Nedávno publikovaná zpráva společnosti Forrester Research mluví o tom, že jedno ze tří eur, které evropští zákazníci vydají on-line, je určena na objednávku soukromých zájezdů. Ve zprávě je také uveden odhad, že v roce 2011 vzrostou přímé objednávky přes internet o 133 % na skoro 77 miliard eur.
Zajímavý je také poznatek, že více než polovina webových stránek o cestování se nachází v USA – 60,4 %. Na druhém místě následuje Německo s 12,9 % a třetí Velká Británie s pouze 5 % webových stránek o cestování.
Přehled prvních pěti zemí na světě s největším počtem webových stránek o cestovním ruchu:
- USA – 60,4 %
- Německo – 12,9 %
- Velká Británie – 5,0 %
- Rakousko – 4,2 %
- Kanada – 2,9 %
- Ostatní – 14,5 %
Pořadí 5 evropských zemí podle počtu webových stránek o cestování (počítáno společně se sdílenými webovými stránkami na celém světě):
- Německo – 12,9 %
- Velká Británie – 5,0 %
- Rakousko – 4,2 %
- Holandsko – 1,3 %
- Francie – 1,2 %
Jak vyplývá z výzkumu ISS, Česká republika zaujímá v tomto ohledu celosvětově 21. místo, 13. místo v Evropě, s 0,27% podílu na cestovních webech. Předstihla tak severské země (Norsko, Švédsko, Finsko) i Irsko, které drží pouze 0,17%. Slovensko pak obsadilo 47. místo na světě (28. v rámci Evropy), s 0,03%.
„Jakmile dojde k masovému rozšíření širokopásmového internetu, dá se očekávat, že stále více a více cestovních agentur bude připojeno on-line a bude předkládat uživatelům internetu speciální nabídky,“ řekl specialista na bezpečnostní technologie Internet Security Systems James Rendell. „Ještě před provedením konečné objednávky on-line by si měli uživatelé zkusit najít více informací o objednávkové službě on-line a ujistit se, že jde o seriózní společnost.“
„Uživatelé internetu musí být neustále ve střehu, připraveni čelit útočníkům a jejich útokům a mít náskok před hrozbami, zejména během dovolenkového období. Uživatelé e-mailů by měli být vždy ostražití a opatrní u nabídek, které přišly ve formě e-mailu,“ dodal Rendell.
Webové stránky o cestování a turistice jsou pestré a mají mnoho podob. Uživatelé internetu mohou vedle uznávaných a známých cestovních operátorů najít také menší a dosud neznámé firmy, které se snaží najít mezeru na trhu. Naneštěstí se na období dovolených připravují i podvodníci.
Příkladem takového jednání je e-mail, který informuje příjemce, že vyhrál zájezd. E-mail se snaží adresáta nalákat na upravené stránky přes webový odkaz uvedený v textu. Tak se uživatel stává obětí pasti „virtuálního rybáře“.
V rámci produktu ISS Proventia poskytuje společnost ISS databázi pro kontrolu obsahu webových stránek ISS Proventia Web Filter, která organizacím nabízí možnost optimalizovat přístup zaměstnanců k internetu a zabránit jakémukoliv nepracovnímu využívání internetu. Tím mohou podnikatelé zabezpečit zvýšení produktivity práce svých zaměstnanců a snížit nepovolené využívání internetu k surfování nebo nákupu dovolených v pracovní době na náklady zaměstnavatele.