Koncert náctileté zpěvačky v irském Dublinu byl při oficiálním prodeji vyprodán během několika minut. Jenže někteří rodiče zklamaných dětí, které se na koncert těšily, následně objevili možnost zakoupit ještě nějaké lístky online. A tu možnost chtěli využít.
„Byli nepozorní a rezervaci provedli na webové straně, která ani neuváděla povinné kontaktní údaje. To je jedna ze základních známek podvodu,“ konstatuje Ann Nevillová z irského ESC, které se zabývalo stížnostmi lidí z různých zemí Evropy. „Nikdo, kdo zaplatil na onom webu, vstupenky neobdržel. Neuvidí už ani svoje peníze, protože falešný prodejce nepochází z Evropské unie a pro policii je prakticky nemožné ho dohledat.“
Je proto lepší být před nákupem obezřetní a ověřit si základní informace, které mohou pomoci podvod odhalit. „Zjistěte si, kdo dané stránky zaregistroval, jak získal vstupenky k prodeji. Je dobré zeptat se i v místě konání, kdy bude zahájen prodej vstupenek, a případně zda už není vyprodáno. Na internetu se podívejte, jaké zkušenosti měli s danou webovou stranou jiní lidé, a ujistěte se, že znáte plnou geografickou adresu a také funkční pevnou telefonní linku prodejce,“ radí Tomáš Večl z českého ESC, jehož právníci bezplatně pomáhají spotřebitelům v jejich sporech s prodejci zboží a služeb ze zemí EU, Norska a Islandu.
Také je dobré přesvědčit se, že je jasně uvedena cena vstupenky a místo v hledišti a že existuje postup pro vrácení peněz v případě, že něco nevyjde podle předpokladů, třeba že bude koncert zrušen.
„Platí tedy totéž co u jakéhokoli nákupu přes internet. Zjistěte si, kdo je na druhé straně, tedy s kým uzavíráte obchod a jaké jsou podmínky tohoto obchodu,“ doporučuje Tomáš Večl. Nedávný průzkum ve Velké Británii ukázal, že jeden člověk z pěti zná někoho, kdo zakoupil vstupenky na hudební, sportovní či divadelní událost z podvodné webové strany. Jeden člověk z dvanácti už byl podle tohoto výzkumu podveden při nákupu vstupenek přes internet – 80 % z nich bylo podvedeno loni. Každá z těchto britských obětí podvodů přišla v průměru o 80 liber, tedy o zhruba 1800 korun.
Evropské spotřebitelské centrum pro ČR poskytuje informace o právech spotřebitelů na společném evropském trhu a pomáhá a radí spotřebitelům v jejich sporech s obchodníky z jiných zemí Evropské unie, Norska a Islandu. Zprostředkovává i možnosti mimosoudního řešení sporů spotřebitelů s obchodníky. Činnost centra spolufinancují Evropská komise a Česká obchodní inspekce. Více na www.coi.cz/esc.