Jaký je nejlepší způsob platby?
Nejpřijatelnějším způsobem platby je pro většinu Čechů platba na dobírku, to uvedlo téměř 50% odpovídajících. „Ukazuje se, že jsme při nákupu na internetu opatrní a nechceme platit, aniž bychom viděli zboží. Zákazníci mají zejména negativní zkušenost s platbou předem, protože se stává, že obchod takové zboží nedodá. Řešením je především vybírat důvěryhodný obchod a na dostupnost se dotazovat ještě před uzavřením objednávky,“ říká Tomáš Hodboď, manažer webu Heureka.cz. Bankovní převod považuje za nejlepší způsob platby přibližně 34% dotázaných. „V praxi se může stát, že internetové obchody objednávky zaplacené předem bankovním převodem upřednostňují a vyřizují je rychleji,“ dodává Tomáš Hodboď. Pouze 3% odpovídajících považuje za nejlepší způsob platbu přímo na pobočce obchodu při převzetí zboží. „Toto číslo je poměrně nízké a podle mého názoru zahrnuje zejména nakupující, kteří na internetu hledají hlavně nízkou cenu zboží. Bydlí v blízkosti některého e-shopu, zboží si vyzvedávají osobně a ušetří tak i za dopravu. Mohou si je zároveň zkontrolovat přímo u prodejce,“ shrnuje Tomáš Hodboď z Heureka.cz.
Jaký způsob platby jste již využili?
V praxi je nejčastěji využívaným způsobem platby platba dobírkou, následovaná platbou bankovním převodem. Necelých 10% odpovídajících využilo platbu kartou nebo přímo v sídle společnosti. „Platba kartou u nás výrazně zaostává za zahraničím, kde je často nejoblíbenější platební metodou,“ říká Tomáš Hodboď.
Jakou částku jste utratili za posledních 12 měsíců na internetu?
„Výzkum poukázal na to, že nakupovat na internetu už se nebojíme. Celkem 67% nakoupilo v loňském roce za více než 5 000 Kč, z toho 22% za 20 000 Kč a více,“ říká Tomáš Hodboď. Jen 4% dotázaných utratila za loňský rok méně než 1 000 Kč.
Poměrně tradiční Češi se internetu přestávají bát, nákup na internetu vyzkoušelo více než 90%, téměř 50% z nich nakupuje alespoň jednou měsíčně. Mezi největší výhody takového nákupu uvádějí finanční a časovou úsporu.
Informace o výzkumu:
- Realizátor – Heureka.cz, Aukro.cz, Obchodni-dům.cz, MITON CZ
- Výzkumu proběhl na přelomu října a listopadu na reprezentativním vzorku 23 932 internetových uživatelů
- Další sociodemografické údaje na vyžádání