Takzvaná transakční část Portálu veřejné správy je to, co Portál nejvíce odlišuje od ostatních webů. Je zde registrováno 43 929 organizací a firem, které tak státu elektronicky odevzdávají daňová přiznání, důchodové listy zaměstnanců, přihlášky k nemocenskému pojištění, hlášení o pohybu zboží do statistiky Intrastat nebo přehledy osob samostatně výdělečně činných. „Výhodou transakční části je to, že pro komunikaci s různými úřady nabízí jednotné prostředí. Takový účetní program, ze kterého formuláře přímo na Portál odešlete, dnes nabízí už téměř 200 softwarových firem,“ říká ministryně informatiky Dana Bérová a doplňuje: „Velký zájem uživatelů Portálu je ale také o jeho další služby, zejména databázi všech zákonů v úplném a aktuálně platném znění, vojenské mapy nebo bezplatné kurzy práce s počítačem a elektronickým podpisem.“
Společnost ČESKÝ TELECOM je již od počátku vzniku Portálu hlavním dodavatelem a integrátorem celého projektu a poskytuje veškeré elektronické služby veřejné správy. Generální ředitel ČESKÉHO TELECOMU Jaime Smith Basterra dodává: „Jsme rádi, že jsme při tom a že se projekt portálu stává důležitou součástí života občanů i podnikatelů v České republice. Vedoucí telekomunikační společnost v České republice zajišťuje kompletní výměnu dat mezi občany, organizacemi a veřejnou správou, ale také mezi orgány veřejné správy navzájem.“
Návštěvníci zde dnes mohou jednoduše získat informace o úřadech státní a veřejné správy, o jejich agendách a mají možnost prostřednictví elektronického podání odesílat například daňová přiznání či hlášení na ČSSZ. V případě jakýchkoli dotazů či požadavků se mohou obrátit na bezplatnou telefonní linku 800 202 122 poskytovanou společností ČESKÝ TELECOM, popřípadě na e-mail helpdesk@portal.gov.cz. Tyto služby jsou plně k dispozici 24 hodin denně 7 dní v týdnu.
Fyzické osoby, které navštíví Portál veřejné správy, mohou získat celou řadu informací z oblastí jako např. rodina, bydlení, zaměstnání, doprava, vzdělání, zdraví, životní prostředí aj. Ani podnikatelé ovšem nepřijdou zkrátka. Portál veřejné správy jim nabízí informace z oblastí práva, dotací, podnikání, daní, trhu a dalších. Pro cizince jsou připraveny všeobecné informace o České republice, vstupních formalitách, podmínkách k pobytu, práci či studiu a celé řadě dalších oblastí. Všechny sekce jsou přitom propojeny s adresářem obsahujícím kontakty na orgány veřejné a státní správy, odkazují na právní předpisy a nabízejí návody, jak postupovat při řešení životních situací.
Mezi nejvíce navštěvované sekce patří v současné době „Životní situace“, kde návštěvníci naleznou informace, které jim pomohou při komunikaci s orgány veřejné správy: kde, co a jak vyřídit, zda se platí správní nebo jiné poplatky, které doklady je třeba předložit apod.
Portál veřejné správy byl poprvé představen v roce 2003 na březnové konferenci Internet ve státní správě a samosprávě (ISSS) v Hradci Králové, přičemž zkušební provoz byl spuštěn v říjnu téhož roku na celorepublikovém veletrhu informačních a komunikačních technologií Invex v Brně. Ostrý provoz byl zahájen o rok později, kdy Portál získal atest na shodu informačního systému veřejné správy se Standardem ISVS pro náležitosti životního cyklu informačních systémů.