Datové a internetové služby přinesly vloni Českému Telecomu 3,7 miliardy korun
22.03.2005 – O 12 % více než v předchozím roce vynesly ČESKÉMU TELECOMU jeho datové a internetové služby. Tato skupina výnosů segmentu fixních technologií (bez Eurotelu) představovala 3 684 miliony korun, a byla tak jednou z nejdynamičtěji rostoucí příjmovou kategorií ve struktuře výnosů ČESKÉHO TELECOMU.
V roce 2004 kladl ČESKÝ TELECOM na rozvoj datových a internetových služeb a služeb s přidanou hodnotou velký důraz. „Datové a internetové služby by se měly v budoucích letech stát jedním z hlavních příjmových pilířů společnosti a postupně tak vyrovnat pokles tržeb z tradičních fixních hlasových služeb. Předpokládáme, že k tomuto vyrovnání dojde přibližně do dvou let. Vývoj v západoevropských zemích nasvědčuje, že tento plán je realistický,“ uvedl Juraj Šedivý, výkonný ředitel pro finance a 1. místopředseda představenstva ČESKÉHO TELECOMU.
Vysokorychlostní internet
Nabídka služeb vysokorychlostního připojení k internetu a rozvoj technologií se staly v roce 2004 hlavní strategickou oblastí rozvoje a investic ČESKÉHO TELECOMU. Společnosti se podařilo zvýšit počet zákazníků využívající vysokorychlostní připojení o 575 % na 101 tisíc, oproti 15 tisícům na konci roku 2003. K dynamickému růstu dochází od května 2004, kdy ČESKÝ TELECOM představil službu Internet Expres – neomezené připojení k internetu za pevný měsíční paušál -, který se u zákazníků setkal s vysokým zájmem.
Podobně se vyvíjela také nabídka vysokorychlostního připojení prostřednictvím mobilních technologií, kdy 100% vlastněná dceřiná společnost ČESKÉHO TELECOMU, Eurotel Praha, nabídla v srpnu 2004 jako vůbec první operátor na světě vysokorychlostní internetové připojení prostřednictvím technologie CDMA2000 1×EV-DO. Pod produktovým názvem Eurotel Data Expres si díky své nabídce neomezeného internetového připojení za atraktivní pevný měsíční paušál tato služba během pouhých pěti měsíců (do konce roku 2004) získala téměř 30 tisíc zákazníků.
Pokrytí
V roce 2004 ČESKÝ TELECOM zvýšil pokrytí vysokorychlostním internetem o 100%. Od začátku roku 2005 zpřístupnil vysokorychlostní internet v dalších 154 lokalitách. Služby Internet Expres jsou tak nyní dostupné již v 988 oblastech. Potenciální pokrytí vysokorychlostním internetem se tím zvýšilo na téměř 3 000 000 linek. Nyní si jej může objednat téměř 90 % zákazníků ČESKÉHO TELECOMU. Seznam nových lokalit je uveden na www.internetexpres.cz.
Telefonní linka je v současnosti nejrozšířenější metodou přístupu k vysokorychlostnímu internetu. ČESKÝ TELECOM v současnosti poskytuje tyto služby pro 120 tisíc linek a jeho podíl na trhu je téměř 80%. Objednávky Internetu Expres Optimal a Internetu Expres Hit představují více než 82 % všech aktuálních objednávek na trhu.
Internetový obsah
Další strategickou oblastí rozvoje ČESKÉHO TELECOMU je rovněž internetový obsah, který by dále podpořil poptávku vysokorychlostního připojení. Také zde ČESKÝ TELECOM učinil významné kroky. Jako první operátor ve střední a východní Evropě společnost v květnu 2004 spustila zábavní portál www.starzone.cz, jenž uživatelům internetu umožňuje legální stahování filmů a hudby ve vysoké kvalitě. Již od roku 2000 firma nabízí portál digitálních her www.gamezone.cz.
Eurotel představil svým zákazníkům v únoru 2004 Eurotel Jukebox, který umožňuje stažení hudby přímo do mobilního telefonu. V červnu 2004 tato služba zvítězila v hudební kategorii na londýnském Mobile Entertainment Foru (MEF).
V březnu 2004 Eurotel dále spustil unikátní integrovaný internetový a mobilní portál Eurotel Live!. Ten zákazníkům nabízí pestrý výběr informací, zábavy a služeb. Ke konci roku 2004 tento portál využívalo téměř 110 tisíc uživatelů.
Digitální domácnost, digitální kancelář
Na Invexu v říjnu 2004 uvedl ČESKÝ TELECOM spolu s Eurotelem koncept Digitální domácnost a Digitální kancelář (Digital Home a Digital Business). V únoru 2005 pak společnosti uzavřely strategickou alianci s firmou Microsoft v oblasti vývoje, propagace a poskytování inovativních produktů a služeb. Ta mimo jiné řeší úzkou spolupráci právě na projektech Digitální domácnosti a Digitální kanceláře. Součástí je například přenos hudby, videa a televize po telefonní lince (Music on Demand a Video on Demand), digitální televize či platforma e-commerce. Komerční spuštění IPTV (televize přes internet) ČESKÝ TELECOM plánuje na konec roku 2005.
Balíčky „integrovaného operátora“
Jako jediný integrovaný telekomunikační operátor v České republice nabídl ČESKÝ TELECOM začátkem ledna 2005 produktový balíček Eurotel Data Speed, který zákazníkům přináší kombinaci mobilních hlasových služeb a pevného vysokorychlostního připojení prostřednictvím technologie ADSL. Novinky v oblasti kombinovaných produktů představí ČESKÝ TELECOM svým zákazníkům také v roce 2005.
Strategická je přitom spolupráce s Eurotelem a využití tak konkurenční výhody propojení fixní a mobilní technologie. To umožní ČESKÉMU TELECOMU a Eurotelu nabídnout svým zákazníkům komplexní řešení v oblasti datových, internetových i hlasových služeb se současným využitím synergických efektů ze vzájemného propojení svých fixních a mobilních technologií.
O společnosti Český Telecom
ČESKÝ TELECOM, a. s., je vedoucí telekomunikační společností v České republice. Prostřednictvím své dceřiné společnosti Eurotel Praha, spol. s r. o., se významně podílí také na trhu mobilních služeb. Podrobné informace o firmě a nabídce jejich služeb jsou k dispozici na www.telecom.cz, která byla oceněna jako BestWeb 2003 v anketě WebTop100.
Mimořádnou pozornost věnuje ČESKÝ TELECOM využití růstového potenciálu datových a internetových služeb. Podle výzkumu agentury GfK považují IT manažeři ČESKÝ TELECOM za nejlepšího poskytovatele datových služeb v ČR. Společnost se hodlá stát rovněž předním poskytovatelem komplexních služeb v oblasti e-commerce.
ČESKÝ TELECOM se pravidelně umísťuje na předních místech v soutěži o cenu za informačně nejotevřenější firmu domácího kapitálového trhu Signum Temporis. Na základě hlasování odborné veřejnosti, zástupců tisku a devítičlenné komise obsadil ČESKÝ TELECOM v roce 2003 opět první místo, stejně jako v roce 2001.
ČESKÝ TELECOM, a. s., patří podle své tržní kapitalizace a objemu obchodů k nejvýznamnějším firmám na českém kapitálovém trhu. Akcie společnosti jsou ve formě GDR obchodovány i na London Stock Exchange. Rating ČESKÉHO TELECOMU, a. s., patří trvale k nejvyšším, které mohou české společnosti získat od významných mezinárodních ratingových agentur.