Hlavní navigace

D-dur – soudobý speciál 29. 5.–23. 7. 2008

[Tisková zpráva] Český rozhlas D-dur nabízí od 29. května vedle svého pravidelného nepřetržitého vysílání klasické hudby paralelní hudební projekt nazvaný „Český rozhlas D-dur Speciál“. Je věnován hudbě 20. století a hudbě soudobé. Zazní v něm ve vyváženém výběru přes sedm set děl pěti stovek autorů širokého spektra. Začátek vysílání připomíná skandální pařížskou premiéru baletu Svěcení jara Igora Stravinského 29. 5. 1913, která charakteristicky otevřela novou dobu.

Sdílet

Po letošním úspěšném projektu Varhanní Velikonoce přináší Český rozhlas D-dur vedle svého pravidelného nepřetržitého vysílání klasické hudby i další hudební projekt nazvaný „Český rozhlas D-dur Speciál“, který je věnován moderní hudbě 20. století a hudbě soudobé. Zazní v něm přes sedm set děl pěti stovek autorů širokého spektra – od konzervativněji orientovaných přes tvorbu uznávaných klasiků po avantgardní, elektroakustické a další experimentální kompozice. Zhruba tři pětiny nabídky tvoří hudba zahraniční provenience, dvě pětiny hudba tuzemská.

Vysílání začne symbolicky 29. května (a bude trvat do 23. července). Úvodní datum nebylo zvoleno náhodně, nýbrž proto, že jde o určitý mezník. Dne 29. 5. 1913 měl totiž v pařížském Théâtre des Champs-Elysées premiéru balet ruského skladatele Igora Stravinského (1882–1971) Svěcení jara, který vyvolal legendární poprask a nevoli, způsobenou jak hudbou, tak revoluční choreografií Vjačeslava Nižinského. Jakoby tak byla předznamenána i budoucí cesta moderní hudby 20. století – rozpaky a odmítání ze strany publika a mnohdy avantgardní provokování ze strany tvůrců.

Český rozhlas D-dur se svým speciálním projektem věnovaným moderní hudbě pokusí překlenout postupně vzniklou propast mezi modernou a posluchačem a nabídne ve vyváženém výběru široké hudební stylové spektrum. Dramaturgii tohoto Speciálu tvořili jednak hudební redaktoři ČRo D-dur, respektive stanice Vltava, jednak bylo osloveno s prosbou o tip přes 80 českých skladatelů a interpretů.

Hlediskem při výběru hudby z archivu Českého rozhlasu bylo především postihnutí stylové, slohové a interpretační rozmanitosti, která se v moderní hudbě za posledních 95 let objevila.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).