Jednou z populárních služeb v rámci sociální sítě Facebook, kterou v Česku používá 230.000 lidí, jsou takzvané Skupiny. Do nich se mohou uživatelé buď přidávat a diskutovat v nich nebo je mohou stejně snadno i sami zakládat. Kdokoli tak může vytvořit malé virtuální „hnutí“, které může oslovit skoro čtvrt milionu lidí.
„Facebook je web, kde se mísí čistě zábavní prvky s těmi závažnějšími,“ říká Adam Javůrek z Centra pro online média. „Mezi pětadvaceti nejoblíbenějšími skupinami je čtrnáct, které byly vytvořeny víceméně jen pro zábavu, a zbylých jedenáct mají politický podtext.“
Nejpopulárnější skupina se jmenuje „Když se do týhle skupiny narve 50 tisíc lidí, tak doma uspořádám mega kalbu“, kterou údajně vytvořil Jiří Stehlík z Květnice u Prahy k příležitosti své narozeninové párty. Během devíti dní se do skupiny přidalo přes 37 tisíc členů. To je trochu paradoxně více, než má skupina „Kolik je Čechů na Facebooku“.
Nejpopulárnější politická skupina se jmenuje „Najde se milion Čechů, kteří podepíšou petici proti komunistům?“ a má 25,347 členů. Následuje ji skupina „Vzdávám hold mistru Kaplickému a chci, aby v Praze stála jeho knihovna“ s 23,693 členy. Právě ta se stala průkopníkem ve využití Facebooku k organizaci lidí s podobným zájmem. Skrze Facebook se též uspořádala demonstrace, které se zúčastnilo kolem dvou tisíc lidí.
Facebook je v Česku internetovou aktivitou mladých lidí. Ve věku od 13 do 35 let je 95 procent stávajících uživatelů. Dá se předpokládat, že jde většinou o studenty, případně mladé lidi se středoškolským a vysokoškolským vzděláním. „Tomu odpovídá i tématické či názorové vymezení skupin. Předpokládáme, že s přibývajícím počtem uživatelů v Česku se bude měnit i jejich demografie,“ říká Miloš Čermák z Centra pro média. Podle něj budou v příštím půlroce Facebook „objevovat“ také instituce a firmy, které budou zkoumat možnosti sociálních sítí pro „seriózní“ využití.
O Centru pro online média
Centrum pro online média je občanské sdružení, které chce vytvořit prostor pro diskusi o nových mediálních žánrech, jako jsou blogy, sociální sítě, videoportály a další. Zajímají je všechny aspekty nových mediálních forem, mimo jiné tzv. občanský žurnalismus a další. Těchto cílů chtějí zadavatelé dosáhnout vytvářením speciálních projektů, pořádáním veřejných diskusí a vydáváním publikací se zaměřením na online média a žurnalismus. Výhledově zakladatelé chtějí založit výroční cenu, která by oceňovala nejlepší projekty a osobnosti v oboru nových médií.