Hlavní navigace

Internetová reklama v roce 2005 přesáhla 1 miliardu Kč!

[Tisková zpráva] Praha, 9. března 2006 – Internetová reklama letos poprvé překročila magickou hranici 1 miliardy Kč. Takový je výsledek odhadu, který provedla Sekce vydavatelů internetových titulů (SVIT) Unie vydavatelů na základě průzkumu trhu internetové reklamy. Celkový hrubý obrat internetové reklamy v roce 2005 dosáhl 1 010 milionů Kč. V letošním roce odhaduje sekce tempo růstu na přibližně 38 %. Tím v roce 2006 hrubý obrat internetové reklamy zřejmě dosáhne 1 390 mil. Kč.

Sdílet

SVIT ve spolupráci s ABC ČR provedl v únoru letošního roku již popáté průzkum vývoje internetové reklamy mezi členy sekce a dalšími obchodně významnými servery. Na základě údajů provozovatelů serverů, které SVIT považuje za nejspolehlivější zdroj dat o skutečných reklamních obratech na internetu, došla odborná skupina sekce k závěru, že internetová reklama v roce 2005 v hrubém objemu narostla proti předchozímu roku o 32,8 % a dosáhla 1 010 milionů Kč. Přiblížila se tak odhadu SVIT z února 2005, kdy pro daný rok byl odhadován objem internetové reklamy 1 034 milionů Kč.

Pro rok 2006 SVIT na základě předpokladů účastníku průzkumu odhaduje nárůst o 38 %. Očekává, že hrubý obrat internetové reklamy v roce 2006 dosáhne hodnoty 1 390 mil. Kč. Odhadované tempo růstu je v roce 2006 mírně vyšší, než skutečné tempo dosažené v roce 2005, což je dáno tím, že se v roce 2006 prolíná řada příznivých faktorů podporujících růst reklamy obecně i některých z nich, které působí zejména na akceleraci vývoje internetové reklamy. Loňský i očekávaný letošní růst znamenají, že internet bude stále nejdynamičtěji se rozvíjejícím reklamním mediem.

Mezi faktory růstu reklamy, jejichž působení se potvrdilo již na začátku roku 2006 lze zařadit zimní olympijské hry, změnu značky mobilního operátora Oskar na Vodafone a s tím související zostření konkurenčního boje mobilních operátorů a stejně tak ofenzivní nabídku připojení ADSL. Jistě lze očekávat také pozitivní vliv mistrovství světa v kopané. Na růstu internetové reklamy má samozřejmě vliv i rostoucí počet uživatelů internetu vyplývající z výsledků výzkumu NetMonitor, přičemž tento zájem se soustřeďuje zejména na obchodně nejvýznamnější servery a servery s kvalitním specializovaným obsahem. Rychlejší tempo růstu reklamních příjmů internetu v důsledku neočekávaně příznivých okolností očekávají v roce 2005 i některé další odhady renomovaných agentur.

Z hlediska jednotlivých zdrojů (přímí klienti, mediální agentury, mediální zastupitelé) došlo v oblasti hrubých reklamních příjmů proti roku 2004 k mírnému růstu podílu mediálních agentur na úkor přímých klientů a mediálních zastupitelství. Mimo příjmy z plošné reklamy lze odhadnout, že provozovatelé serverů dosáhli obratu cca 900 mil. Kč za další formy internetové reklamy (řádková inzerce, katalogy, přednostní výpisy atd.).

Stručně k metodice průzkumu: Objem internetové inzerce pro rok 2005 a odhad pro rok 2006 byly stanoveny na základě informací o serverech, které představují více než 80% internetového reklamního trhu. Informace byly u větší části provozovatelů serverů získány prostřednictvím standardizovaných dotazníků. Vyplněné dotazníky byly zasílány kanceláři ABC ČR, která pro potřeby SVIT zpracovala souhrn poskytnutých údajů. ABC ČR jako nezávislý auditor garantuje, že údaje poskytnuté jednotlivými provozovateli zůstanou důvěrné a nebudou prozrazeny. Tato záruka umožňuje získat podrobné údaje i od provozovatelů, kteří své hospodářské výsledky nezveřejňují. Odborná skupina SVIT na základě souhrnných údajů předaných ABC ČR dospěla k výsledným údajům.

Hrubý reklamní obrat je souhrnem hrubých reklamních obratů (v ceníkových cenách) s přímými klienty, reklamními agenturami, mediálními agenturami, mediálními zastupitelstvími. Nezapočítávají se do něj bannerové bartery.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).