Zásadní nevýhody běžných filtrů nevyžádané pošty jsou nízká účinnost a možnost, že jako spam bude označen i normální e-mail.
Aplikované řešení – greylisting
Po důkladném testování a zvážení všech pro a proti jsme se rozhodli nasadit do ostrého provozu způsob filtrování nevyžádané pošty, který je od těch standardních odlišný v tom, že neanalyzuje příchozí e-maily podle jejich obsahu, ale blokuje nevyžádanou poštu na systémové úrovni.
Jak greylisting funguje? Metoda greylistingu počítá s tím, že mailservery rozesílající spam se chovají jinak, než servery normální. Pokud normální mailserver nedokáže doručit e-mail, pokusí se o to později znovu. Mailservery rozesílající spam se o opětovné doručení nepokusí. Není tedy nic jednoduššího, než první pokus o doručení mailu zamítnout a přijmout e-mail až na druhý pokus. Jak by řekl klasik: „Jak primitivní, ale jak účinné!“
Nevýhoda greylistingu je ta, že první e-mail z každého mailserveru přijde s mírným zpožděním. Běžně se uvádí desítky minut, první e-mail odeslaný ze schránky na portále Centrum.cz dorazil opožděn o 4 minuty. Po úspěšném doručení je mailserver zapsán na tzv. bílou listinu a další e-maily chodí okamžitě.