Hlavní navigace

ERIC ROHMER Cyklus: Příběhy čtyř ročních období

[Tisková zpráva] Česká televize v rámci pondělního Filmového klubu poprvé uvede kompletní cyklus Příběhy čtyř ročních období francouzského režiséra Erica Rohmera. Počínaje 12. 3. vždy od 21,45 na ČT2 nabídne postupně Jarní příběh, Letní příběh, Podzimní příběh a Zimní příběh.

Sdílet

Eric Rohmer (*1920) představitel tzv. Nové vlny začínal jako profesor literatury a spisovatel. Po několik let zastával funkci šéfredaktora filmového časopisu Cahier du Cinéma. Coby režisér se k filmu se dostal až v roce 1950, kdy natočil svůj první krátkometrážní snímek. Během padesátých let pak režíroval víc než půl tuctu krátkých filmů, jejichž délka sahala od deseti do šedesáti minut. První celovečerní film Znamení lva přišel o devět let později. Další tituly pak Rohmer natáčí v uzavřených tématických cyklech. V roce 1962 zahájil prvním z šestidílných Morální příběhů (1963–1972), z nich Česká televize v minulosti uvedla snímek Moje noc s Maud. Po nich následuje šestidílný cyklus Komedie a přísloví (1980–1987), ze kterého na obrazovkách ČT bylo možné zhlédnout např. Pilotovu ženu a Zelený paprsek. V období let 1989 až 1998 vznikly čtyři Příběhy ročních období, jejichž kompletní přehlídku uvede Česká televize následující pondělní večery v rámci Filmového klubu na ČT2.

Série Příběhů čtyř období se zaměřuje na otázku svobody, náhody, osudu a manipulace, autor se zabývá lidskou tendencí nutit vlastní vůli druhým. Všechny příběhy končí dobře, na rozdíl od filmů předchozích Rohmerových cyklů. Postavy nejsou hrdinové, naopak jsou to docela obyčejní lidé. Váhající, nerozhodní, pod neustálým tlakem pokušení, odmítající bezprostředně volit. A tak se často schovávají za slova. Jarní a podzimní příběh se nese ve znamení machinace a intrikaření, které nakonec vede k neúspěchu. Letní a Zimní příběh ve znamení víry, která umožňuje nepravděpodobné. Pro postavy to znamená být věrný hodnotám, kterým věří a které dávají smysl jejich životu. V každém snímku hraje důležitou roli barva, symbolizující dané období, stejně tak jako i místo, kde se děj odehrává.

Rohmer je výsostným autorským filmařem. Sám si píše scénáře a vytvořil si osobitý, nezaměnitelný styl, který vykrystalizoval v minimalistický způsob vyprávění o vnitřním světě jeho hrdinů a jejich vztahů s okolím.

Jarní příběh (1989)
V Jarním příběhu introvertní studentka hudby Natacha seznámí svého svobodného otce s kamarádkou, učitelkou filosofie. Tak trochu intrikaří, protože doufá, že její otec opustí svou přítelkyni a zamiluje se do Jeanne. Hodně se tu mluví, diskutuje o filosofii, o lásce, sexu a přátelství. Tyto nikdy nekončící diskuse jsou součástí všedního každodenního života. A nikdo z jejich aktérů netuší, jak to vlastně dopadne.

Letní příběh (1996)
Nesmělý absolvent matematiky Gaspard tráví tři týdny prázdnin v bretaňském Dinardu a jeho okolí. Jeho jediným koníčkem je hra na kytaru a skládání písniček. Gaspard se postupně seznamuje s energickou studentkou etnologie Margot, rozmarnou a přelétavou Lénou a bezstarostnou a věcnou Solene. Každá je jiná, každá Gasparda nějakým způsobem přitahuje a zároveň odrazuje. A tak Gaspard brouzdá vztahy na pokraji přátelství a lásky, stejně jako brouzdá mělkým bretaňským mořem.

Tento úsměvně laděný „minimalistický“ příběh, ve kterém se stále jen mluví a klábosí, odhaluje autentickým způsobem, v banálních rozhovorech, citový život mladých protagonistů, jejich názory na lásku, na vztah mezi mužem a ženou a na přátelství.

Podzimní příběh (1998)
Magali má dospělého syna, dobrou vinici a nejlepší přítelkyni Isabelle. Po smrti svého manžela žije sama, a přestože pracuje velmi tvrdě na své vinici, k novému vztahu jako by neměla dost odvahy. Isabelle si však myslí, že by tato přitažlivá žena neměla zůstat sama, a vezme její osud tak trochu do svých rukou. Podá inzerát a seznámí se s přitažlivým mužem, který se netají svými sympatiemi k ní. Hra je rozehrána, ale protože se hraje s city, je hranice mezi štěstím a bolestným zraněním velmi křehká.

Zimní příběh 1991
Čtvrtý příběh, kterým se završuje tetralogie režiséra Erica Rohmera Příběhy čtyř ročních období. Zimní příběh je inspirovaný Shakespearovou Zimní pohádkou. Félice prožije během prázdnin velkou lásku. Nikdy si nepamatovala jména a názvy a nikdy tomu nepřikládala velkou důležitost. Není divu, že si při loučení poplete adresu a pak celá léta čeká na to, zda se její přítel z prázdnin a otec jejího dítěte objeví. Aniž by si to přiznala, žije Félice se svou holčičkou velmi osamoceně. A nyní se rozhoduje mezi dvěma muži – intelektuálem Loicem a dobře situovaným majitelem kadeřnického salónu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).