Hosty předvolební diskuse v Rychnově nad Kněžnou byli Martin Hanousek (SZ), Petr Kuřík (ODS), Jiří Veselý (Koalice pro Královéhradecký kraj), Helmut Dohnálek (SNK-ED), Josef Lukášek (KSČM) a Lubomír Franc (ČSSD).
Připomeňme, že Občanští demokraté (ODS) v minulých volbách získali 21 mandátů (46,7%) z celkového počtu pětačtyřicetičlenného zastupitelstva, KSČM tehdy získala 8 křesel (17,8%), ČSSD 6 mandátů (13,3%), KDU-ČSL 5 a 11,1%, 3 křesla zůstala pro Sdružení nezávislých kandidátů (6,7%) a 4,4% a 2 mandáty pro sdružení dalších politických platforem kraje. Radu Královéhradeckého kraje tvořila ODS se 7 radními (81,8%) a SNK s 2 svými zástupci (18,2%).
Rozvoj automobilky, doprava a kriminalita
K problematice rozšiřování automobilky Škoda Auto v Kvasinách řekl kandidát Strany zelených do zastupitelstva Královéhradeckého kraje Martin Hanousek: „Na těchto velkých projektech nám vadí, že kraj propásl možné využití železniční dopravy. Ale v zásadě jsou tyto investice správné.“
V řadách diváků zazněly dotazy, týkající se možného rušení některých železničních spojů. Hanousek na ně reagoval takto: „Železnice je u nás v kraji popelkou. My za ni jednoznačně bojujeme. Chceme po ministru Řebíčkovi aby upřednostňoval projekty, které zvýhodní železniční dopravu.“
Součástí tradiční ankety televize RTA byl právě také dotaz na automobilku Škoda Auto v Kvasinách. Helmut Dohnálek (SNK-ED) k výstavbě a rozšíření automobilky řekl: „Jsem rád, že se tato investice do kraje dostala. Se zahraničními dělníky se samozřejmě vyskytnou i negativní jevy, ale jde hlavně o pozitiva. Vznikla například spousta pracovních příležitostí.“
K obavám z problémů v souvislosti s přílivem cizinců za prací Dohnálek dodal: „Nechtěli jsme udělat stejné chyby, jako se udělaly v Kolíně v souvislosti s výstavbou automobilky. Připravili jsme dotace na budování zařízení volnočasových aktivit. Takže přílivu pracovníků z ciziny není třeba se bát.“
„Kraj podpořil modernizaci železnice i s ohledem na výstavbu automobliky v Kvasinách,“ tímto oponoval Martinu Hanouskovi ze Strany zelených. Příčina problému nefunkčnosti této spolupráce je podle něj na straně Českých drah.
K tomu, že se za posledních šest let zvýšily investice do kraje o 20%, přispěla podle Jiřího Veselého (Koal. pro Královéhradecký kraj) i investice automobilky Škoda Auto. Bohužel ale podle něj kraj nebyl na investice tohoto typu připraven a bylo by třeba je lépe směrovat například do infrastruktury nebo politiky zaměstnanosti.
Stav silnic druhé a třetí třídy je podle Veselého žalostný: „Kraj do nich investoval v minulosti nejméně. Je třeba odklonit z nich kamiony. Musíme chtít po státu, aby věnoval větší pozornost budování silnic prvních tříd, na ně odklonit kamiony a bude to za státní peníze.“
Investice automobilky Škoda do závodu v Kvasinách přinesla také další problémy. Probíhá například šetření dopadu na životní prostředí, ale problémem je také příliv cizinců, kteří přicházejí za prací, a s tím nárůst kriminality. V regionu se tím také zhorší dopravní situace. Komunistický kandidát do zastupitelstva Královéhradeckého kraje Josef Lukášek je však jednoznačně pro rozšíření tamního automobilového závodu. Jeho rozvoj prý přinese další prostředky v investicích do kraje.
Co se týká problematiky dopravy, nové zastupitelstvo prý mělo vyřešit zejména opravy krajských silnic zejména nižších tříd. Lukášek (KSČM) se rozhodně nebrání rozvoji železniční dopravy, která je ekologičtější. Je však pravdou, že obyvatelé kraje využívají spíše osobní automobilové dopravy, je pro ně totiž výhodnější a pohodlnější.
Podle Lubomíra France (ČSSD) je pozitivní plánované rozšíření automobilky v Kvasinách. Na základě mnoha faktorů vzroste prý rozhodně HDP regionu. Franc se brání názoru, že by přiliv cizinců v souvislosti s novými pracovními příležitostmi byl negativní. „Pozitiva rozhodně převyšují negativa,“ řekl Franc.
Lubomír Franc je přesvědčen, že je třeba investovat do silnic druhé a třetí třídy. Je prý na to třeba několikamiliardová investice, kraj přitom takovou akci prý může zakrýt úvěrem. Franc odmítl názor kandidáta Zelených Martina Hanouska, který uvedl, že by se v rozpočtu našly volné prostředky na rekonstrukce silnic.
Petr Kuřík (ODS) se také vyjádřil k rozvoji automobilky Škoda v Kvasinách. Podle Kuříka je rozvoj pozitivní, do kraje v této souvislosti plynou další prostředky ze státního rozpočtu do dopravní infrastruktury. Co se týká rostoucí kriminality v kraji, Kuřík si myslí, že právě například opatření tzv. zelených karet dokáže situaci řešit. „Byla by to jen otázka času, kdy by Česku došla pracovní síla a museli by se stejně zaměstnávat cizinci,“ řekl Kuřík.
Podle Petra Kuříka je nutná úprava v oblasti kamionové dopravy. „Při nejbližší příležitosti to panu ministrovi Řebíčkovi připomeneme,“ řekl Kuřík. Dále ze svého pohledu hodnotil, že kraje zatím nemají takovou váhu v očích parlamentních politiků. Zákonodárci, podle Kuříka, pozitivně nereagují na jakýkoliv podnět či návrh z krajů.
Videozáznam dnešní diskuse najdete na serveru Volební.NET (www.volebni.net). Na stejném místě najdete také kompletní online zpravodajství, pořízené redaktory Českých médií.
Příští diskusi, která se uskuteční ve středu 25. září v jihomoravském Vyškově (Sokolský dům – kino, Tyršova 2), můžete opět sledovat hned na několika portálech. Primární přenos videa včetně zvuku zprostředkuje speciální volební server Volební.NET (www.volebni.net), dalšími servery jsou zpravodajsko-publicistická Česká média (www.ceskamedia.cz), web televize RTA (www.rta.cz), vyškovská mutace regionálního Deníku (www.denik.cz) a síť internetových novin Regiony24.cz (www.regiony24.cz).