Na těchto závěrech se shodli členové Development clubu v Praze, který tvoří zástupci partnerských firem 2N Telekomunikací z několika desítek světových zemí. „Zákazníci se přestali zajímat o technologie, očekávají především užitek, jednoduchost ovládání, spolehlivou a kvalitní funkce bez ohledu na technologii. V tomto ohledu vidím největší změnu a příležitost,“ potvrzuje generální ředitel 2N Telekomunikací Oldřich Stejskal a dodává: „Budoucností jsou rychlé datové bezdrátové sítě, které umožňují využívat internetových aplikací.“
Jednotlivé dopady krize i současný stav se značně v jednotlivých zemích liší. „Většina našeho podnikání je založena na leasingu a hlavní problém je v tuto chvíli ostražitost leasingových společností. Velmi pečlivě se dívají na finanční situaci klienta, což způsobuje velké zdržení při uzavírání obchodů, lhůty se protahují,“ říká Jari Moilanen z finské společnosti Vodacom. V severské zemi je nyní hitem především propojení hlasu, dat a všech služeb spojených s komunikací do jediné linky. „Díky němu zákazníci hodně ušetří, je to silný balíček,“ dodává.
Oproti zbytku Evropy je extrémně vyspělý trh v Izraeli, kde padají ceny a rozvíjí se sítě třetí generace. „Během krize se podařilo prolomit prodeje mobilních produktů, které šetří náklady. Jedná se především o GSM brány. Navíc se letos srovná cena za volání na pevné a mobilní linky a tím se otevře trh UMTS řešení,“ říká Frank Michaud z izraelské společnosti Avalon.
Přesto Luis Santos ze španělské společnosti Xacom tvrdí, že krize telekomunikace nepostihla nikterak likvidačně. „Kde je krize? Všichni máme iPhony, netbooky a další hračky. Museli jsme sice reagovat úpravou cen, ale komunikace je jednou z přirozených lidských činností, která krizi nepodléhá,“ tvrdí.
O nás
2N Telekomunikace je ryze česká společnost zabývající se výrobou a vývojem telekomunikačních zařízení od roku 1991. V současné době má roční obrat přes 0,5 miliardy korun a plných 80 % produkce výváží do více než 125 zemí světa. 2N se zaměřuje především na obchodní model B2B v oblasti ICT (informační a komunikační technologie). Každý rok kolem 40 % svých tržeb reinvestuje do vlastního vývoje a výroby s cílem vytvářet nová a ještě úspěšnější řešení. Přestože se primárně soustředí na řešení pro operátory, zásadní pozornost věnuje i efektivní podpoře distribuční sítě a servisu.