeptejte se na informační systém a komunikační rozhraní, vytvořte si osobní dojem. Jedná se o zásadní rozhodnutí, které může způsobit bolesti hlavy, nebo naopak nakopnout vaše podnikání.