Vyplývá to z aktuální vlny pravidelného výzkumu Zpráva o českém internetu (ZOČI), který společnost Factum Invenio realizuje dvakrát ročně již od roku 2000. Výzkum proběhl v říjnu 2006 a zúčastnil se ho reprezentativní vzorek 993 obyvatel České republiky ve věku nad 15 let.
V posledních měsících se stále častěji začíná hovořit o možnosti přenášet televizní vysílání prostřednictvím internetu (IPTV). Přesto zatím tento způsob příjmu TV vysílání zůstává v České republice málo známý. V současné době využívá IPTV pouze 1 % obyvatel ČR ve věku nad 15 let. Další přibližně desetina lidí (9 %) předpokládá pořízení této služby v budoucnu. Čtvrtina populace (27 %) o IPTV již slyšela, ale nemá pocit, že by to byla služba, kterou by potřebovala používat. Největší část lidí (63 %) dosud nezaznamenala informaci o tom, že je možné sledovat televizní vysílání přes internet.
„Uvedený stav pochopitelně souvisí zejména s tím, že službu IPTV zatím v České republice nabízí pouze společnost Telefónica O2, a to teprve od září 2006. Další telekomunikační operátoři, Volný a České radiokomunikace, chystají spuštění služby začátkem příštího roku“, uvedl Michal Peca ze společnosti Factum Invenio.
Mezi uživatele internetové televize patří především lidé ve věku 21–40 let, se středoškolským nebo vysokoškolským vzděláním a s vyšším než průměrným příjmem. Pokud se zaměříme pouze na uživatele internetu, povědomí nejen o internetové televizi, ale i o dalších online službách, je samozřejmě výrazně vyšší než v běžné populaci. Zatímco 38 % uživatelů internetu o IPTV dosud neslyšelo, mezi neuživateli je tento podíl 86 %.
V současné době prostřednictvím internetu telefonuje 5 % Čechů, což je ve srovnání s předchozími vlnami výzkumu nárůst. V listopadu 2005 využívala internet pro telefonování 2 % populace, od té doby tento podíl stále mírně roste (3 % v červnu 2006). Naopak se snižuje počet lidí, kteří žádnou informaci o telefonování přes internet (VoIP) dosud nezaregistrovali. Zatímco v listopadu 2005 o VoIP nevědělo 76 % populace, tak o rok později je to již „pouze“ 62 %.
Nové technologie, ať už se jedná o televizní vysílání, telefonování prostřednictvím internetu, případně další, se rozšiřují v ČR poměrně pozvolna. Jedním z důvodů je skutečnost, že lidé často o těchto službách vůbec nevědí, pokud ano, tak obvykle netuší, jaké výhody by jim nová technologie měla přinést. Nezanedbatelná je také stále relativně vysoká cena počítačů, internetu a dalších telekomunikačních služeb pro mnohé obyvatele ČR.
Výsledky studií Zpráva o českém internetu (ZOČI) a iOmnimas shrnuje volně prodejná zpráva zaměřená zejména na tato témata:
- využívání počítačů v ČR,
- penetrace internetu, účely využívání,
- typ připojení k internetu, poskytovatelé,
- internetové bankovnictví,
- online nakupování,
- penetrace mobilních telefonů, poskytovatelé, využívané služby,
- digitální televizní vysílání,
- balíčky telekomunikačních služeb,
- aj.