Hlavní navigace

Nákupy na internetu: lidé volí dobírku, platební karty se neprosadily

[Tisková zpráva] Brno, 2. února 2010 - Drtivá většina dodávek zákazníkům je v českých e-shopů stále realizovaná dobírkou. Platby kartou jsou málo časté a elektronické platební metody dokonce ustupují do pozadí. To alespoň vyplývá ze závěru průzkumu internetového magazínu NetShopper.cz (www.netshopper.cz), který zkoumal data tuzemských e-shopů.

Sdílet

Výzkum byl realizován v prosinci 2009 a zkoumal data zhruba 20 000 obchodních transakcí vybraných českých internetových prodejců se zaměřením na e-shopy s frekventovaným zbožím nižší až střední cenové úrovně (kosmetika, oblečení, hračky, knihy, hudba, potřeby pro domácnost). Průměrná hodnota nákupu ve sledovaném analytickém souboru činila 1 470 Kč.

Z analyzovaných dat vyplývá, že dobírka je pro české zákazníky preferovaným způsobem úhrady za objednané zboží. Tuto možnost dnes volí celkem 70,28 % všech zákazníků. Dobírku následuje osobní převzetí na pobočce či prodejně, které využilo 17,75 % zákazníků. Na pobočce přitom zákazníci platí raději kartou (90 % transakcí) než v hotovosti.

Z klasických metod je druhou nejpoužívanější bankovní převod (9 %), následovaný platbou kartou online s pouhými 2,5 %. Tyto výsledky ukazují nedůvěru českých zákazníků k platbě kartou na internetu. Redakce NetShopper.cz k tomu dodává: „Neochota platit kartou je velmi specifická. Ve vyspělých zemích je tato metoda nejpoužívanější a provádí se vždy přes silně zabezpečené propojení, kde je riziko zneužití minimální.“

Odborníci však věří, že platby kartou online se dočkají výraznějšího rozšíření. „Snažíme se našim klientům doporučit zavedení platby kartou a zároveň nakupující motivovat k jejímu použití výhodnější sazbou za poštovné,“ dodává Eliška Flasarová, ředitelka konzultační společnosti ACOMWARE s.r.o. pro internetové podnikání. Ta také dodává: „Přínos je zřejmý a s každým měsícem se pomaličku zvyšuje podíl transakcí realizovaných prostřednictvím platební karty.“

Ing. Jan Svoboda, ředitel společnosti NetDirect s.r.o., má na platby kartami následující názor: „Ve světě jsou platby kartami běžnou záležitostí. Čeští zákazníci si již nyní uvědomují výhody, které jim platební karty přináší. Věřím, že je pouze otázkou času, než se karta stane jednou z nejvyužívanějších platebních metod na českém internetu.“

V pořadí preferovaných platebních metod dle výzkumu serveru NetShopper.cz už se značným odstupem následuje nejčastější online převod – Raiffeisenbank (dříve eBanka / eKonto) s 0,5 %. Platební systém PaySec využilo 0,07 % zákazníků. Z 20 000 transakcí jde o pouhých 13 objednávek.

Zkrácená verze zprávy pro okamžité otištění ve vašem periodiku (193 znaků): Magazín NetShopper zveřejnil analýzu nejčastějších platebních metod v českých eshopech. Vyplývá z ní, že lidé stále nejčastěji volí dobírku. Minimální naopak zůstává podíl plateb kartou online.

O projektu NetShopper.cz
NetShopper.cz je unikátním magazínem zaměřeným na internetové prodejce, jimž přináší rady pro jejich obchodování – aktuální novinky, rady a návody, analýzy nebo propracované studie. Společnost xBizon tento projekt připravuje za přispění společností NetDirect s.r.o., předního dodavatele technologií pro e-shopy a redakční systémy, a ACOMWARE s.r.o., specialisty na internetový marketing.

O společnosti xBizon, s.r.o.
xBizon, s.r.o. je mladá společnost odborníků z oblasti médií, orientující se na tvorbu originálních internetových projektů. Návštěvníkům našich webu předkládáme netradiční mediální projekty, které přináší nový pohled na danou problematiku, stejně jako portály z oblasti služeb, které v České republice doposud chybí.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).