Jižní Čechy jsou stále turisticky oblíbené. Do budoucna je však třeba kraj více zatraktivnit a vyřešit problém Šumavy

[Tisková zpráva] Regionální Televizní Agentura (RTA) ve spolupráci s regionálními Deníky vydavatelství Vltava-Labe-Press (VLP) odvysílala další z cyklu veřejných debat, které televize RTA vysílá živě hned na několika internetových kanálech. Tentokrát se politici s veřejností sešli v Českém Krumlově v Jihočeském kraji. Diskusní večer moderovala dvojice Jitka Bednářová (RTA) a Ivana Denčevová (ČRo).

Sdílet

Hosty předvolební diskuse v Českém Krumlově byli Robin Schinko (ODS), Luboš Dvořák (KSČM), Ivana Stráská (ČSSD), Vladimír Pavelka (KDU-ČSL), Pavel Dvořák (SNK-ED) a Jiří Guth (Strana zelených).

Jižním Čechám v posledním volebním období vládla ODS, ve volbách v roce 2004 získala 27 mandátů (49%). Druhou v pořadí celkem pětibarevného zastupitelstva byla KSČM s 12 křesly (22%), následovala ČSSD (7 mandátů, 13%), KDU-ČSL se 6 zastupiteli a 11% a pětici uzavírali nezávislí SNK (3 mandáty, 5,5%).

Tříbarevnou jihočeskou krajskou radu ovládl vítěz voleb – ODS, kterou v tomto orgánu zastupovalo 7 radních (63,6%), lidovci (KDU-ČSL) obsadili 3 křesla (27,3%) a SNK v radě kraje reprezentoval 1 zástupce (9,1%).

Cestovní ruch a turismus v Jižních Čechách
Luboš Dvořák (KSČM) ocenil, že se za poslední volební období podařilo z hlediska cestovního ruchu a turismu vybudovat cyklostezky i regionální střediska, jako je například Český Krumlov. Negativem prý je stále vysoká sezónnost a nevyrovnané zatížení různých regionů. Dvořák také kritizoval těžkou situaci na Šumavě, kde prý v místní CHKO existují zbytečné restrikce přístupnosti. Pro zlepšení by kraj měl zatlačit na stát, aby přijal zákon o Šumavě tak, „aby byla stále zelená a vody čisté“. Dvořák ještě doplnil, že Jihočeský kraj by měl ještě více akcentovat situaci ve zdravotnictví. „Zbytek je na podnikatelích,“ řekl Dvořák k situaci cestovního ruchu na jihu Čech.

Co se týká otázky Šumavy, přestože se jedná o CHKO, nepatří tam například zákaz splouvání během vodácké sezóny. Více však Dvořák poukázal na stabilní pracovní příležitosti v místním průmyslu a zemědělství, které stále mizí. Práce v cestovním ruchu je, podle Dvořáka bohužel, pouze sezónní záležitostí.

Silnice R3 je potřebná a její kapacita by se měla do budoucna navýšit, řekl dále Luboš Dvořák. 100 000 vodáků na Vltavě poblíž Českého Krumlova by Dvořák reguloval omezením půjčování raftů. Ty prý Vltavu ucpávají. Dvořák přitom poukázal na standardy z okolních států ČR, kde je prý jasně dáno, „na jakou vodu patří jaká loď“.

Jak je na tom turistika a cestovní ruch na jihu Čech? Podle Vladimíra Pavelky (KDU-ČSL) má KDU-ČSL zpracovanou koncepci rozvoje pro Jihočeský kraj, chybí prý dotáhnout „integrovaný produkt turistického ruchu“. Křesťanští demokraté přiznávají, že neexistuje aplikovaný výzkum pro tuto oblast, a na to by se prý v budoucnosti chtěl také zaměřit. Řešení situace cestovního ruchu je, podle Pavelky, v lepší optimalizaci rozpočtových zdrojů. Vedle toho existuje Jihočeská centrála cestovního ruchu, která by měla naplnit očekávání vedení kraje ještě více. „Na Šumavě leží pytle peněz z těžby dřeva, ale jsou odváženy pryč z kraje,“ upozornil Pavelka na fakt, že je neefektivně nakládáno s přírodními zdroji, které by mohly být spotřebovány v rámci kraje. Kraj by měl podporovat velké wellness projekty přesto, že tak již v minulosti bohatě udělal.

Co se týká výstavby rychlostní silnice R3 směrem k hraničnímu přechodu Dolní Dvořiště, Pavelka v diskusi apelovat za co nejrychlejší dostavbu. Soudil tak podle vlastních zkušeností občana, který po jihočeských silnicích cestuje.

Turistika a rozvoj cestovního ruchu, to bylo hlavní téma v českokrumlovské diskusi. Podle Robina Schinka (ODS) existuje platný materiál pro rozvoj turistického ruchu. „Podařilo se, že Jihočeský kraj je v povědomí, to je pro nás dobrý výsledek,“ řekl Schinko. Negativem je například nedořešená situace Šumavy. „Více by bylo třeba kvalifikovat personál cestovního ruchu,“ dodal ještě Schinko. Dále upozornil, že do budoucna by se vedení kraje mělo více zaměřit na jeho atraktivity a tyto využít při nabídce turistům. Tyto cíle by se přitom měly stále více atraktivizovat. Podle Schinka chybějí v Jihočeském kraji atraktivní hotely i dopravní dostupnost. V budoucnu by atraktivitu kraje také prý mohlo zvýšit mezinárodní letiště v Plané.

