„Asi nijak nepřekvapí, že sedmapadesát procent dotázaných potvrdilo, že právě konzervatismus podle nich brání rozvoji elektronických knih,“ potvrzuje Zdeněk Fekar, šéf marketingu knihkupectví. Dalších 32 procent lidí jako překážku expanze e-knih uvádí nedostatečnou nabídku, pro 28 procent respondentů je problémem vysoká cena čteček a pro 15 procent účastníků šetření vysoká cena samotných e-knih.
Přesto jde o trend, kterému se nejspíš ani česká knižní branže nevyhne. „Už nyní deset procent respondentů e-knihy nakupuje, dalších jedenapadesát procent nákup plánuje,“ uvádí Fekar s odvoláním na uskutečněný průzkum. Čtyři z deseti dotázaných uvedli, že o nákup elektronických knih zájem nemají.
V segmentu e-knih mají lidé nejvíce zájem o beletrii (61 %), jazykové slovníky a učebnice (36 %) a časopisy a noviny (35 %). Slabou třetinu (31 %) lidí zajímá jiná odborná literatura, čtvrtina respondentů by nakupovala průvodce a mapy, shodně po deseti procentech lidí uvedlo zájem o počítačovou literaturu a o jiné učebnice a jen necelých šest procent respondentů mělo zájem o ekonomickou literaturu.
Osm procent účastníků průzkumu už vlastní nějakou čtečku e-knih, dalších 46 procent si ji plánuje pořídit. Pětačtyřicet procent dotázaných uvedlo, že o ni nemá zájem. „Sedmdesát procent z těch, kteří uvedli konkrétní značku, vlastní nebo si plánuje pořídit čtečku Kindle od Amazonu,“ upřesňuje Zdeněk Fekar.
Podle průzkumu už běžně nakupuje knihy online 71 % lidí.
Průzkum probíhal od 18. do 27. ledna prostřednictvím serveru vyplňto.cz; k účastni v anketě knihkupectví pozvalo téměř deset tisíc členů svého věrnostního programu a také fanoušky prostřednictvím facebooku. „Šetření se celkem zúčastnilo 465 respondentů. I když nejde o reprezentativní průzkum, jeho výsledky mají dostatečnou vypovídací hodnotu,“ míní Zdeněk Fekar.
Firma Kanzelsberger byla založena v roce 1990. Se svými čtyřiceti prodejnami v osmadvaceti městech je největším celonárodním knihkupeckým řetězcem. Věrnostní program pro stálé zákazníky knihkupectví najdete na adrese www.klub-kanzelsberger.cz, firma je také aktivní na sociálních sítích: www.facebook.com/knihy.kanzelsberger a www.twitter.com/kanzelsberger.