Se stále běžnějším využitím internetu mezi českou populací také roste popularita internetových prodejen – e-shopů. Ačkoliv Češi stále ještě běžně na internetu nenakupují, počet spokojených zákazníků, kteří nákup přes e-shop vyzkoušeli, roste a spokojení zákazníci se vracejí. Firmy na to reagují nabídkou zboží všeho druhu, úspěch ale rozhodně všechny nemají. Podle průzkumu společnosti Cetelem (Barometr Cetelem 2008) preferují Češi internetové obchody s vazbou na obchody kamenné. Známá značka je tedy určitou zárukou, kterou nakupující citlivě vnímá.
„Měsíční počet návštěv v našem e-shopu je více než 500 000, což znamená, že od roku 2005 jsme zaznamenali 120% nárůst. Průměrná hodnota jedné elektronické objednávky je 2000 Kč a podíl internetu na celkovém obratu společnosti dnes činí 35 %,“ říká ředitel společnosti Quelle, pan Matthias Fink. V budoucnu chce společnost Quelle internet ještě více podpořit – marketingovými i dalšími aktivitami. E-commerce také výrazně pomáhá bojovat s konkurencí například v oblasti slev. „Zatímco v kamenných obchodech stačí přecenit zboží a vyvěsit informaci o slevě, my musíme tisknout slevové katalogy. E- shop je v tomto mnohem pružnější,“ doplňuje Fink.
Nabídku lepších cen si e-shopy mohou dovolit díky nižším nákladům (ve srovnání s obchody kamennými). Zákazníci oceňují kromě lepších cen nákup v pohodlí domova, bez front a bez nátlaku. „V e-shopy hodně věřím. Rozhodně se nechystáme rušit tištěné katalogy nebo objednávky jinými cestami než internetovými, ale pokud budeme stále pociťovat tak výrazný nárůst online nákupů jako v minulých letech, určitě budeme e-shop významně posilovat,“ dodává Matthias Fink z firmy Quelle.
Dobrý e-shop musí splňovat několik důležitých faktorů – průzkum společnosti Cisco o elektronickém nakupování například ukázal, že evropské e-shopy jsou na tom ve srovnání s americkými daleko hůře. Jde především o jednoduchost a rychlost nákupu – zásadní je co nejnižší počet kliknutí, přehlednost a jasné informace. E-shop, který toto zvládne, má zelenou, to je také jeden z hlavních závěrů pro provozovatele českých internetových obchodů.