„Čím vážnější věci člověk dělá, tím větší by měl mít nadhled a schopnost vnímat groteskní dimenze vlastního konání s vědomím, že všechno je beztak absurdní“, s těmito slovy vstupuje Václav Havel v novém časosběrném dokumentu na divadelní prkna. Originální formou je zachycen půl roku trvající společensko-divadelní projekt Divadla Husa na provázku. Vyvrcholením je scénická montáž, která obsáhne dramatickou tvorbu V. Havla od Zahradní slavnosti až po Odcházení. Televizní film o tomto projektu otvírá velké téma prolínání kultury a dějin, moci a outsiderovství, divadla a života, snu a reality; pokusí se být návratem k uměleckým kořenům dramatika Václava Havla.
Pozoruhodnou pasáží je setkání divadelníků s Václavem Havlem při posezení okolo velkého stolu a rozhovor, který ve spřízněné atmosféře Husy na provázku vede a moderuje novinářka Renata Kalenská. Bez velkých gest a téměř potichu se Havel vyjadřuje slovy, která jsme od listopadu 1989 začali slýchat jako nová a dodnes nám s kultivovaností charakteristickou právě pro něj znějí výjimečně. Ať už se zmiňuje o věcech soukromých nebo o vlastní tvorbě či reflexi prezidentské éry.
Tuto rovinu několikrát přeruší záběry na čtené zkoušky nebo nácvik divadelní akce v různých prostředích, která tvůrci z „Provázku“ tradičně využívají, včetně debat nad textem scénáře mezi režisérem Vladimírem Michálkem a scenáristou Petrem Oslzlým.
Souznění v protikladu a názorovou polemiku v atmosféře vzájemného respektu přináší druhá polovina dokumentu. Ve chvíli, kdy se Václav Havel setkává s mladými lidmi, kteří se narodili v roce 1989. Různost názorů, potřeba vznášet jasné a adresné dotazy a očekávat otevřené odpovědi, včetně veřejně přiznané zodpovědnosti, rozličná představa o vlastní angažovanosti i o tom, co je podstatné a prioritní v usilování o budoucnost, radikalizace některých nacionálně laděných postojů. To vše se samozřejmě ozve jen ve stručném nástinu, ale ve všech účastnících (a my věříme, že i v televizních divácích) zůstává jako nejcennější zážitek právě to zjištění, že žijeme dobu, ve které je možné nahlas vznášet – někdy až velmi – kontroverzní názory a vést polemiku, která se neskrývá.
Dokument provázaný s divadelní akcí je formálně zvláštní útvar. Ozývají se v něm otázky, výzvy a vzkazy, které můžeme vnímat jako autorskou licenci inscenátorů, ale zároveň jako přesně zacílený odraz skutečnosti. Nastavená zrcadla jsou v některých momentech neuvěřitelně přesná…
Cirkus Havel
Koproducenti: Česká televize a Plum Production s.r.o.
Dramaturg: Lenka Poláková, Centrum publicistiky a dokument TS Ostrava
Vedoucí výroby: Marcela Rovnaníková
Hlavní kameraman: Richard Krivda, Jiří Zykmund
Scénář a režie: Břetislav Rychlík
Těm, kteří mají tu příležitost, být v úterý 27. října 2009 v Brně, doporučujeme předpremiéru dokumentu, kterou po skončení divadelního představení uvede ve 22:00 hodin Divadlo Husa na provázku.