Robin Schinko upozornil, že právě Šumava by mohla v budoucnu být místem nezaměstnanosti a turistické neatraktivity. Životní prostředí se podle něj na Šumavě zhoršuje. „Doporučujeme, aby rozhodla vláda,“ vzkázal Schinko. Co se týká dopravní situace Jihočeského kraje, označil Robin Schinko celou rychlostní silinici R3 směrem k Dolnímu Dvořišti jako nebezpečnou. Nový projekt by měl být spuštěn příští rok, pokud dá svolení vláda. Komunikace by měla být dokončena do čtyř až pěti let. Jako jedinou schůdnou cestu vidí Schinko projekt PPP. Ten totiž není napojen pouze na státní rozpočet.

„Vodáci mezi Vyšším Brodem a Krumlovem mají vodáctví jako společenskou akci,“ řekl Robin Schinko a dodal, že je proti silným regulačním zásahům. Přesto by prý měla být kontrolována například kapacitní opatření kempů a další nařízení.

V oblasti cestovního ruchu jsou podle Pavla Dvořáka (SNK-ED) nastartované správné směry, ale naopak se nepovedl zákon o Šumavě. Dvořák také dodal, že by mělo dojít k prodloužení průměrného pobytu cizinců. „Kraj má jisté věci koordinovat a zbytek máme nechat na privátním sektoru. Je třeba rozvinout tvrdou strukturu cestovního ruchu, aby nám lidé neodjížděli za zábavou jinam,“ řekl Dvořák.

K řešení dopravní situace v kraji je podle něj třeba dokončit i silnici R-4 a hlavní tah směrem na Pasov. Výstavba dálnice D-3 z Českých Budějovic k hranicím je podle něj pro zprůchodnění dopravy a snížení nehodovosti samozřejmostí. K sezónímu provozu na Vltavě Dvořák řekl: „Vltava je dálnice.“ Je podle něj přehlcená loděmi a bylo by potřeba regulovat pohyb turistů po Vltavě. Regulaci má prý zajišťovat mikroregion, kraj a podnikatelé.

V oblasti rozvoje turistiky je podle Jiřího Gutha ze Strany zelených kladem rozvoj hipoturistiky. To, co se nepovedlo, je věrejná doprava na šumavské magistrále. V dobré dostupnosti kraje by měla hrát roli i dobrá železnice, která by měla být v kraji podle něj rozhodně modernizována. Co se týče silniční dopravy, Guth si myslí, že je dostupnost kraje dobrá. Krajská koalice podle něj v rámci Šumavy spíše hrotí spory, než aby politici hledali dohodu. V přílivu peněz pro Šumavu by měl být podle něj nápomocen fond životního prostředí. K problematice výstavby dálnice D-3 z Českých Budějovic směrem na státní hranice Guth řekl: „Považujeme za nerozumné stavět z Budějovic směrem k hranicím dálnici. Úplně postačí silniční přeložky a dvouproudá silnice.“ Nebezpečná místa se dají podle něj řešit samostatně a výstavba dálnice ke snížení nehodovosti potřebná není.

V oblasti rozvoje turistického ruchu je na místě chvála i kritika. Řekla to v Českém Krumlově kandidátka ČSSD Ivana Stráská. Uznává, že se v kraji podporovaly cyklostezky a hipoturistika. Český Krumlov se podle ní v oblasti turistiky prodává sám. Jsou zde ale i místa, která by se měla více propagovat, aby turisté po shlédnutí Krumlova z kraje hned neodjížděli. Využitelnost přírody pro rozvoj turistiky má ale podle ní i své hranice, aby množství lidí krajině spíše neškodilo.

Zahlcenost města a snížený komfort života občanů žijících v centru Českého Krumlova jsou podle ní těžko řešitelné problémy a zároveň vysoká cena za to, že je město oblíbenou turistickou destinací. Na otázku, kdy budou vybudovány rychlostní komunikace v kraji, popřípadě dálnice D-3, Stráská odpověděla: „Dálnice je pro kraj nezbytná, práce je třeba co nejvíce urychlit.“

Na Vltavě podle ní došlo k velkému rozvoji vodáctví. Ke způsobu řešení tohoto problému kandidátka ČSSD řekla: „Nevím, jak jinak regulovat pohyb turistů po Vltavě než finančně.“ Videozáznam dnešní diskuse najdete na serveru Volební.NET (www.volebni.net). Na stejném místě najdete také kompletní online zpravodajství, pořízené redaktory Českých médií.

Příští diskusi, která se uskuteční ve středu 1. října v Chrudimi (Divadlo Karla Pippicha), můžete opět sledovat hned na několika portálech. Primární přenos videa včetně zvuku zprostředkuje speciální volební server Volební.NET (www.volebni.net), dalšími servery jsou zpravodajsko-publicistická Česká média (www.ceskamedi­a.cz), web televize RTA (www.rta.cz), chrudimská mutace regionálního Deníku (www.denik.cz) a síť internetových novin Regiony24.cz (www.regiony24.cz).

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).