Hlavní navigace

Již 84% českých uživatelů internetu nakupuje online

[Tisková zpráva] 16. února 2011, Praha – Již 84% českých uživatelů internetu nakupuje online a největší počet z nich utratí za online nákupy do 4000 Kč za měsíc. Pro dvě třetiny e-zákazníků je nakupování na internetu levnější a pro více než polovinu respondentů je mnohem rychlejší než nákupy v tradičních obchodech. Za poslední rok se mírně snížil počet uživatelů internetu, kteří nedůvěřují e-obchodům a e-aukcím: 31% respondentů považuje nákup přes internet za riskantní a 4% za komplikovaný. Tyto výsledky přináší studie E-commerce 2010, která detailně analyzuje oblast online nakupování v ČR.

Sdílet

Výzkum byl proveden loni v listopadu výzkumnou agenturou Gemius ve spolupráci se společnostmi Centrum Holdings s.r.o., Internet Info, s.r.o. a Ringier Axel Springer CZ a.s a jeho cílem bylo zjistit postoje a zvyklosti českých uživatelů internetu při nakupování v internetových obchodech a na internetových aukcích. Studie zkoumá například názory na online nákupy v budoucnu, informace o frekvenci nakupování na internetu a také negativní zkušenosti e-zákazníků s internetovými obchody a aukcemi.

Dle výsledků studie E-commerce 2010 je internet stále častěji využívaným zdrojem informací o plánovaném nákupu zboží. Mezi tři nejvyhledávanější kategorie výrobků patří spotřební elektronika a domácí spotřebiče, mobily a GSM doplňky a také cestovní služby (všechny tyto kategorie uvedla více než polovina respondentů). Nejpopulárnější kategorií výrobků, kterou si čeští internetoví uživatelé objednávají v e-shopech je spotřební elektronika a domácí spotřebiče, oproti tomu na e-aukcích nejčastěji nakupují oblečení a šperky. Pokud se jedná o žebříček nejpopulárnějších internetových obchodů, tak první místo, stejně jako v roce 2009, obsadila Alza.cz, kterou uvedla asi čtvrtina respondentů, tedy o 10% více než loni. Druhé místo získal Mall.cz, jehož popularita za poslední rok značně stoupla: v roce 2009 tento obchod znalo pouze 5% respondentů, zatímco v roce 2010 to bylo již 16%. Třetí místo obsadila Kasa.cz (9% respondentů). Mezi internetovými aukcemi si jednoznačně drží první místo Aukro.cz, v roce 2009 ho uvedlo 63% respondentů a o rok později dokonce o 6% více. S velkým odstupem následuje eBay se 14%. 

Podle výsledků nejnovější studie E-commerce, můžeme pozorovat další nárůst popularity online nakupování v ČR, které je e-zákazníky vnímáno velmi pozitivně především pro možnost úspory času a peněz. Zajímavé je také, jak se spolu s trhem online obchodů a aukcí mění i zvyky e-zákazníků, kteří si chtějí ještě více usnadnit a urychlit nákup toho nejvýhodnějšího zboží. Příkladem mohou být nástroje pro porovnávání cen: oproti výsledkům loňské studie značně stoupl počet respondentů, používajících tyto nástroje a naopak klesl počet těch, kteří si nemohli na žádný nástroj porovnávající ceny jednotlivých výrobků a služeb vzpomenout. V roce 2010 použilo tyto servery téměř dvě třetiny respondentů a k nejpopulárnějším z nich v ČR patří Heureka.cz, Zbozi.cz a Nejlepsiceny.cz. Je třeba také podotknout, že se výrazně zvýšil podíl těch internetových uživatelů, kteří používají nástroje pro srovnávání cen nejen pro porovnání nabídek různých internetových obchodů ale přímo pro vyhledávání zboží na internetu.   

Studie E-commerce 2010 obsahuje krátkou, bezplatnou zprávu a plnou verzi, kterou je možné zakoupit u agentury Gemius. Bezplatná zpráva prezentuje vybrané výsledky za rok 2010 a plná studie obsahuje údaje z průzkumů pro­vedených v letech 2009 a 2010 a detailně analyzuje oblast e-commerce v ČR.   

Studie E-commerce 2010 – Základní data pro studii byla shromážděna dotazováním pomocí webového formuláře. Studie se zúčastnilo 1750 respondentů. Oslovení respondenti, čeští uživatelé internetu, vyplnili dotazník, který se náhodně objevoval na vybraných českých webových stránkách. Studie E-commerce se provádí každoročně již od roku 2007.  

Gemius – Mezinárodní výzkumná agentura, evropský lídr a inovátor v oblasti průzkumu internetu. Společnost nabízí profesionální průzkumná řešení a analytické a poradenské služby, od site-centric a user-centric studií až po

technologicky pokročilé nástroje pro analýzu chování inter­netových uživatelů na vybraných webových stránkách (gemiusTraffic), socio-demografických profilů internetových uživatelů (gemiusProfile), kvality používání webových

stránek (gemiusUsability) a efektivity internetových reklamních kampaní (gemiusEffect). Gemius také provádí průzkum týkající se témat vyžádaných zákazníky (gemiusAdHoc). Kromě výše zmíněných výzkumů, poskytuje G. Také studie o chování uživatelů prohlížejících multimediální obsah online (gemiusStream) a nástroj pro okamžité měření všech kliknutí uživatelů internetu na webové stránce (gemiusHeatMap). Gemius poskytuje standardy

měření návštěvnosti internetu a internetových aplikací (gemi­usAudience) téměř v polovině všech evropských zemí. 

Gemius, založen v Polsku v roce 1999, působí ve 20-ti státech Evropy a Blízkého východu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).