Hlavní navigace

IBM & ECDL: Zvyšování počítačové gramotnosti

[Tisková zpráva] Každý desátý člověk je počítačově negramotný

Sdílet

Praha, 13. května 2010 – European Computer Driving Licence (ECDL) a společnost IBM společně představily na letošní konferenci ISSS 2010 vizi v počítačovém vzdělávání a upevňování počítačové gramotnosti jak mezi zaměstnanci, tak i širokou veřejností. „IBM v rámci všech svých řešení poskytuje jako nedílnou součást dodávky též vzdělávání v konkrétních oblastech ICT,“ říká Petr Městecký z IBM a dodává, že bohaté zkušenosti však vzbuzují celou řadu otázek. „Lze v oblasti ICT již předpokládat obecnou počítačovou gramotnost? Máme ji jak zjistit a „změřit“? A jsou k dispozici tvrdá data?“

Vyřešení těchto odpovědí pomůže zkvalitnit samotné elektronické vzdělávání. Navíc umožní optimálně postupovat při výběru vzdělávacích kurzů pro jedotlivce na straně jedné nebo získat jeho optimální hodnocení vzdělanosti v ICT na straně druhé. To výrazně zkvalitní výběr i přípravu pracovníků v rámci jejich zaměření a ověření kvalifikace v ICT oblasti. Podle Jiřího Chábery může odpovědi poskytnout právě mezinárodní koncept počítačové gramotnosti ECDL.

Česká republika je v mezinárodním srovnání zemí, které přijaly koncept ECDL, až na 36. místě. „Žebříček vedou země jako Irsko, Rakousko a Švédsko,“ říká Jiří Chábera, manažer ECDL pro ČR, a dodává, že před námi je mimo jiné i Kypr, Slovensko, Rumunsko nebo Libye. Ve světě absolvovalo testy počítačové gramotnosti již téměř 10 miliónů lidí, z toho v České republice to bylo 50 tisíc uchazečů.

Z posledních dat je patrné, že 41,5% testovaných osob je z mezinárodního pohledu plnohodnotně počítačově gramotných. „34,8 procenta otestovaných lze považovat za částečně gramotné a asi 14 procent je stále v procesu testování,“ upřesňuje Jiří Chábera a dodává, že každý desátý testovaný nesplnil stanovená kritéria, a je tedy z pohledu konceptu ECDL považován za počítačově negramotného.

Při definici rozsahu vzdělávání v rámci dodávek IT řešení je znalost úrovně počítačové gramotnosti školených uživatelů velmi důležitá. Právě při rozpoznávání prvotní úrovně znalostí je využití konceptu ECDL velmi vítané. „Proto, abychom mohli vzdělávat naše partnery a zákazníky, musíme nejdříve znát míru znalostí, kterými disponují. Nezřídka se nám stává, že školíme odborné oblasti a posluchači mají základní problémy s užíváním počítače,“ uzavírá Městecký.

Více o ECDL:
Koncept ECDL (v mimoevropských zemích označován jako ICDL) vznikl v západní Evropě jako reakce na problémy spojené s prudkým rozvojem informačních technologií. Bylo třeba definovat pojem počítačová gramotnost a stanovit objektivní minimum znalostí, které člověk potřebuje, aby mohl informační technologie, zejména výpočetní techniku a její programové vybavení, úspěšně a efektivně využívat.

Přínos konceptu ECDL spočívá v tom, že předkládá mezinárodně uznávanou, objektivní a standardizovanou metodu pro ověření počítačové gramotnosti pomocí praktických testů.

Úspěšní absolventi ECDL testů získají doklad o dosažení mezinárodně uznávané kvalifikace pro práci s počítačem – ECDL Certifikát, který je v rámci států Evropské unie doporučen a používán jako standard základní počítačové vzdělanosti. Tento certifikát deklaruje, že jeho držitel úspěšně absolvoval mezinárodní testy a aktivně zvládá základní praktické dovednosti pro všestrannou a efektivní práci s počítačem. Je určen pro běžné uživatele, u kterých se nepředpokládá předchozí hlubší vzdělání ani znalosti z oblasti počítačové techniky.

Jednotný, standardizovaný a objektivní způsob testování základních počítačových znalostí uživatelů výpočetní techniky, který ECDL koncept představuje, se rychle stává standardem nejen v mnoha zemích Evropy, ale i v zámoří. Řada významných společností, jako například Henkel, Shell, Volvo, Siemens, IKEA, řada bank v Anglii, Irsku, Dánsku, Norsku a Švédsku či některé telekomunikační firmy, např. Nortel, integrovaly ECDL do vzdělávacích programů svých zaměstnanců. Také Česká republika se může pochlubit řadou ekonomicky uvažujících firem, organizací i institucí, které přijaly koncept ECDL jako jeden ze základních nástrojů v oblasti počítačového vzdělávání a personální politiky.

Více informací naleznete na www.ecdl.cz nebo na www.ecdl.org.

Více o ČSKI:
Licenci k šíření ECDL konceptu v České republice získala Česká společnost pro kybernetiku a informatiku, člen CEPIS, a to 2. 6. 1999. Je to nezisková organizace, která ručí za kvalitu ECDL testování v ČR a vydává ECDL Certifikáty. Více na www.cski.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).