Dnešním dnem Google startuje nový grantový program pro novináře z celého světa. Grant ve výši 5 milionů amerických dolarů věnuje neziskovým organizacím, které rozvíjejí a vytvářejí nové přístupy k žurnalistice v digitálním věku. Cílem Googlu je pomoci tvůrcům zpravodajství bez ohledu na jejich velikost, aby tak mohli posunout digitální zpravodajství vpřed.
„Žurnalistiska hraje ve fungující demokracii klíčovou úlohu, i proto jsme se rozhodli poskytnout grant ve výši 5 milionů amerických dolarů neziskovým organizacím, které rozvíjejí a vytvářejí nové přístupy k žurnalistice v digitálním věku bez ohledu na jejich velikost,“ říká Nikesh Arora, prezident globálních obchodních operací a rozvoje byznysu Googlu a dodává: „Těšíme se na spolupráci s novinářskou komunitou a doufáme, že tyto granty pomohou rozvoji nových nápadů a podpoří experimentování.“
Grant ve výši 2 milionů amerických dolarů Google poskytne Nadaci Johna S. a Jamese L. Knightových, která se může pochlubit řadou úspěšně realizovaných programů podporujících inovaci v žurnalistice. Z poskytnuté sumy bude vyhrazen 1 milion dolarů na granty ze Spojených států, druhý milion bude vyčleněn na program Knight News Challenge.
Tento program přijímá grantové návrhy z celého světa, přičemž nejzazší termín pro podání přihlášek je 1. prosinec 2010. Program Knight News Challenge běží již pátým rokem a v minulosti podpořil projekty, jako je například DocumentCloud, jenž usiluje o zpřístupnění investigativního novinářského materiálu na internetu, kde bude volně přístupný všem.
Google se chce silněji angažovat a vytvořit podmínky pro jakoukoli zemi, proto zbylé 3 miliony dolarů věnujeme na žurnalistické projekty i v dalších zemích, a to prostřednictvím podobných partnerství. Podrobnější detaily budou oznámeny počátkem příštího roku.
Mediální společnosti po celém světě stále více upevňují svou pozici na internetu, Google naopak experimentuje s novými způsoby prezentace online zpravodajství a tvůrcům zpravodajství poskytuje nástroje typu Mapy Google nebo YouTube, aby tak mohli vytvářet atraktivnější webové prezentace pro své čtenáře. Google zároveň významně investuje do svých digitálních platforem, aby vydavatelům umožnil generovat vyšší tržby.
O společnosti Google Inc.
Inovativní vyhledávací technologie společnosti Google umožňují každodenní přístup k informacím milionům lidí po celém světě. Google založili v roce 1998 Larry Page a Sergey Brin, dva studenti univerzity ve Stanfordu, a dnes má přední postavení na všech hlavních globálních trzích. Model cílené reklamy, který Google nabízí svým zákazníkům, poskytuje firmám všech velikostí měřitelné výsledky a zároveň rozšiřuje možnosti internetu pro samotné uživatele. Centrála společnosti Google se nachází v americkém Silicon Valley, jednotlivé pobočky pak na různých místech Ameriky, Evropy a Asie. Více informací najdete vždy na www.google.com.
Google Česká republika
Česká pobočka Googlu byla založena v říjnu 2006, nyní dosáhla s partnerem Centrum Holdings 44% podílu na trhu vyhledávání (Toplist, 35. týden 2010). Google od otevření pobočky uvedl na český trh více než 70 lokalizovaných služeb pro české uživatele, a to včetně produktů jako Mapy Google, online kancelář Dokumenty Google, Kalendář Google, Překladač Google, video portál YouTube, prohlížeč Google Chrome nebo operační systém Android. Malé, střední i velké firmy v České republice mají možnost využít online reklamu v rámci vyhledávání a obsahové sítě (Google AdWords) nebo monetizovat svůj vlastní obsah v rámci služby Google AdSense).
Využít též mohou analytické nástroje pro plánování a měření kampaní: Google Analytics, Google Trends, Statistiky vyhledávání Google, Ad Planner, případně nástroj pro tvorbu grafických kampaní (Display Ad Builder).
Společnost Google Česká republika uzavřela desítky lokálních partnerství s klíčovými hráči na trhu v různých oblastech (média, korporátní sektor, enterprise, neziskový sektor atd.) V obchodní oblasti (prodej reklamy ve vyhledávání i v obsahové síti) Google úzce spolupracuje s celou řadou mediálních i internetových agentur v České republice, primárně však s držiteli certifikace Google Certified Company. Více informací na www.googleblog.cz nebo media centru pro české novináře http://sites.pressatgoogle.com/cz
O YouTube
YouTube je nejoblíbenější video platformou na světě, jež umožňuje milionům lidí sdílet a sledovat původní videa. YouTube funguje jako fórum a distribuční platforma, na níž se mohou setkávat miliony lidí z celého světa a vyměňovat si zde své postřehy i zkušenosti. Zároveň slouží jako velice efektivní platforma pro inzerenty, a to nezávisle na tom, o jak velkou společnost se jedná. YouTube má ústředí v kalifornském San Brunu a je stoprocentně vlastněnou dceřinou firmou společnosti Google.
YouTube vstoupil na český trh v říjnu 2008. V roce 2010 se stal podle průzkumu TNS Infratest (červenec 2010) vedoucím videoportálem v České republice z hlediska velikosti, povědomí i obliby. Podle průzkumu to dokazuje i fakt, že tři čtvrtiny uživatelů internetu YouTube používají, třetina z nich dokonce na denní bázi. Povědomí o YouTube má 98% dotazovaných alespoň podle jména, 70 % respondentů však zná tento videoportál velmi dobře. Dvě třetiny uživatelů by YouTube hodnotilo jako velmi dobrý až excelentní. Zajímavý je i fakt, že YouTube u střední věkové kategorie (30–49 let) má srovnatelnou pozici s televizí. U mladší generace (do 30 let) má YouTube mnohem větší zásah. YouTube pokračuje expanzí do mobilního prostředí, kde 44 % dotazovaných potvrdilo, že již využívá či plánují využívat mobilní verzi této platformy. Ve srovnání s listopade 2008 vzrostl zásah portálu YouTube v Česku o 20 % (zdroj: Google) a nadále se zvyšuje.
Technická podpora pro české uživatele
Pro více informací o produktech Google mohou čeští uživatelé kontaktovat komunitu laiků, vývojářů a IT pracovníků na portálu GUG.cz. Jde o externí projekt, který kromě technické podpory ve spolupráci s inženýry z Googlu, nabízí i širokou škálu novinek, diskusních fór a odborných přednášek.